Hoi meiden, Weer een aantal vraagjes van mijn kant. Mijn zoontje Alex van 4,5 week is een echte eter. Het liefst zou hij elke 2 uur borstvoeding krijgen en dit laat ik ook gewoon toe want hij zou het wel nodig hebben. Maar dit wil hij ook 's nachts en dit is erg vermoeiend. Ik weet wel dat het even doorzetten is en dat ik niet de enige ben. Nu zijn we sinds 3 dagen bezig met een flesje gekolvde melk te geven 'snachts eerst kreeg hij 120 cc afgekolvde melk maar daarna had Alex nog steeds honger. Gisternacht om 3.00 heeft hij 135 cc gehad maar ook hetzelfde 2 uur later meld hij zich weer voor voeding en drinkt dan ook weer heel goed aan de borst. We wilde het met een fles proberen om te kijken of Alex dan beter verzadigd is en dan makkelijker 3 tot 4 uur doorslaap. Nu heb ik een paar vraagjes: 1: Hoeveel afgekolvde melk kan ik nou het beste geven? 2: En op welk tijdstip beter tussen 23.00 en 24.00 een flesje of juist tussen 2.00 en 3.00 uur? 3: Mag ik de borstvoeding indikken zodat Alex meer verzadigd is? En waarmee moet ik dit dan indikken? Misschien nog informatie die jullie nodig hebben: Alex woog bij zijn geboorte op 18-12-2010 3440 gram op 06-01-2011 woog hij 3875 zijn lengte is ongeveer 65 cm. Ik kan Alex morgen weer gaan wegen om te kijken hoeveel hij is aangekomen in de afgelopen 2 weken. Verder is ALex een heel tevreden jongentje en laat zich alleen horen als hij honger heeft. Verder is hij over de dag heel alert kijkt veel rond en reageert op geluid. Tussen de voedingen door doet Alex hazenslaapjes. Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Groetjes Sabrina
Je zoontje is nog erg jong voor pap, dus indikken zou ik nog niet doen. Ik vraag me ook af of het aanbieden van een flesje gaat helpen in het langer kunnen tussen twee voedingen. Bij ons zoontje maakte het niks uit, die bleeft ook op dezelfde tijden komen en dus bij onze dochter niet geprobeerd om te veranderen. Hoe voedt je 's nachts? Ik merkte dat het slopend was om steeds zitten op een stoel te moeten voeden. Ben dus overgestapt op voeden in bed. Voordeel dat ik niet zo wakker werd en bovendien ook lekker kon soezelen tijdens het voeden. Door het voeden in bed had ik bij de tweede nauwlijks last van vermoeidheid terwijl ik er net zo vaak wakker werd voor een voeding. Als je zoontje zo kort op elkaar blijft komen zou ik eens een telefonisch consult vragen bij een lactatiekundige. Die heeft er verstand van kan je misschien een paar goede tips geven om zoeizo de tijden tussen de voeding op te rekken.
Hoi, Ik voed in zittend in bed. Liggend heb ik geprobeerd maar dit is geen succes. Indikken doe ik dan maar niet. Wat ik me wel afvraag mag je bijvoorbeeld bij een flesje afgekolvde meld een schepje voeding voor hongerige baby's doen? Of is dit hetzelfde als indikken. Groetjes
Onze meid krijgt rond 3.00 en 07.00 afgekolfde moedermelk. (ik kolf dan en pappa geeft de fles, omdat hij dit erg leuk vind) Wij maken 90cc en vaak houd ze 20cc over. Vannacht dronk ze 125cc omdat ze de dag daarvoor minderlang aan de borst lag. Dan schenk ik mijn gekolfde voeding bij zonder extra te verwarmen. Alles wat dan overblijft kan alsnog in de koeling.
Zo doen wij het ook mijn man geeft de fles en ik kolf in de tussentijd zodat mijn productie niet achteruit gaat. Maar weet iemand of je bij een flesje afgekolvde melk een schepje nutrilon forte 2 mag doen? Misschien dat Alex dan een verzadigd gevoel heeft en geen hongergevoel blijft houden Groetjes
Misschien een idee om liggend voeden overdag te oefenen. Vergt wel enige oefening om het te doen namelijk. Ik zou geen voeding voor hongerige babies gaan toevoegen aan de melk. Het kan ook zijn dat je zoontje wel even nodig heeft om te wennen aan een ander ritme. Is het geen idee om eens te kijken wat hij drinkt als je meer aanbied? (Tenminste als je genoeg gekolfde melk hebt).
