MissXX die van mij is al 3 maanden he. Dus je heb nog even de tijd.. IK vond het doodseng maar trots dat we het overwonnen hadden.
Jammer dat er zo'n taboe op rust... Er zitten dus veel meer vrouwen met dit probleem, maar er is niet veel over te vinden. Hier nu toch iets waar iedereen kan lezen dat heus nog wel goed kan komen . Je kunt het MisXX!
Hier deed het wel erg pijn, van binnen uitgescheurd en mijn schaamlip is gescheurd geweest. Ik wacht er nog wel weer een paar weken mee Had er echt weer zo zin in.....mooi dat bij jullie wel goed ging!
Je ben nog maar 3 weken geleden bevallen,logisch!! Ik 3 halve maand geleden.. Heb de ergste totaal ruptuur gehad die er maar kon zijn Tot aan het slijmvlies.....
Wat naar Mieke . Je schaamlip gescheurd geweest? Hoe is dat dan gebeurd? Niet te bang worden, hoor! Uiteindelijk komt het vast weer goed!
hai meiden, ik ben 2 maanden geleden bevallen van een zoon waarbij ook totaalruptuur en scheuren in beide schaamlippen ( vacuum zonder knip hmhm) ik voelde me pas na 3 weken enigzins hersteld met lopen en zitten. tot een week of zes nog af en toe last gehad maar niet zo erg als in de eerste drie weken. met 7 weken voor het eerst in bad geweest (toen het bloedem was gestopt) en met 8 weken voor het eerst sex gehad. veel glijmiddel maar het deed gewoon pijn. net alsof je ontmaagd werd. was een a-romantische agelegenheid met dat 'pas opschat, wat rustiger, Haal hem er even uit''niet echt het toppunt van geilheid, maar je moet er toch even doorheen. na die keer nog een keer geprobeerd en dat ging al iets beter. echt lekker is het nog niet maar wat verwacht je na 2 uur hechten. gelukkig is mijn vriend superlief en doen we het rustig aan. ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Hier ook een totaalruptuur (net niet helemaal door, naar achteren) en knip omdat zoontjelief met zijn arm achter zijn hoofd naarbuiten kwam en ook nog eens bijna 5 kilo woog (dmv vacuüm bij gyn bevallen). Ook op de ok gehecht, duurde anderhalf uur. Ik verbaasde me over het totale gebrek aan informatie. Begon met twee weken alweer lekkere stukken te wandelen omdat ik dacht dat ik daar goed aan deed. Ging goed, alleen als ik thuis kwam had ik veel pijn. Op een gegeven moment de vk maar eens gebeld, die dacht dat ik gek geworden was, met mijn wandelingen van anderhalf of twee uur. Moest tien weken herstellen, maximaal een half uur per dag staan of lopen en oppassen met traplopen. Fijn dat me dat niet vier weken eerder verteld was!?! Pas zes weken na de bevalling merkte ik dat het beter ging. En wel van de ene op de andere dag, heel bijzonder. Nu heb ik eigenlijk geen last meer (Timo is bijna negen weken), donderdag ga ik voor de eerste keer op controle bij de gyn. Seks hebben we vrijdag voor het eerst all the way geprobeerd. Ik wilde wel eerder maar mijn man durfde niet. Was niet echt lekker, maar dat lag eigenlijk alleen aan mijn knip. Ach, het begin is er.
Hoi allemaal! Hier helaas ook een totaalruptuur nadat er een knip was gezet. Mijn dochter woog 4460 gram en was 53,5 cm lang en was een sterrekijker. De gynacoloog heeft haar met een vacuumpomp moeten halen. Ik ben onder volledige narcose gehecht. Na 6 weken begin ik me langzaam weer een beetje de oude te voelen. Gelukkig kon ik mijn ontlasting na 2 weken al tegenhouden, urine na 3 weken (blaasontsteking). Pijn doet het nog dagelijks, zeker als ik veel gelopen heb ( wat ik elke dag doe!). De pijn wordt veroorzaakt door een gaatje dat is ontstaan bij mijn perineum toen wat diepe hechtingen hebben losgelaten. Ik sta weer onder controle bij een gyn. Als eind van de maand de wond niet of niet goed genoeg is genezen moet ik weer de ok in voor een hersteloperatie. Enorm balen dus, zeker omdat ik heel graag weer intiem wil zijn met mijn man maar het nu niet durf. Zeker omdat de verloskundige van de week nog heeft gekeken en aangaf dat vrijen zeker her eerste half jaar een pijnlijke onderneming gaat zijn. Dit lijkt me een beetje overdreven, wil het over een weekje toch gaan proberen......
