Zweepslag?

Discussion in 'De lounge' started by frannie82, Jan 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ben ik net een half uur aan het werk hoor ik ineens kggggggggg in mijn kuit, voel iets knappen en kan er niet meer op staan. Bij de patiënt gaan zitten met mijn been omhoog. Kuit werd binnen no time dik. Collega heeft ijs gehaald en ik heb gekoeld en ik rij al de hele nacht met mijn been omhoog in een rolstoel.. Eerst deed het de hele tijd pijn maar na 2 paracetamol gaat dat wel mits ik niet beweeg. Erop staan kan echt niet! Ik heb gegoogeld en denk dat ik een zweepslag heb...
    Straks in de ochtend maar mijn vriend bellen om me te komen halen want ik ben met de auto. En dan maar de huisartsenpost bellen? Op internet staat bij de ene site dat je niks anders kan doen dan been omhoog, eventueel een zwachtel steun en belasten op geleide van pijn. Ik heb er nu ook al een tubgrip om. Maar op een andere site staat toch naar de huisarts en laten beoordelen of de spier gescheurd is en dat je dan doorverwezen wordt naar het ziekenhuis. Iemand ervaring? Het is knap je weet wel!

2. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ajjjj dat is piep!

Klinkt idd als een zweepslag. Je zou de hap kunnen bellen.

Ik weet dat de fysio het een keer bij iemand op de sportschool had getapet. Die kreeg het tijdens steps.

Hooghouden en koelen is wat ik altijd heb begrepen.

Sterkte ermee

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Had mijn man afgelopen zomer maar bleek een afgescheurde achillespees.
    Even controleren of je op je tenen kunt staan.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Dat lukt niet als ik mijn been recht zou hebben op mijn tenen maar kan licht aantippen zonder gewicht erop te zetten. Heb de hap gebeld ik kan eerst gaan slapen en heb om 15u een afspraak. Ben al wakker sinds gisteren 11u 😁

5. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,486
    223
    63
    Mijn moeder had dat ook afgelopen zomer.. ze is niet naar de huisarts geweest en na een week of 3 kon ze pas weer fatsoenlijk lopen! Sterkte

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je inderdaad moeite heb met op tenen staan dan zeker naar HAP.
    Mijn man heeft hem afgelopen juli afgescheurd en heeft nog steeds een been wat niet volledig functioneert.
    6 weken gips gehad en nu nog fysio.

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik had het in oktober opgelopen na een val. Gevallen op 8 oktober, het doet nu nog steeds pijn als ik hurk. Ik had in eerste instantie zoiets van: het gaat wel over. Toen ik na 2 dagen nog steeds kapot ging van de pijn toch de huisarts gebeld en die zei dat het vanzelf over moest gaan en dat is na een week maar terug moest bellen als het nog niet minder was. Dat was zo, dus gebeld, en een afspraak gekregen en uiteindelijk zat ik 2 weken na de val pas bij de huisarts. Die constateerde dat er sprake was van een zweepslag, dat het vanzelf wel over zou gaan en als ik pijn bleef houden kon ik terugkomen, dan zou ze me verwijzen naar de fysio.

Maar qua behandeling is er dus niets te doen. Je kan het laten beoordelen, maar daarna moet het vanzelf genezen. Koelen en been omhoog. En niet teveel belasten, je kan het belasten tot het punt waar het pijn doet (en dat was bij mij 2 weken lang niks).

Herstel kan binnen enkele dagen zijn tot 12 weken duren. Is dus ook weinig over te zeggen hoe lang het duurt. Bij mij is het nu ruim 12 weken geleden, lopen gaat prima maar hurken, hoog optrekken of kleermakerszit is nog steeds pijnlijk. Het is dat ik nu hoogzwanger geen fut meer heb om naar de fysio te gaan, dat komt na de bevalling wel. Maar ik vrees dat ik dat dus wel nodig ga hebben. Maar de huisarts zei dat dat pas kan nadat het genezen is.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Zweepslag inderdaad met het advies koelen en been hoog houden en 3 dagen helemaal rust en dan voorzichtig gaan belasten met een schoen met hak. En ik heb er al een strakke kous om.

9. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    sterkte ermee!

10. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Bedankt!

11. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Na hoeveel dagen zou autorijden weer mogen en kunnen?

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    mijn oom heeft zweepslag gehad en die mocht pas autorijden zodra hij weer op zn tenen kon staan. je moet natuurlijk wel kunnen reageren in de auto en als het er weer ineens inschiet dan kunnen daar grote ongelukken van komen. mijn oom mocht 4 weken niet autorijden.

collega heeft het gehad en die heeft 2 weken geen auto gereden.

mijn oom kreeg als tip om VSM Arnica D6 te nemen voor weefselherstel. schijnt goed te helpen.

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ook regelmatig hier last van. Kuit werd zelf beetje blauw geel ik ga wel door omdat dat moet. Loop dan op een speciale manier mank.

Soms weken lang last sinds na paar dagen wat beter. Vorige keer door dat ik hinkte schoot het ook in de andere. Maar bewegen rustig echt hier het best.

Maar is pijnlijk. Voelt echt knak en dank ik. S.ht.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik ga niks forceren hoor het kan echt niet ik heb echt te horen gekregen het niet te belasten nu. Goed idee ik hen die Arnica d6 nog. Stom had ik eerder mee kunnen beginnen!

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    #15 edelweiss, Jan 3, 2016
    Last edited: Jan 3, 2016
    Oo hou op afgelopen zomer lag ik in bed toen ik een zweepslag kreeg in mijn kuit ik heb de hele buurt bij elkaar gejodeld inderdaad ook rust en koelen. Maargoed ik moest 2 dagen later toch echt weer lopen. Stijf van de pijnstillers en strak gezwachteld weerr gaan lopen. Nooit moeten doen want ik voel het nog steeds :(

16. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Nee ik wil me er graag aan houden zodat ik het herstel niet ga vertragen. En ik kan er echt absoluut niet op staan en ik lees overal dat als het teveel pijn doet je niet door moet gaan.

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja snap je wel Maar ik zie je hebt twee kinderen.

Moest toch echt kind uit school halen of brengen koken etc. Dus stil zitten kon niet.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Klopt! Ik had nog een nacht moeten werken en dus morgen overdag slapen en oudste wordt gebracht en gehaald. School is een 200 meter.
    Jongste gaat toevallig morgen en overmorgen naar het kinderdagverblijf.
    En werken hoeft deze week niet meer. Woensdag zijn er veel moeders vrij die mijn oudste wel even thuis willen brengen.
    Komt dus goed uit voor zover dat uit komt.
    Vriezer zit vol met bakjes macaroni en we hadden gisteren een grote pan soep. Vandaag heeft vriend nog wat verse dingen als melk bij gehaald. En ik hoop van de week in ieder geval wat te kunnen lopen met krukken desnoods

19. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Je kan er ook Arnica-zalf op smeren, maar dan zul je iemand moeten sturen om het te halen. Werkt naar mijn mening beter dan dat spul van VSM omdat de zalf meteen in de huid dringt en daar zijn werk kan doen. Alleen moet je geen genezing verwachten. Hoogstens wat verlichting van de klachten.

20. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Oké die strakke tubgrip heeft volgens mij al veel ellende bespaard want er was nog niks blauws te zien bij de hap vanmiddag.

Share This Page