Ik kan genoeg melk afkolven dit is geen enkel probleem. Maar ik heb hem vannacht 135 cc gegeven en dit drinkt hij makkelijk weg in 20 minuten. Hoeveel is dan aan te raden om vannacht te geven? want 150 cc wordt wel veel denk ik voor zijn leeftijd? Of zal ik dit gewoon proberen en kijken wat hij laat staan? Of zal ik er eventueel voor kiezen om minder cc's te geven en dan een flesje kunstvoeding voor hongerige baby's? en dit dan rond 23.00 en dan de rest van de dag gewoon borstvoeding als Alex erom vraagt? Wat raden jullie aan. Ik heb al met de lactatiekundige gebeld en die bellen me nog terug maar ik weet niet wanneer. Groetjes Sabrina
Ik zal overdag voeden op verzoek. En voor 1 nachtje even kijken hoe het uitpakt als je nutrilon geeft i.p.v afgekolfde moedermelk. rond 0.00 uur zal ik als ik jouw was de laatste borstvoeding geven (hetzij afgekolfd of aan de borst) borstvoeding mag je zoveel geven als je wilt, dus ook 150cc, borstvoeding is namelijk zeer licht verteerbaar en flesvoeding dus niet, vandaar dat je daar ook minder van mag geven.
kwam hij altijd al om de 2u snachts of is het iets recents? Het kunnen ook regeldagen zijn. In dat geval kun je er beter aan toegeven en je kindje laten drinken dan ben je er zo snel mogelijk vanaf.
tot en met 6 weken kwam ie elke nacht om 3 uur voor een voeding en sliep dan tot 8/9... dit ging ie steeds meer verschuiven, naar 4u en toen 5 u....vanaf 8 weken sliep ie van 22 tot 5 en dan weer tot 10u. Vanaf 12 weken sliep ie door klokje rond van 21 tot 9 mijn ervaring is dat op verzoek heel goed werkt, hij doet dit telkens, aantal weekjes regelt ie zelf een ritme...zeker met die sprongetjes tussendoor...kan ej het beste er in mee gaan...je KAN proberen voordat jij gaat slapen hem nog extra aan te leggen, maar hier heeft dat nooit gewerkt
oh en hier drinkt zoontje altijd 130 ml max ongeveer...als je het moet meegeven, kan je het beste bijv flesje van 100ml...en dan nog porties van 30 cc ofzo...of 50... ik deed trouwens in het begin gewoon een flesje van bij 80cc en de rest live bij mij aan de borst...was alleen maar om het flesje te leren
Bedankt voor je reacties. Het is iets recents van de laatste 1,5 week dat hij dit doet. Voeden op verzoek doe ik ook en dat bevalt me prima alleen de nachten braken me op. Ik heb ook contact gehad met een lactatiekundige en die zij ook dat ik best een flesje kunstvoeding mag geven om te kijken hoe Alex het dan 's nachts doet. Ik moet zeggen dat het vannacht al beter ging. Dit keer liet hij er steeds 3 tot 3,5 uur tussen. Dus misschien waren het toch regeldagen. Vanavond maar eens proberen ben benieuwd. Groetjes Sabrina
Fijn dat de lactatiekundige al heeft gebeld! Hopelijk blijft hij langer tussen de voedingen doen nu je productie na 1,5 week een stuk is opgehoogd. Mijn zoontje dronk trouwens echt enorme hoeveelheden bv uit de fles. Kan me nog herinneren dat hij met kerst (toen was ie 2 maanden) met gemak 250 cc borstvoeding wegklokte. Hij was gewoon een veelvraat. Omdat ik altijd bv in een flesje heb aangeboden maakte ik me nooit druk om de hoeveelheid die ik gaf. Zoals iemand anders ook zei, je mag er zoveel van geven als dat ze drinken. Doen ze tenslotte uit de borst ook.
Dat is waar, je weet ook niet hoeveel ze uit de borst drinken. Ik hoop dat mijn productie nu ook voldoende is. Straks ga ik Alex wegen op het consultatiebureau. Ben benieuwd. Groetjes Sabrina