Drie jaar geleden ben ik bevallen van een pracht zoon, tijdens de bevalling kreeg ik een totaal ruptuur. Onder narcose hebben ze de boel weer netjes gehecht. Sindsdien heb ik wel moeite met het ophouden van ontlasting. (stoelgang) Nu denken wij al een poosje over een tweede kindje, maar in hoeverre is de kans op herhaling? Is het mogenlijk om bij voorbaat een keizersnede te kiezen? Wij vinden dit dermate belangrijk om te weten, al vorens wij opnieuw proberen zwanger te raken.
Hoi Bigmama, er is een herhalingskans en daarom wordt er ook geadviseerd om poliklinisch te bevallen en in de zwangerschap een consult bij de gyn te krijgen. Zoals de meeste vrouwen na een totaalrutuur is bij jou de controle van je sluitspier niet meer optimaal en dit zal er bij een 2e zwangerschap en bevalling niet beter worden. Je hoeft er in de zwangerschap niet meer last van te hebben, maar een 2e vaginale bevalling is vaak wel belastend. (al gaat het ook gewoon vaak zonder problemen!) Toch hangt het erg af van de mate van incontinentie en de kwaliteit van leven. Klinkt een beetje zwaar, maar dat is wel een belangrijke afweging voor de gyn om eventueel een keizersnede te doen. Want een keizersnede heeft ook weer nadelen. Wat je het beste kunt doen denk ik is contact opnemen met een verloskundige en er eens voor op gesprek gaan. Ook daar is een verloskundige voor. (kinderwensspeekuur) Groetjes Brigitte