Tja mijn onderwerp zegt eigenlijk al genoeg. Inmiddels hebben we volgens mij bijna alles gekocht van het uitzetlijstje. Maar moet je alles wassen ? lakentjes, dekentjes, spuugdoekjes, luiers, kleding, rompertjes, hempjes, knuffels, aankleedkussenhoed, ed ben benieuwd. De babykamer is bezorgt dus we kunnen bijna gaan wassen, aankleden en inrichten.
Hmm met die vraag zat ik ook al! tot nu toe heb ik de dekentjes + knuffels niet gewassen. De dekentjes niet omdat daar toch een lakentje omheen komt en de knuffeltjes niet omdat ze dan zo minder mooi worden... De rest heb ik wel gewassen.
Ik heb alles gewassen. De knuffels blijven mooi als je ze in zo'n waszakje voor lingerie wast. Dekens heb ik ook gewassen, ik hou niet zo van die winkel-lucht die eraan hangt. Heb alles gewassen met robijn puur&zacht en heb geen wasverzachter gebruikt.
Dekentjes van Prénatal worden pillig en er niet mooier op in de was. Ik heb toen een wiegdekentje een nachtje in de vriezer gelegd, haha. Een dekentje uit de winkel is op zich niet vies, maar er hebben vast wel mensen aangezeten. Ik vond dat geen prettig idee. Maar ik wilde het denkentje ook graag mooi houden. En in de vriezer gaan die bacterien ook dood. Tenminste, dat dacht ik. Voor m'n eigen gemoedsrust gedaan. Misschien wel een beetje raar. De rest van de spullen wel allemaal uitgewassen in Ariel Sensitive!
hier alles gewassen en in de droger gedroomd, ook de dekentjes en de knuffeltjes. Minder mooi worden ze toch hoor, als je kindje er overheen gespuugd heeft, wil jij het echt in de was hebben
Ik zou het zeker wassen om twee hoofdredenen. De eerste reden is inderdaad dat er andere mensen aan hebben gezeten (fabrieksarbeiders, inpakkers, uitpakkers, winkelmedewerkers, andere klanten). Vind ik zelf gewoon een vies idee. Tweede, eigenlijk belangrijkere, reden is dat (als je niet kiest voor biologisch katoenen producten) er in gewoon katoen heel veel reststoffen van pesticiden zitten en ook middelen die bijvoorbeeld gebruikt worden om de spullen bij transport mooi te houden (zoals formaldehyde). Dit is echt troep. Je krijgt niet alles er in één keer uitgewassen maar met 1 x wassen is er in ieder geval iets weg. Eigenlijk zijn 2e handsspulletjes wat dat betreft beter. Knuffels zijn sowieso vaak al drama qua chemische stoffen dus die zou ik ook zeker wassen. Hier kun je bijvoorbeeld meer lezen over speelgoed WECF publiceert Nederlandstalige speelgoedwijzer en hier over kleding Kleding Green Jump’s Blog
Inderdaad; goed antwoord!!! Je hoeft de mooie knuffels niet direct te wassen hoor. Je kindje gaat er toch pas na een poosje mee spelen, duurt lange tijd voordat je kindje er wat mee kan en het vast kan pakken.
hiergaat alles in de was ook de knuffels hoor want daar zitten zoveel mensen aan in de winkels ed want heeft toch een hoge aaifactor. en jah je weet neit waar die handen allemaal geweest zijn he hihi en wil echtn iet dat mijn kleintje dat in zijn mondje propt. wel alles met sensitive gewassen.
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik ga alles wassen. De lakkentjes zitten al in de machine. De rest volgt.
Knuffeltjes e.d. zullen hier een tijdje in de vriezer bivakeren maar niet gewassen worden. Dit wordt geadviseerd bij tweedehandsknuffels dus nieuw uit de winkel zal helemaal wel werken neem ik aan Ik had trouwens ooit ergens gelezen dat je geen wasverzachter mocht gebruiken en een neutraal wasmiddel voor de eerste wasjes? wie o wie weet dit?
tonka, neutraal wasmiddel kan en is zeker aan te raden als een van de ouders bekend is met allergien voor wasmiddelen. Houdt er dan wel rekening mee dat je gebruikelijke wasmiddel in het systeem van je wasmachine zit en je de machine dan minstens 2 keer leeg moet laten draaien om dat er uit te krijgen. Om die reden doe ik het niet en gebruik ik het wasmiddel waar wij beiden goed tegen kunnen.
ik vind trouwens knuffels in de vriezer een leuk alternatief om de geur te behouden maar wel de bacterien te doden. hoewel ik er niet van overtuigd ben dat ik dat ga doen zodra het kindje er overheen heeft gespuugd...
wordt idd geadviseerd, maar wassen met je eigen wasmiddel zonder wasverzachter is volgens mij ook wel te doen. Ik heb in ieder geval geen neutral aangeschaft, ik heb robijn puur & zacht gekocht, toen die in de aanbieding was mijn eigen kleding was ik ook met robijn
Hier ook alles gewassen. Dekentjes worden wel minder mooi. Maar als je kindje 1x flink spuugt moet je je dekentjes ook gaan uitwassen en zijn ze ook minder mooi. Dan maar liever gelijk wat minder mooi maar wel gewoon schoon.
Hier alles gewassen met Neutral zonder wasverzachter, ook de dekens, het boxkleed en de knuffels. Ook de voetenzak van Maxi Cosi en de bekleding van mijn wandelwagen. Vond het zo stinken..! Alles in de machine en alles is mooi gebleven.
hier ben ik gisteren begonnen met alles te wassen, wat een werk zeg hahaha heb nu alles uithangen om een beetje te drogen en daarna nog even kort in de droger kleertjes zien er perfect uit! heb trouwens wel van die Color doekjes gehaald van Citin? geloofde daar nooit echt in dat zo'n doekje de kleurrestjes op zou vangen, maar wat een ideale uitvinding zeg hahaha
Hier alles gewassen met Robijn color of wit, zonder wasverzachter. Over de knuffels had ik echter nog niet nagedacht, net zo min al over de kinderwagenbekleding. Ik heb nog wel even tijd, dus ik denk dat ik die dingen ook nog even in de was gooi