Wat doen i Jullie kind van twee moet voorin maar airbag kan niet uit. Wel voorin of niet met de auto?
ABSOLUUT NIET DOEN - al een kleine lullige botsing tegen een paaltje kan al fataal voor je kindje zijn...
Het kan wel maar dan moet de stoel wel in de achterste stand. Dus zover mogelijk van het dashboard af. Wat dus inhoud dat er achter die voorstoel eigenlijk niemand meer fatsoenlijk kan zitten. Ik zou zelf kiezen om de auto te laten staan. Een airbag is gewoon niet veilig met een kind in een autostoeltje
Dit staat op de website van de Rijksoverheid: Op een zitplaats met een airbag ervoor mag u een kind niet vervoeren in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in staat. Dit mag wel als u de airbag heeft uitgeschakeld. Zij-airbags hoeft u niet uit te schakelen. En dit op kinderveiligheid: Op een zitplaats met een airbag ervoor mogen kinderen niet worden vervoerd in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in is geplaatst. Dit mag alleen als de airbag is uitgeschakeld. Het autostoeltje kan door de airbag met kracht naar achteren gestoten worden, met mogelijk ernstig of zelfs dodelijk letsel voor het kind als gevolg. Consument en Veiligheid raadt aan om kinderen tot 12 jaar in principe niet bij een airbag te zetten die ingeschakeld is. Kan de airbag niet uitgeschakeld worden en heeft u die plaats toch nodig, zet dan de voorstoel van de auto zo ver mogelijk naar achteren en laat het oudste kind bij de airbag zitten (in een autostoeltje met de rijrichting mee). Gewoon niet doen dus, je vergeeft het jezelf nooit als er wat gebeurd.
Ik heb begrepen dat wanneer ze met de rijrichting mee zitten (dus gewoon normaal op de stoel in het eigen stoeltje) dat het dan wel mag? Onze dochter van 4 zit in de auto van mijn man in een stoeltje (vastgezet met een gewone riem dus niet met extra riempjes etc) voorin, altijd begrepen dat dat wel gewoon mag???
Bij de dealer konden ze mijn airbags wel gewoon uitschakelen. Wie weet bij die van jou ook. Geen kosten verder dus misschien even bellen?
Nou, ook voorwaards zou ik niet doen. De airbag klapt heel hard uit en komt dan in zijn/haar gezichtje terecht. Kan ook ernstige verwondingen geven.
Tja maar dat is voor volwassenen ook...... Ik ben toch blij dat ik een airbag had met mijn ongeluk.. Als mijn kind naast me had gezeten zonder airbag dan denk ik dat dan juist het hele gezichtje vermorzeld zou zijn? (in dit geval dat het ongeluk was gebeurd was ze pas een half jaar en zat achterin de auto)
Normaal zou ik het niet doen maar met een keer als je 4 kids in de auto hebt wel. Het mág wel. Dus het is aan jezelf. Ik zou wel voor de oudste kiezen.
Als je kindje gewoon in een stoel zit met de rijrichting mee, dan zou ik het doen, en dan de stoel zover mogelijk naar achteren. Het gevaar is vooral als de stoel tegen de rijrichting in staat.
Een airbag is ontworpen op maat van een volwassene. Gehoorschade en hersenschade zijn geen uitzonderingen als je een aanrijding krijgt met ingeschakelde airbag terwijl er een kind voorin zit jonger dan 12 jaar of 1.50 m. https://www.youtube.com/watch?v=ZrBQr0hqYyI Een kind dat achterwaarts gericht te maken krijgt met een afgaande airbag, overleeft dat 9 van de 10 keer niet.
Wat is wijsheid... oudste achter bestuurdersstoel kan niet op 55cm afstand als mn man achter het stuur zit. Voorin zitten we met de airbag. Stoel ver naar achteren zorgt ervoor dat de jongste dicht op de voorstoel zit.
wat voor auto heb jij dan dat ze niet met z'n 3-en op de achterbank passen? misschien kijken naar andere stoeltjes?
Weet jij wel hoe een airbag werkt?! Een airbag "berekent" en beoordeelt de situatie razendsnel en maakt steeds de afweging welke optie het veiligst is (uitklappen of niet). Een airbag klapt enkel uit als hij denkt dat de schade die hij daarmee uitricht (gebroken ribben, gebroken neus, kneuzingen, ...) kleiner is dan de schade die je zou hebben als hij niet uitklapt. Hij zal dus NIET uitklappen van een lullige botsing tegen een paaltje.
Nooit voorin zetten met een kinderstoel wanneer de airbag aanstaat, zowel achter -als voorwaarts. Ze kunnen de airbag in de garage vast uitzetten.
Beter dan met het hoofdje tegen een voorraam of dashbord klappen. Je wil niet weten hoe dat eruit ziet
Het mag, als je de stoel zo ver mogelijk naar achter zet. De airbag is namelijk heel gevaarlijk voor kleine kindjes.