Toucheren... ja / neen / overbodig / nodig?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lievertjelief, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    In principe is toucheren een interventie en mag het dus alleen met jou toestemming. De praktijk is vaak anders.
    Ik vind het zelf een redelijk zinloze interventie als alles gewoon volgens het boekje gaat, tenzij je zelf wilt weten waar je staat. Een ontsluiting is geen lineair proces (dus 1cm per uur bij een eerste is echt niet wetenschappelijk onderbouwd en WHO adviseert zelfs dit los te laten als advies) en als je niet voldoet aan het protocol loop je kans op een interventie (weeenopwekkers of zelfs een ks) vanwege niet vorderende ontsluiting.
    Bij een inleiding of bij problemen kan ik me voorstellen dat het anders is. Of wellicht als check voor je gaat persen misschien. Sowieso is toucheren wanneer de vliezen gebroken zijn een verhoogd infectierisico.

    ik heb voor mezelf nu besloten deze bevalling niet standaard getoucheerd te willen worden, alleen bij medische noodzaak en alleen door mijn eigen verloskundige en niet door gynaecologen of jan en allemaal die even binnen willen voelen.

    ik vond toucheren als handeling overigens niet heel pijnlijk, maar kon niet meer normaal op mijn rug liggen, wat ik wel moest voor het toucheren dus lag echt te brullen tijdens het toucheren.
     
  2. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ja, denk dat ik bij het toucheren het liggen op de rug het pijnlijkste vond z terwijl ik weeën zo absoluut niet kon opvangen, de handeling zelf deed geen pijn.
     
  3. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Een week voor mijn bevalling had ik al
    wat oefenweeën. De mannelijke gynaecoloog zou wel even toucheren om te kijken of ik al ontsluiting had. Noem me dom, maar het woord ‘toucheren’ klonk heel lief en ik wist niet wat het inhield. Ik heb het geweten. Ik noemde hem daarna dr. Claw. Ik dacht dat hij door mijn strot naar buiten zou komen. Ik was daardoor heel bang geworden voor de bevalling. Want als toucheren al zo’n pijn deed, hoe zou een bevalling dan wel niet voelen. Tijdens de bevalling had ik eerst vrouwelijke verloskundigen die het deden en dat was 100 x beter. Ik was heel blij dat dr.Claw bij mijn 2e met pensioen was. Mannen moeten gewoon met die klauwen geen gynaecoloog worden.
    Dus tip: toucheren alleen tijdens echte bevalling en niet week ervoor laten doen.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  4. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier 3x bevallen en 4x getoucheerd, het is dus echt niet perse nodig. Maar vond het ook geen pijn doen, alleen vervelend gevoel.
     
  5. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Bij mij deed de vlk het niet standaard, alleen in uitzonderingssituaties en op verzoek. Ik wou het ook niet, omdat het verwachtingen kan scheppen.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste amper wat gevoeld, maar nr2...wat een hel! Dacht dat ik in tweeën werd gereten. Maar de baarmoedermond lag zo hoog en sprong weg dus ze konden hem niet eens aanraken en ze konden er alleen bij met helaas meer eh geweld. Maakte niet uit wie het deed. Ik moest er zelfs bij persen om ons kind op de plek te houden.


    Maar... het was écht noodzaak en ik heb het ondergaan. Net als als die dames en 1 heer die het moesten doen en er zo tegen op zagen omdat ze wisten wat voor pijn ze mij deden. Ze kwamen al binnen met sorry.... het spijt mij zo maar ik moet je echt weer toucheren .

    Dus t maakt ook uit waar je baarmoedermond zit, bij mij moesten ze écht heel ver er in. Primen lukte pas op dag 5 en zelfs op dag 5 was t een zeer ongunstige situatie want baarmoedermond was niet verstreken. En bleef de hele bevalling hoog zitten... dus tot op het eind was toucheren hel
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Ik heb er niks van gemerkt ja je weet dat ze aan het voelen zijn.
     
  8. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Ik lees met verbazing dat ze met een hele hand of zelfs twee handen toucheren! Volgens mij is dat met twee vingers...?

    Ten eerste mag je altijd zelf bepalen of je wil laten toucheren en of de stagiaires dat ook mogen. Je mag nee zeggen. In het ziekenhuis wordt dat standaard gedaan, zonder toegevoegde waarde naar mijn idee.

    Ten tweede is dat heel wat anders dan strippen of meehelpen met ontsluiting. Toucheren voelde ik nauwelijks en was een groot verschil met strippen.

    Ten slotte denk ik dat het ook ligt aan hoe gevoelig je bmm is, hoe die ligt en op welk moment gevoeld wordt (wel of geen ontsluiting, wel of niet actief aan het bevallen).

    Bij mij heeft de verloskundige 2x getoucheerd. De eerste keer op mijn verzoek (was benieuwd of 8 uur weeën al iets gedaan had, en ik had 5 cm). En de tweede keer omdat ik 1,5uur later al persdrang kreeg en we beiden niet geloofden dat ik al op 10 cm zat (dus wel).
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Ik vond het niet pijnlijk. Het vervelendste was dat op de rug liggen ;)

    De laatste keer is er bij 38.3 gevoeld, had toen 2cm door voorweeën. Bij 39.1 begon de bevalling, na 1u ctg hebben ze getoucheerd, toen was het 6cm. Daarna was het snel duidelijk dat ik volledige ontsluiting had, ze viel er bijna in de douche uit :D
    Maar nu dus 1x op mijn verzoek/in overleg. Als ik ontsluiting zou hebben wilde ze me wel eerder helpen ipv laten doorlopen.
    En 1x tijdens de bevalling wat ik wel fijn vond. Als ik nog onder de 5cm zou zitten wilde ik pijnstilling.


