veel oorontsteking, buisjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roozjuh, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Mn kleine man heeft weer oorontsteking. dit is al 3e keer in een klein half jaartje. gister weer met veel pijn uit school gekomen en meteen door naar ha. weer ab-kuurtje en nu een verwijsbrief voor de kno-arts gekregen met daarin de vraag of zoonlief misschien buisjes moet hebben.

wat houd dat precies in, wat voor soort operatie is dat en wat gaat er precies gebeuren. ik weet er eigenlijk helemaal niks van en zou graag wat ervaringen willen horen

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ze maken een sneetje in het trommelvlies en zetten er een buisje in zodat de ontsteking makkelijker weg kan uit het oor..

De ingreep stelt niks voor, het is wel onder narcose en duurt ong 10 minuten.

Onze dochter heeft al anderhalf jaar buisjes, zijn al 1 keer vervangen en nu is er weer eentje uit (groeien eruit), kno arts wilde nu even wachten met vervangen dus over drie maanden weer controle...

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Slechts 10 minuten!

Hier zijn dochterlief haar oren na een paar oorontstekingen al erg getekend volgens de ka, dus ik verwacht er me deze winter ook aan... Het is geen garantie dat ze geen oorontstekingen meer krijgen maar het vuil kan beter weg.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    gekke is dat zijn oren nooit vies zijn, of maakt dat niks uit? hij heeft nu in klein half jaartje tijd al 3x oorontsteking gehad, laatste was 2 a3weken terug, en gister is het weer begonnen... heb afspraak bij kno-arts gemaakt en dat is pas op 22ste. duurt mij te lang dus heb ha maar weer gebeld of zij misschien wat vaart erachter kunnen zetten

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Geen idee of dat iets uitmaakt. Hier heel veel oorsmeer bij dochter en dat terwijl ik dacht dat zoon al veel oorsmeer had...

Wij beginnen altijd zonder ab aan een oorontsteking. Als het niet betert, dan krijgen ze ab. Zowel de ha als de ka hebben dit beleid. Laatste keer heb ik druppeltjes moeten geven omdat dochter ook net een kuur ab op had. En gelukkig was het toen een virale ontsteking.

Zo zielig. Doet zo'n pijn...

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja heel zielig! hij wilde gister niks meer. juf moest hem naar buiten dragen en papa mocht hem tillen van school naar huis. dan is 17kilo wel opeens heel zwaar haha

vorige keer amoxiciline en nu die andere die maar 1x per dag moet, 3dagen. gister 1e 4ml gekregen en vanmorge was ie alweer zo fit als een hondje. helaas gaan de oorontstekingen niet vanzelf weg(of minder) dus gister meteen gekozen voor ab-kuurtje. vind het niet nodig dat hij nog 3dagen extra pijn moet leiden

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Oh die heeft zoonlief ook eens gehad, 1x per dag gedurende 3 dagen. Kreeg hem zelfs geen koortswering meer toegediend zo vies vond hij die ab en hij dacht dat de koortswering dan ook zo vies ging smaken. Maar helpt idd erg snel.

Hier meestal ook amoxiciline.

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hoe groot is de kans dat mijn zoontje buisjes moet hebben eigenlijk? doen ze zoiets snel na aantal oorontstekingen of hoe gaat dat? hoor het zoveel om me heen dat het het nu helemaal 'in' is zeg maar.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Geen idee hoe groot de kans is...

Mijn oudste heeft buisjes gekregen vanwege een 'lijmoor', oorontsteking heeft ze, bij mijn weten, nooit gehad. Bij haar hebben we het laten doen omdat ze veel minder hoorde en haar taalontwikkeling ook begon te stagneren.

Het is inderdaad een hele korte ingreep. J. heeft nergens last van gehad, ze vond alleen het bijkomen uit de narcose niet fijn, maar toen ze mijn stem hoorde was het goed.

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Hier dus ook achterstand in de taal ontwikkeling. Niet zo zeer de woordkennis, maar zins-opbouw is hier het probleem. Hij heeft al bijna een jaar logopedie dat per 1jan stopt.

Hij mag a.s donderdag op gesprek bij kno arts

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Oh heb je vroeger een afspraak kunnen vastkrijgen? Goed hoor!

NiekeKris: wat is een lijmoor?

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat had onze dochter ook niet, nu met buisjes regelmatig loopoor.. Heel vies maar wel beter..

