contract loopt af als ik ga bevallen

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by minigup, Jan 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. minigup

minigup Lid

Sep 27, 2011
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn contract loopt af wanneer ik ben uitgerekend. Nu weet ik niet of deze wordt verlengt? Maar hoe zit dat met mijn uitkering, ik wil ivm vermoeidheid 6 weken van te voren met verlof, dan heb ik daarna nog 8 weken.
    Maar; ik werk nu 40 uur en wil straks 3 dagen gaan werken.
    Als ik een nieuw contract krijg krijg ik dan ook mijn zwangerschapsverlof uitkering vanaf die dag betaald over 3 dagen? Dat zo best onvoordelig zijn! (en oneerlijk maar dat terzijde ;))
    Weet iemand precies hoe dat zit? waar ik dat kan uitzoeken? Je gaat haast denken dat het voordeliger is als ik word ontslagen. :(
    Volgende vraag, als je contract niet wordt verlengt; krijg je dan je zwangerschaps uitkering en op basis van wat? wordt je ww aangevuld naar je gewone salaris omdat je zwanger bent (wel eens van gehoord?)

thx!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt recht op een WAZO-uitkering wanneer je binnen 10 weken voor je uitgerekende datum nog een werkgever had of een uitkering.

Wanneer je 6 weken van te voren met verlof gaat, heb je na je bevalling nog altijd 10 weken verlof (en niet de 8 die jij noemt)

Je WAZO-uitkering wordt gebaseerd op je inkomen in de 4-weken of maand voorafgaand aan je eerste verlofdag. En dat is dan idd gewoon 100%. Evt WW wordt idd aangepast van 70 naar 100%.
    Enne... je werkgever krijgt dit gewoon 100% vergoed vanuit het UWV hoor, dus werkgever heeft er in die zin geen last van als jij met verlof gaat.

Mocht je contract worden verlengd dan is het het beste om pas na je verlof het aantal uren aan te passen naar die 3 dagen. Houd je er ook rekening mee dat je evt Ouderschapsverlof kunt opnemen???

Share This Page