    Overigens bij de 2e zwangerschap 1x getoucheerd door een vrouwelijke gyn met dunne handen en dat deed echt pijn. Keer daarna door een mannelijke gyn met "kolenschoppen" als handen en dat deed geen pijn:rolleyes:
     
  10. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Toucheren zelf vond ik niet vervelend.

    Toucheren met complete handen lijkt me niet. Maar tijdens mijn bevalling zat Q vast en zijn ze wel degelijk met handen naar binnen gegaan om hem los te krijgen. En dat zijn meerdere mensen geweest want het lukte niet. Nou ik kan je vertellen dat die pijn ik niet kan omschrijven. Maar dat gebeurd gelukkig weinig.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik vond het toucheren zelf niet bijzonder pijnlijk, maar wel vervelend. Tijdens het opvangen van de weeën stond ik onder de warme douche in een flow. Toen ze wilde kijken hoe ver ik was, moest ik dus de douche uit en op mijn rug op bed liggen. Ik werd gek, ik kon de weeën zo niet opvangen en wilde haar het liefst weg schoppen en de douche weer in.
     
  12. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier deed het geen pijn maar had al 9.5cm ontsluiting. Misschien daarom geen pijn xD. Voelde het niet eens xD
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier niks van gevoeld. Ook niet van het wegduwen van het laatste randje waar ik op bleef hangen.

    En toucheren gebeurd niet met een hele hand laat staan met 2. Echt met 2 vingers meer niet.
     
  14. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Er zijn wel onderzoeken waarvoor een volle hand naar binnen gaat, bijvoorbeeld als het hoofdje blijft steken in het bekken. Of als de placenta niet naar buiten komt. En ik dach ooit te hebben gelezen dat in bepaalde landen het opmeten van de cervix ook met meerdere vingers wordt gedaan (en dus met een hand naar binnen).
     
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dat is niet met toucheren
     
  16. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vond het niet echt fijn, het is wel wat pijnlijk. Maar erg vond ik het ook niet.
    Bij de 2e toucheerde de vk en ze bleef dus wachten tot ik een wee kreeg zodat ze de wee kon voelen. Dat was AUWWW.
    Maar op dat moment moest ze weten of de weeën goed waren vanwege traag vorderende ontsluiting.
     
  17. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Voor de bevalling vond ik het pijnlijk (toen ik dacht vruchtwater te verliezen en ze wilde checken of ik ontsluiting had).
    Tijdens de bevalling kan ik me niet meer herinneren. Ik lag op mijn rug een wee op te vangen dus de rest kreeg ik niet mee.

    Ze heeft 3 keer getoucheerd geloof ik. Met 3 en 6 cm en toen er nog een "randje" stond en ze vroeg of ze mijn water mocht breken. Maar ik wilde de cm's niet weten omdat ik op mijn gevoel wilde vertrouwen. Ze mocht alleen aangeven of het de goede kant op ging. Dus ik wist alleen dat het goed ging
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Ik ben bij alle bevallingen 2x getoucheerd. Oh, en 1x toen ik 9 dagen overtijd was, om te kijken of er al wat aan de gang was en of strippen een mogelijkheid was, maar dat was toen niet zo. Heel fijn is het niet, maar ook weer niet supererg. Ik vond het zelf prettig om te weten wat de stand van zaken was. En het was zeker niet met hele handen, hooguit een paar vingers.

    Ik werd steeds getoucheerd als de verloskundige aankwam om te helpen bij de bevalling (3 thuisbevallingen), om te kijken hoe ver ik was. En tegen het eind om te kijken of ik al volledige ontsluiting had. Bij die keer werden ook elke keer de vliezen doorgeprikt, want die zijn bij mij nooit vanzelf gebroken, ondanks vrijwel volledige ontsluiting. Vliezen doorprikken vond ik wel onaangenaam en ook eng, bang dat mijn kind geraakt werd en bovendien had ik in die fase elke keer sowieso al veel pijn en het doorprikken was net even een druppeltje teveel. De kinderen zijn overigens nooit geraakt.
     
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Sorry maar ik heb hier in m’n eentje, nu net uit bed met een kopje koffie en enorme stilte om me heen doordat iedereen nog slaapt, enorm moeten lachen. Niet om het verhaal an sich maar om de manier hoe je het schrijft. Fantastisch. ‘O, ze zat er niet tot haar elleboog in’ :roflmao:
     
    Tuttebelleke vindt dit leuk.
  20. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bij de eerste 2 getoucheerd weet ik hoeveel keer.
    Bij de 3e heb ik in m'n beval plan laten zetten, alleen als het functioneel is en enkel door arts of verloskundige. Geen stagair of personen in opleiding.
    In de praktijk betekende dat ivm inleiding met het plaatsten van de ballon, in de ochtend erna om ontsluiting te checken. Daarna nogmaals in de middag 2x om vooruit gang te controleren (op eigen verzoek) en daarna kwam zijn hoofd er spontaan uit dus 10 cm was blijkbaar bereikt. :|
     

Deel Deze Pagina