PFff meid heftig!! Een knip en totaal ruptuur.. Dat lijk me het ergste wat je kan overkomen! Sterkte ermee en ik zou nog even wachten al ik jou was.. Misschien even vragen aan je gyn of alles hechtingen zijn opgelost. xxx
Mijn god hee arme jij! Dacht dat mijn mannetjes groot waren. Hier geen totaalruptuur gehad alleen wel erger dan de vk dacht. Bij mijn eerste alleen een scheurtje in mijn schaamlip, 2 hechtingen waarvan de binnenste te snel opgelost is(dus een gaatje gebleven). Hij was 3800 gram, bevalling duurde 4 uur en 15 minuten waarvan 30 minuten persen. Bij de tweede dacht de vk dat ik een klein scheurtje in mijn schaamlip had en toen ze aankwam met naald en draad flipte ik, wilde niet gehecht worden(waarom, geen idee? was helemaal van de leg van de bevalling moet ik zeggen, ging zoooo snel, snap ook echt niet dat ze ermee instemde maarja toe maar). Dat mocht wel mits ik een gaasje vaseline tegen mijn schaamlip aanhield zodat het goed tegen elkaar aan zou helen. Nou niks niet geheeld en ook geen klein scheurtje, er zit gewoon een hele "gleuf" (wel dicht hoor) en het blijft gevoelig en pijnlijk. Het is dus een scheur scheef over mijn schaamlip(is een V nu, zit niet aan elkaar) en het loopt helemaal door tot in mijn vagina, tegen het perineum aan... En aan de andere kant ook klein scheurtje in mijn schaamlip(is echt een ravage daar beneden nu). Hij was 4180 gram en de bevalling duurde goed 3 uur en van 9 cm ontsluiting naar hem in mijn armen duurde 5 minuten(!!!). Ben trouwens thuis bevallen, denk dat dat wel zorgt dat ze makkelijker zijn ofzo. Dus hier geen totaalruptuur, wel veel moeite met vrijen nog het doet echt zeer nog, wordt ook nog niet echt beter ofzo.
@ Jannn: Tja, was niet echt leuk nee. En wat het vrijen betreft, volgens de gyn mogen we het proberen wanneer ik er aan toe denk te zijn. We hebben condooms en glijmiddel in huis, (ben benieuwd of we nog weten hoe die rotdingen om moeten, dat is lang geleden!) denk dat het er deze week toch wel van gaat komen. @ Kwabbernoot: Haha, geen kleine meid nee! Maar ik ben blij dat ze zo groot was. Door vocht in haar longen en een ingeklapt longetje heeft ze 3 dagen op de afdeling neonatologie gelegen. Daar lagen voornamelijk premature babies. Haar buurmeisje woog net 1000 gram. Ik kan je vertellen dat toen ik dat zag ik dolgelukkig was met mijn knip en ruptuur want die van mij was lekker weerbaar met genoeg reserves en na de eerste nacht was zijn er al eigenlijk helemaal bovenop! -- Maar jouw bevallingen waren ook behoorlijk heftig zeg! En pijn bij het vrijen is niet de bedoeling! Misschien toch naar de gyn voor een eventueele hersteloperatie? Leuk is anders maar vrijen hoort toch leuk te zijn!-- We zijn nu weer een weekje of wat verder en het gaat super! De wond is mooi aan het genezen en ik had gister voor het eerst dat ik wakker werd zonder pijn! Tijd geneest echt alle wonden! haha. Ik merk ook dat die pijn me meer bezig heeft gehouden dan ik me in de eerste instantie realiseerde. Nu die nagenoeg verdwenen is kan ik pas echt goed van mijn prachtige dochter genieten. De sterke moedergevoelens waren er al vanaf de geboorte maar nu ben ik echt halsoverkop verliefd geworden op haar. Wat een geweldig persoontje is het al!
Ik was van de week voor controle bij de gyn. Zei legde me uit dat ze draadjes van verschillende diktes gebruiken om de verschillende onderdelen mee te hechten. De uitwendige draadjes laten na een dag of 10 los, de inwendige draadjes om de spieren mee te hechten na een week of 6 (toen had ik ook van de ene op de andere dag nauwelijks meer pijn) en na een maand of 3 zijn de draadjes waarmee ze je kringspier hechten pas opgelost. Dan ben je dus pas helemaal hersteld... Verder moest ik een half jaar wachten om weer zwanger te worden (was niet anders van plan...) en had ik een kans van 4% op een totaalruptuur bij een volgende bevalling ipv 3% bij vrouwen die dat nog niet eerder hebben gehad. Viel me niet tegen.
Ik heb te horen gekregen dat ik 3 jaar niet zwanger mocht worden, maar was dan ook uitgescheurd tot aan het slijmvlies..... Anders keizersnede.. Ik had veel meer procent kans op totaalruptuur.
