Totaalprijs offerte klopt niet

Discussie in 'De lounge' gestart door Zomerrr, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zal wel de enige zijn, maar nee ik vind het niet je taak als consument om de optelsom na te rekenen. Daarvoor huur je een bedrijf in en vraag je een offerte.

2. Nee, maar ik zeg ook zeker niet 'Oh, geen probleem joh, rekenen we gewoon even extra af!'. In mijn voorbeeld gaat het om nog geen €6 natuurlijk, wat niet zo'n probleem zou zijn uiteraard, maar €300? Daar zou ik niet zo makkelijk over doen hoor..

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind €300,- zo'n bedrag dat je als klant ook niet over het hoofd had kunnen zien, dus eigen verantwoordelijkheid. Een euro op een grote offerte ok, zou ik om lachen als ze die zijn vergeten in het totaal, maar 300 missen... nah, dat betaal ik gewoon.

4. ConsuWijzer zegt dit;

en dit

Ondanks dat het dus wel op de offerte vermeld stond, denk ik dat de (verkeerd berekende) totaalprijs wél de prijs is die in dit geval is afgesproken.. Tenminste, zo zou ik het zien. Dáár zijn beide partijen mee akkoord gegaan..

5. Haha ja en ik denk dan dus juist weer; iemand die dit soort dingen dagelijks doet, zou juist degene moeten zijn die het niet over het hoofd kan zien. Diegene wéét toch dat hij die klus niet voor €300 minder kan doen en dat het bedrag wat hij afspreekt dus wel erg laag is?

Kijk, als TS €200 heeft afgesproken, terwijl het eigenlijk €500 had moeten zijn, dan zou het heel raar zijn als het over het hoofd is gezien. Maar als het een bedrag van €3450 had moeten zijn (berekend in tig aparte delen van €218,27 en €104,59, enzovoorts) en er is €3150 afgesproken, dan vind ik het niet heel raar dat het niet opgemerkt is door haar.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Als het geen stelpost zou zijn geweest zu ik gezegd hebben: gewoon betalen. Maar nu zou ik het heel rdelijk vinden als je ze om een speficiatie vraagt van de kosten die ze werklijk gemaakt hebben en niet zo maar de stelpost betalen. Een stelpost is een voorlopige opgave van kosten voor nog nader vast te stellen aankopen of werkzaamheden. Een stelpost word door aannemers gebruikt als werkzaamheden of aankopen bij het maken van een offerte nog niet duidelijk zijn. De kosten zijn nu wel duidelijk en ik vind het raar dat ze de stelpost dan gewon in zijn geheel factureren.

Netjes is om gedurende de uitvoeing van het werk de opdrachtgever op de hoogte te houden van wat de werkelijke kosten zijn t.o.v. de geraamde stelpot.

Maar kort gezegd: een stelpost betaal ik nooit. Ik betaal de werkelijke kosten na overleg en goedkeuring van mijn kant. Dat is een inschatting in de offerte fase. Nu moeten ze maar aangeven wat ze er werkelijk aan uit gegeven hebben en dan kun je gerust nog in discussie daarover gaan als je dat te hoog vindt want dat horen ze gewoon tijdens het werk te doen.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ben je tevreden over het werk wat ze hebben gedaan?

Zo ja, stel dan voor om ieder de helft voor zich rekening te nemen.

8. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    als je het eens andersom bekijkt..
    bijv. ze hebben bij het totaalbedrag 300 euro extra gerekend die verder nergens in de offerte staat en jij zit dit pas met afrekenen,
    zou je het dan eerlijk vinden dat je die 300 gewon moet betalen?
    nee, dan zou je zeggen ja hallo ik betaal geen 300 eu voor iets wat niet uitgvoerd is..
    waarom zouden hun dan nu 300 eu minder krijgen..
    het is niet alleen een fout,
    waarschijnlijk zijn ze hun winst op dit project nu kwijt, en hebben ze de dagen voor niks of voor bijna niks gewerkt,,
    ik zou dit gewoonweg niet eerlijk voor hun vinden.. en inderdaad gewoon dat bedrag betalen, hoe dom het ook is van dat bedrijf..

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Volgens mijn mag een offerte er zo'n 10 % langs zitten. Dit ivm onvoorziene kosten bijv.

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

Dit dus!

11. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    de offerte ziter niet naast, de 300 eu stond erin. het gaat erom dat het niet bij de TOTAALPRIJS berekend is

12. Badeend81

Badeend81 Actief lid

12 jul 2015
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij als ondernemer zouden zeggen erg duur leer geld, ik neem aan dat je getekend heb voor een totaalbedrag, daar is de offerte dan ook mee akkoord, het bedrijf had zelf moeten zien dat die 300, niet was opgeteld. Ik zou zeggen en bellen wat ze zeggen misschien een schikking maken als je te vreden was over het werk.

Succes

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het staat er dus wel op. Alleen niet onder aan de streep.

Dan zou ik niet moeilijk doen en gewoon betalen.

Als het er nou helemaal niet op stond en je gaat akkoord dan hadden ze pech. Maar in dit geval hoor je het gewoon te betalen.

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou niet zonder meer betalen. Bij een akkoord op een offerte zet ik er altijd bij dat ik akkoord ben met totaal bedrag X.

Als zij uiteindelijk door een eigen rekenfout een te lage totaalprijs hebben doorgegeven, ben ik akkoord gegaan met dat bedrag. Niet met 300 euro hoger.

Als het bedrijf niet kan/wil leveren voor de door mij schriftelijk geaccordeerde totaalprijs, moet dat aangegeven worden voor de werkzaamheden worden uitgevoerd of de levering plaatsvindt. Niet achteraf bij de factuur.

Het hangt eerlijkheidshalve ook wel van de totaalprijs af en de totale kosten. Maar ivm flinke verbouwingen heb ik ook een aantal keer complexe offertes gehad met veel losse posten. Dan ga ik dus expliciet akkoord met de totaalprijs. Alleen voor meerwerk kan extra worden gerekend maar ook dan alleen als we daar vooraf een akkoord over bereikt hebben inclusief prijs.

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Voorbeeld offerte:

Werkzaamheden a: 2108
    Werkzaamheden B: 3410
    Werkzaamheden C: 129
    Werkzaamheden D: 679
    Werkzaamheden E: 300
    Werkzaamheden F: 417

Totaal ex btw 6743
    Btw: 1406,03
    Totaal incl btw 8159,03

Werkzaamheden E zijn dus niet meegerekend. Ik ben akkoord gegaan met een bedrag van 8159,03. Pas toen wij de factuur ontvangen en hem al bijna betaald hadden zag ik dat het totaalbedrag €300 hoger was.

16. Ik zou me echt kapot schamen als ik zelf de domme fout had gemaakt om een niet kloppende berekening te versturen en vervolgens, nadat ik zo'n ENORM bedrag heb binnengehaald, nog aanklop bij m'n klant voor die €300. Lieve hemel zeg.

17. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Dit inderdaad. Bij zoveel bedragen ga ik ook echt niet alles narekenen.

18. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Nou ik snap dat je het niet gezien hebt op zulke bedragen' daaraast denk ik dan ook nog als ik het wel had gezien van goh dat is schappelijk als ik een paar dingen afneem dan kost het per onderdeel zoveel en doe ik alles krijg ik korting en er niet vanuit zijn gegaan dat het een fout was :).
    Dus nee in dit geval met zulke bedragen waarbij jij redelijkerwijs niet kan weten dat het niet klopt, zou ik niet betalen

19. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Gevoelsmatig gezien, zou ik het gewoon betalen. Zeker als ze goed werk hebben afgeleverd. Dat komt misschien ook, omdat ook ik aan de andere kant van de lijn zou kunnen staan.

Aan de andere kant, ik kan me ook voorstellen dat je bij al die bedragen alleen naar het totaalbedrag hebt gekeken en daar rekening mee hebt gehouden. Dan begrijp ik het ergens dat je dat niet zou willen betalen. Al zou ik zelf voor een 50/50 regeling proberen te gaan.

Of heb je gedacht bij de offerte, ik zeg niks, dat is hun probleem??

20. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag

Maar de totaalprijs kan toch niet berekent worden omdat het hier om een stelpost gaat. Die kan je toch pas opnemen nadat de daadwerkelijke werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Apart is het wel dat ze je tijdens de werkzaamheden niet hebben gevraagd om goedkeuring van de werkzaamheden waar een stelpost voor opgenomen is. Of had je afgesproken dat wanneer het duurder dan 300 euro zou zijn ze je om toestemming moesten vragen?!

Deel Deze Pagina