Onlangs is onze dochter middels een keizersnee ter wereld gekomen. Het begon allemaal met het breken van mijn vliezen. De vk gebeld hierover had geen weeën, ze kwam 's mddags kijken. als ik niets bleef voelen zou ik de volgende ochtend in het zkh ingeleid worden. We zijn de volgende ochtend naar het zkh gegaan en ben daar na een hartflmpje weer naar huis gestuurd. k mocht kiezen om met 48 uur na het breken van mijn vliezen of 72 uur ingeleid te worden. verbaasd zei ik dat ik de volgende ochtend wildekomen (dus na 48 uur) normalitair moet een kind toch binnen 24 uur geboren worden als je vliezen breken? enfin.. ik zou dus ingeleid worden, 's nachts kreeg ik koorts 38.8 graden, voelde het kindje ook niet echt meer bewegen.. met veel pijn en moeite begon ik ook weeën te krijgen, dus werd ik niet ingeleid... na 6 uur 1 cm, toch maar wel inleiden... uiteindelijk na een ruggeprik, 12 pijnlijke uren en maar 5 cm ontsluiting kreeg ik 39.9 koorts, foetale nood werd er geroepen.. keizersnee.. babietje een week in ziekenhuis opgenomen met infectie, waarvan ze niet weten wat voor infectie, gelukkig gaat het goed met de kleine.. ikzelf moest ook blijven uiteraard. maar goed wij begrijpen dus niet waarom er zo lang is gewacht na het breken van mijn vliezen. 24 uur is toch 24 uur? is dit nederlands beleid of verschilt dit per zkh? ik begrijp dat zo natuurlijk mogelijk de voorkeur heeft, had ik ook. maar tot het uiterste gaan is toch een ander verhaal.. wie weet hier meer over te vertellen?
bj keizersnee bleek dat de navelstreng 2x(!!!) om het nekje zat, bevalling was uiteindelijk toch geëindigd n een keizersnee wellicht met hele nare gevolgen voor onze dochter.. wil er niet aan denken!
mmm toen mijn vliezen waren gebroken wilden ze mij eigenlijk nog 3 dagen laten lopen!!!!!! stond ervan te kijken maar wist toch dat mijn dochter die dag geboren zou worden gelukkig moedersinstinct!!!
Toen bij mij de vliezen waren gebroken waren er verschillende mogelijkheden; de 1e 24 uur zou ik (als alles goed zou gaan) thuis mogen bevallen olv vlk. Na 24 uur (tot 48) zou ik naar het ziekenhuis moeten voor controle bij gynaecoloog. Zou dan in het ZH moeten bevallen maar mag dan nog wel olv vlk. Als er na 48 uur nog niks gebeurd zou het een bevalling olv gynaecoloog worden. De vlk. had mij wel verteld om na het breken van mijn vliezen regelmatig mijn temp. te meten. Mocht er verhoging/koorts ontstaan dan moest ik direct bellen ivm mogelijk infectie. Ik weet dat het vroeger idd zo was dat binnen 24 uur na het breken van de vliezen het kindje geboren moest worden, maar inmiddels is dit verruimd naar 72 uur.
Het is tegenwoordig 72 uur, maar in principe moeten ze je na de eerste 24 uur goed in de gaten houden vanwege de kans op infecties. Je hebt koorts gekregen en daar lijkt me door het ziekenhuis niet goed op gereageerd. Als ik je verhaal zo lees klinkt het mij alsof ze heel onvoorzichtig te werk zijn gegaan en te veel risico's hebben genomen. Het moment dat je koorts kreeg hadden ze moeten ingrijpen en dan hebben ze niet gedaan. Ik zou dan ook zeker een gesprek met ze aangaan. Fijn dat het nu goed gaat met je dochter, want zoiets lijkt me doodeng!