Weet je wat het is, intiem zijn kan op zoveel verschillende manieren daar heeft seks (de daad zelf) niet zoveel mee te maken. Je kan beter NU wat rustiger aan doen, dan bv een hekel eraan krijgen door pijn of erger nog iets forceren. Ik had een totaalruptuur bij de eerste (38 weken - 4160 gram maar grammen doen er niet zoveel toe, vet flubbert wel zijn hoofd was 38 cm rond, wat wel aan de grote kant is zeg maar) ik heb het gewoon rustig laten herstellen, veel in bad met echte badedas (dus niet de goedkopere versie) het vertrouwen in mijn lichaam langzaam teruggewonnen en na een dikke 3 maanden kwam het er zo weer van en deed helemaal niet zeer, was wel spannend (beetje als onze eerste keer samen hihi) maar totaal geen spijt van even wachten en laten herstellen, als ik al die verhalen hoor van vrouwen die te snel weer zijn begonnen en steeds pijn hebben of er niets meer aan vinden, denk ik toch dat geduld loont. Zoiezo is een kind krijgen niet alleen een lichamelijk iets maar ook een emotioneel iets , sta er gewoon even wat langer bij stil, het gaat al snel genoeg, als de tijd daar is voel je dat vanzelf, je moet dat niet willen forceren. Ik ben trouwens gewoon onder lokale verdoving gehecht duurde wel een uur ofzo maar ik had mijn kind op de borst liggen dus ze hadden zelfs zonder verdoving van me kunnen doen ik was al verdoofd daarvan hihi
@Superstring: Jeetje, dat is inderdaad een nare ervaring... Eerder had ik nog niet gehoord van scheurtjes in je schaamlippen. Misschien geen romantische aangelegenheid, maar gelukkig wel wat minder pijn de tweede keer. @Elisabethbas: Dat was al een flinkerd bij de geboorte zeg! En dat krijgen we er dus van als we te weinig info krijgen. Of we houden veel te lang rust of we gaan veel te snel zoals jij. Je bent in elk geval geen aansteller . @Ireen83: Ook al zo'n flinke meid! Wat shit dat je er nog steeds last van hebt bij het lopen, zeg. Ik heb dat ook wel een beetje als ik veel loop. Dan moet ik de dag daarna echt even rustig aan doen. Wat vervelend dat het aan dat gaatje ligt. En dan misschien ook nog een hersteloperatie... Daar zit je ook niet op te wachten! Maar nu het beter gaat en je minder pijn hebt is die kans misschien wel kleiner! Fijn dat je nu van je dochter kunt genieten. @Kwabbernoot: Wat een vlotte bevalling zeg. Heel begrijpelijk dat je daarna even goed in de war was. Wel heel vervelend dat ze het toch niet gehecht heeft, want nu zit je met die "gleuf". En na 6 maanden nog pijn... Dat is wel heel lang! @Jann: Ik had een afspraak bij de huisarts gemaakt om te horen wat er nou precies gebeurd is en om aan te geven dat ik een spiraaltje wil. Nu weet ik dat ik ook tot aan het slijmvlies ben doorgescheurd, maar ik heb niets gehoord over zwanger worden de komende 3 jaar of over een volgende bevalling. Toch vreemd! @Triskele: Daar heb je helemaal gelijk in! Wat goed dat je zo goed naar je lijf geluisterd hebt. Bij ons kwam het er eerder van, maar heb niet het idee dat het te snel was gelukkig. En inderdaad, het lijkt weer net een eerste keer samen . Wanneer mocht jij weer in bad? Ik heb een heel mooi groot bad thuis, maar ik weet niet wanneer ik die weer mag gebruiken .
Ik mocht meteen na 3 dagen in een klein laagje en dan max 5 minuten (dat helpt bij de ruptuur namelijk zei de gyn en de vk) dan blijven de hechtingen soepel en scheurt er niets zeg maar) en dan echt in bad na 6 weken (of als het bloeden is opgehouden zeg maar (ivm de wond in je baarmoeder moet je hier rekening mee houden ivm infectie) ook met vrijen trouwens!
Oeh, wat lekker! Als ik dat had geweten... Ik moest steeds met de douche alles schoon spoelen. Eventjes in een laagje water was lekker geweest. Ik vind het zo lastig te bepalen... Ben nu al twee weken niet meer aan het vloeien, dus dan zou ik in bad mogen...
Ja je mag in bad als je stopt met vloeien dus is wel duidelijk hoor na 2 weken toch? Anders bel je even je VK en vraag je voor de zekerheid maar gewoon lekker in bad gaan hoor...
Tjee,wat een herkenning hier zeg.Heb het toch wel met gemengde gevoelens gelezen en ook al hier mijn heftige bevallen alweer ruim 6 jaar geleden,vergeten zal ik het nooit. Het herstel duurde hier erg lang..het was zo heftig allemaal. Nu weer zwanger en mag gelukkig niet meer vaginaal bevallen,dus krijg een geplande keizersnede.Ondanks dat toch wel angsten,ik wil nl echt niet spontaan ineens gaan bevallen. Sterkte voor iedereen die het gebruiken kan!
Ja ik kan me je angsten wel voorstellen was bij mn tweede erg nerveus ervoor maar nog geen scheurtje gelukkig (naast een hele rustige en makkelijker bevalling) ondanks inleiding (was de eerste ook , allebei vanwege hun grootte)