Poffertjes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door marjolein987, 3 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjolein987

2 jan 2007
    20
    0
    0
    Ik heb vanavond poffertjes gegeten bij een poffertjeskraam (gewoon verse dus) maar sommige waren nog niet helemaal gaar. Ik stond er eigenlijk pas achteraf bij stil dat er natuurlijk in het beslag rauw ei zit.. Is dit schadelijk? Het beslag was nog een beetje nat/papperig. Dus het is niet helemaal goed doorgebakken geweest. Hoeveel kwaad kan dit? Kan ik hierdoor een Listeria besmetting oplopen? Of moet ik me er niet teveel zorgen om maken?

Gr Marjolein

2. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

14 dec 2010
    88
    0
    0
    Hoi,

Listeria kun je krijgen door in contact te komen met kattenuitwerpselen door tuinieren enzo. Of door niet goed gewassen groenten te eten. Of vacuum verpakte gerookte vis.

Het enige risico dat je loopt bij het binnenkrijgen van rauw ei is een besmetting met salmonella, maar die kans is heel erg klein. Je kunt hier goed ziek van worden en dat is nooit goed voor het kindje. Maar het is niet zoals bij Listeria en Toxoplasmose dat er vooral risico's voor het kindje zijn. Als je besmet bent met salmonella, zou je dit echt vrij snel ontdekken, je gaat dan heftig ziek worden, braken, diarree ed.

Ik zou me hier geen enkele zorgen om maken eerlijk gezegd... Het is echt anders dan wanneer je rauw vlees ed binnenkrijgt.

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Rauw ei kan salmonella bevatten, wat voedselvergiftiging kan veroorzaken. Dit is niet gevaarlijk voor de baby, hooguit erg vervelend voor jezelf.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Precies, let op dat je niet uitdroogt door diarree of braken, dan is er niks aan de hand voor de baby.

Het is alleen extra vervelend zo ziek te zijn als je zwanger bent.

Ik eet gewoon alle dingen die ik normaal ook at met rauw ei. Ik let er niet extra op. Heb nog nooit salmonella gehad dus ik ga er gemakshalve vanuit dat ik dat ook niet ineens wel oploop ;)

5. Iefie

Iefie Niet meer actief

Volgens mij klopt dit niet helemaal.. Listeria kán in vacuum verpakte vis, ongewassen/onverhitte groente of in rauwmelkse kazen voorkomen, maar bijvoorbeeld ook in een vies vaatdoekje. Toxoplasmose kán in rauw vlees en kattenuitwerpselen in de kattenbak of in je achtertuin voorkomen. Ik dacht dat een listeriabesmetting zou kunnen resulteren in allerlei afwijkingen bij je kindje en toxoplasmosebesmetting zelfs in een miskraam. Maar wat wel en niet mag tijdens zwangerschap kun je best even bij je vk checken. Ook wat betreft de poffertjes, al denk ik dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.

6. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ik denk dat er sowieso geen probleem is voor wat voor bacterie ook want een beetje "klef" aan de binnenkant van een poffertje hoeft niet te betekenen dat ie niet gaar is hoor!

Dat is gewoon het soort beslag.. een poffertje is al bijna gaar als t beslag de plaat raakt ;) wanneer ze omgedraaid worden is t praktisch alleen voor de kleur en wanneer je ze krijgt durf ik te zeggen dat de kans nihil is dat ze niet gaar zijn.. dan moet t wel een hele stomme poffertjeskraam zijn :)

Dus ik denk dat je je niet druk hoeft te maken nee! :)

7. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    En bovendien is de kans nog eens erg groot dat er gebruik wordt gemaakt van gepasteuriseerd ei (uit een pak), dus ik zou me echt geen zorgen maken...

8. marjolein987

2 jan 2007
    20
    0
    0
    Meiden tnx voor jullie reacties! Ben weer aardig gerustgesteld!

9. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Valt wel mee hoor, zoals al is gezegd.
    Eet hier wel eens een kommetje cakebeslag met rauw ei dus...hmmmmm

10. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    En dat is dus om meerdere redenen echt niet goed voor je :D rauwe eieren, rauwe bloem.. :)

11. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Whahaha dacht dat ik de enige freak was die rauw cakebesag heeeerlijk vind:D
    Alleen nu durf ik het niet...kijk er al naar uit om de beslagkom straks weer uit te likken:p;)

12. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ohhh jaaaaaaaa lekker :D:D:D alleen daarom zou ik al een cake gaan bakken :D:D:D

13. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Whahhaa ik dus ook:D

14. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    je brengt me op hele slechte ideeën :):D ik vreet vandaag alles wat los en vast zit....en cakebeslag klinkt echt GODDELIJK :D:D:D:D het water loopt serieus in mn mond aan de gedachte alleen al :)

Deel Deze Pagina