Het verschilt per ziekenhuis. Ik had hier keuze uit 2 ziekenhuizen, de ene houdt 72 uur aan, de ander 48 uur....
idd maximaal 72 uur... Mijn stiefmoeder was ook langer doorgelopen hoor. Maar die was te vroeg begonnen...moest platte rust en heeft zo nog 3 weken doorgelopen met gebroken vliezen.... Maar met koorts hadden ze je direct moeten helpen en niet nog ff laten doorlopen...... Alhoewel, ik had ook koorts tijdens mijn bevalling. Enneuh 2x is niet zoveel hoor, hier 4 keer om het nekje....daarom wilde ze ook niet indalen en laatste moment is ze bijna gestikt.....gelukkig was de uitdrijving heel snel.... Groetjes, Miranda
Volgens mij verschilt dit echt per ZH.. hier is het 48 u tot 72 u, maar 24 u heb ik ook wel gehoord... Gelukkig is het goed afgelopen..wat ik wel raar vind is dat ze niet meteen hebben ingegrepen omdat je toen al koorts had..lijkt me niet bepaald (buiten t feit dat t al zo zwaar is) een pretje om met koorts een bevalling in te moeten gaan...
Hier valt mijn mond van open Toen ik in de 36e week meende vruchtwater te verliezen moest ik in Duitsland gelijk naar het ziekenhuis komen, werd aan de CTG gelegt en er werd daarna nog een echo gemaakt, en er werd bloed afgenomen. Mocht pas naar huis als ze zeker wisten dat ik geen vruchtwater verloor, na nog 3 CTG's 3 bloedonderzoeken en 2 inwendige onderzoeken hadden ze uitgesloten dat alles in orde was. Hoop dat alles goed is met je kleine meid
Wel apart dat alle zkh er andere regels op nahouden. Ik mocht in het zk (LUMC) blijven na het breken van mijn vliezen. Ik werd aan een CTG gelegd en alle andere toestanden. Toen bleek dat ik een paar uur na het breken van mijn vliezen koorts kreeg, werd ik meteen naar de OK gereden voor een ks.
Volgens mij is het ook afhankelijk van je zwangerschapsduur, toch? Of je al 37 weken zwanger bent of niet...
ik was uitgerekend op 25-09-2009, 26-09-2009 braken mijn vliezen, dus zwangerschapsduur was hier niet het probleem. Ik ga de volgende keer in het buitenland bavallen als er nog een volgende komt. k begrijp dat ziekenhuizen meer geld krjgen bij medische bevallingen en complicaties, dus er is lekker verdiend aan ons leed...
In principe is het niet vreemd dat ze je hebben laten gaan, ware het niet dat je koorts had en toen hadden ze moeten ingrijpen natuurlijk. Maar het is natuurlijk niet zo dat ze deze fout bewust hebben gemaakt om eraan te verdienen, dat gaat me een beetje te ver. Artsen hebben nog altijd een eed gezworen, ook in Nederland!
Het probleem is juist als je vliezen breken en je gaat naar het ziekenhuis, zijn er juist meer kans op infecties (vreemde bacteries,die je thuis niet hebt)Daarbij word je vaak nog getoucheerd (in het ziekenhuis vaak ieder uur)Hierdoor heb je veel meer kans op infecties.
mij toucheerde ze ook niet tijdens de bevalling terwijl ik er toch echt om vroeg want ik had al persweeën "nee mevrouw dat kan niet" echt wel had al 8cm ontsluiting, tja ik ken mijn lichaam toch echt het beste!!
Na 24 uur wordt je inderdaad doorgestuurd naar het ziekenhuis in verband met infectiegevaar. Dan ligt het aan het ziekenhuis of ze een maximum van 48 of van 72 uur aanhouden. Hier moest het kindje er binnen 48 uur zijn, maar de vk vertelde dat dit ook te maken heeft met het feit dat het een academisch ziekenhuis is. Artsen in opleiding vinden deze marge vaak prettiger, als ik me goed herinner. Dat ze je in eerste instantie naar huis stuurden is opzich niet zo vreemd, maar niet ingrijpen bij koorts wel. Ik denk dat dat het grootste probleem is geweest.
Nou, mijn gyn zei dat het in België wordt gezien als een negatieve notering als ze veel ks-en doen. Het zal dus wel overal verschillen.