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier was vooral de uitspraak van woorden een probleem...ze hoorde het gewoon niet, hoe ze het ook probeerde. En ze raakte ook erg gefrustreerd, kon geluiden niet goed filteren, verstond dingen niet goed, raakte vermoeid, enz.

Bij een 'lijmoor' (zo noemde de KNO-arts het) is het middenoor gevuld met (stroperig) vocht in plaats van met lucht. Komt doordat de buis van Eustachius niet goed werkt.

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    het was even radio-stilte hier maar vandaag was het dan zover, meneertje kreeg buisjes!!

al vroeg naar zkh en het was al duidelijk dat ze uitliepen maar gelukkig een grote speelkamer en een tv tot zijn beschikking en wachten maar. ruim 2uur moeten wachten en toen aws het dan zover. mama moest een groen apen-pakkie aan en zo'n prachtige muts op :D zoonlief had een kalmerings drankje op en die was echt helemaal wappie, alsof ie dronken was. heel lollig om te zien. hij kreeg kapje op zn neus-mond en weg was ie. ik naar de wachtkamer, hubby verteld hoe het daar op de OK was gegaan en ik werd alweer geroepen. meneertje was al klaar! zo ongelofelijk snel. hij had ff moeite met wakker worden, verpleegkundige had daar een leuke oplossing voor met een nog leukere reactie van zoonlief :p steen koude doek in zn nek haha

terug op de afdeling, meneertje kreeg zijn ijsje waar hij al een week naar uitkeek. had m binnen 2min op. wat drinken. opnieuw pijnstillers. mocht spelen en toen wilde hij niet meer weg :p maar zuster vond hem fit genoeg en we mochten naar huis

totaal 5uur daar geweest. erna lekker naar kfc geweest. hij had nergens last van, super vrolijk. zei zelf dat hij een hele leuke dag heeft gehad. oja en wat ik ook erg fijn vond om te horen was dat hij uit zichzelf zei 'mama ik hoor je beter' :D

kortom, super dagje gehad. hij had nergens last van. even half uurtje wat pijn en thats it

nu zeer tevreden op zn bedje

15. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ons jongste meisje heeft vanaf februari al 8 keer oorontsteking gehad aan beide kanten.
    Ze is ook altijd verkouden en kan niet goed door haar neus ademen.
    Nu wordt ze maandag geholpen, ze krijgt buisjes en haar neusamandelen worden verwijderd.
    Het volgens de kno arts heel hard nodig.
    Eigenlijk moeten haar keel amandelen ook verwijderd worden, maar ze wachten eerst af hoe het dadelijk gaat, dus daar wachten ze nog even mee.

16. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    succes maandag!

zoonlief was hier de laatste die de OK op ging. en als eerste weer naar huis. hij had dan wel alleen buisjes en andere kinderen bijna allemaal ook hun amandelen laten knippen erbij

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Fijn! Hier scheelde het ook meteen qua gehoor, zag haar veel allerter luisteren en rondkijken buiten...

18. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Succes! Hier een half jaar na de buisjes en neusamandel, alsnog de keelamandelen eruit..

19. Janna

Janna Fanatiek lid

Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat hij zelf aangaf je beter te horen.

Is buisjes plaatsen het enige dat een kno-arts kan doen? Of zijn er ook nog andere opties? Mijn dochter heeft de afgelopen 2 maanden 3 (!) oorontstekingen gehad, maar ze is nog geen 2, dus ik vind haar nog wel erg jong voor buisjes. Tegelijkertijd wil ik ook niet dat ze blijvende gehoorschade oploopt. :(

20. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Fijn dat het zo goed is gegaan! Houdt wel in je achterhoofd dat buisjes de ontstekingen niet verhelpen, maar het makkelijker maakt om de 'troep' eruit te laten..

Ons zoontje heeft met 1 jaar zijn neusamandelen laten verwijderen, dit zou zijn oorproblemen oplossen. Niet dus. Precies een jaar later buisjes en ohh wat een verademing voor het kereltje! Hij begon te praten, hoorde ons en had geen pijn meer! Helaas moeten we nu 4 december weer terug omdat een buisje gedraaid is (wilde eruit, maar door draaiing zit ie nu andersom vast) wat veel pijn veroorzaakt en ook lichte bloedingen.. Hij heeft erg veel pijn en zit nu aan de AB.. Helaas kunnen we niet eerder terecht, maar ik hoop dat zó dat hij woensdag te horen krijgt (of eigenlijk ik) wanneer hij geholpen gaat worden. Oude buisjes eruit, nieuwe erin en we hebben weer een vrolijk ventje!

Deel Deze Pagina