Toucheren... ja / neen / overbodig / nodig?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lievertjelief, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.404
    362
    83
    Zuid-Holland
    Bij de 1e heeft de VK 1x thuis getoucheerd en daarna tussendoor nog een keer in het ziekenhuis. Wat een drama, het was echt pijnlijker dan de weeën op dat moment.
    Verder heeft ze het dus niet meer gedaan.

    Bij de 2e heeft ze het alleen gedaan om te kijken of we nog naar het ziekenhuis konden, verder niet meer.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de eerste volgens mij 3x getoucheerd - eerste keer zat ik op 6cm, tweede keer op 7cm en de derde keer kon ze het laatste randje wegduwen. Daarna wel nog vacuumpompje geplaatst, masr dat valt niet onder toucheren.

    Bij de jongste werd ik ingeleid. Eerste toucher was om te kijken of de vliezen al gebroken konden worden - 3cm. Tweede toucher was uren vol weeën later, toen zat ik nog steeds op 3cm. Derde toucher was op mijn verzoek een half uur na de tweede, want ik kreeg enorme persdrang. Toen was het al volledige ontsluiting.
    Na de bevalling op de OK nog manuele natasting ivm extreem bloedverlies. Onder narcose dus echt een hele hand tot boven in de baarmoeder... gelukkig onder narcose! Ik niet weten tot hoever de arm van de gyn erin zat... ze was wel echt een van de liefste gynaecologen die ik ooit heb gezien, gelukkig :) Heel empathisch.

    Ik vond de touchers echt niet pijnlijk of naar. Ik zat vol in de weeën telkens en was totaal niet bezig met dat ze aan het toucheren waren.
     
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik heb nog nooit iets van toucheren gevoeld. Gewoon niks, ook strippen niet. En als het medisch nodig is, prima
     
  4. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ik vond het bij beide echt heel pijnlijk. Liever weeen en alles dan dat. Het is gelukkig niet vaak gebeurt aangezien het 2x snel ging, maar liever zo min mogelijk. Vond het wel fijn om te weten dat er ook echt schot in zat en die weeën dus niet voor Jan met de korte achternaam waren haha. Sommige vk willen om de 2 uur, niet nodig als het met iedereen goed gaat qua gezondheid. Maar ook als ik om mij heen hoor vinden de meeste vrouwen het wel fijn om soms even te horen hoe het er voor staat.
     
  5. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    De eerste keer inderdaad kan ik mij nog goed herinneren. Ik was 38 weken en de gyn wilde even checken hoe het ermee stond om zo de inleiding te kunnen plannen. Mennnnn een hele lieve vrouw hoor maar jeetje. Ik heb nog geroepen dat het echt niet verder kon zo vervelend. Blijkbaar had ik wel al 1cm ontsluiting.
    Na een inleiding van 4 dagen ben ik inderdaad ook heel vaak getoucheerd. Mijn baarmoeder en daardoor ook de bmm liggen nogal naar achteren gekanteld waardoor vaak vingers te kort zijn. o_O Door zowel artsen, in opleiding en verloskundigen. Er zat veel verschil tussen wie het deed... 1 verloskundige heb ik het op een gegeven moment verboden :mad:Gelukkig na dag 4 na het breken van de vliezen een ruggenprik waardoor ik er niet meer zo’n moeite mee had.
     
  6. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Poeh ik kan het me niet meer herinneren, wat ik van het toucheren vond. Ik weet dat ze getoucheerd hebben toen mijn vliezen waren gebroken en dat ik toen 3 cm ontsluiting had en dat ze het bij 6 cm nog eens gedaan hebben. Aangezien ik me er verder niks van herinner, gok ik dat het dan wel meeviel met de pijn :D
     
  7. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    ik had aangegeven in mijn bevalplan dat ik alleen getoucheerd wou worden als het echt nodig was. En ook door 1 persoon, geen stagiaires. Hielden ze wel rekening mee. Vond het ook pijnlijker dan bevallen, heb er zelfs bij moeten huilen.
     
  8. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Maar als ze niet toucheren hoe kun je dan weten hoeveel ontsluiting je hebt?
     
  9. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Moet je dat perse weten dan? Natuurlijk zijn er bevallingen waarbij je wilt weten wat de vordering is. Maar soms kan het ook juist ontmoedigen. Ik vang de weeën het liefst onder de warme douche op. Eruit gaan, op bed gaan liggen etc werkt mij zó tegen dat ik uit mijn flow raak en de weeën niet meer op kan vangen. Dat de verloskundige tussendoor naar het hartje komt luisteren terwijl ik onder de douche sta vind ik genoeg. Ik volg voor de rest mijn lichaam.
     
  10. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    #50 Striae, 26 sep 2020
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
    Geen idee eigelijk.
    Op het moment dat je moet gaan persen lijkt het mij wel fijn om te weten dat je ook wel daadwerkelijk volledige ontsluiting hebt.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Bij alle drie heeft de verloskundige niet getoucheerd toen ik eenmaal persdrang had. Ze zag aan mij dat het zover was.
     
  12. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik wist niet dat dat een optie was.
     
  13. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Natuurlijk wel. Je bent toch de baas over jouw lichaam? Er gaat echt geen hand in als jij dat niet wilt.
     
  14. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dat is waar haha, maarja als je de 1e keer beval dan heb je geen idee wat er gaat gebeuren en dan denk je dat dat er gewoon bij hoort
     
  15. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Als je persdrang hebt, wil het nog niet zeggen dat je volledige ontsluiting hebt. :)

    Ik kreeg al persdrang tussen de 8 en 9cm. Heb het een uur weg moeten puffen. :o:
     
  16. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Dat klopt, de hele bevalling overkomt je. Maar mijn verloskundige vroeg het wel of ze mocht toucheren. Ze deed het niet zomaar. Ik wist niet dat dat dus blijkbaar wel zo gebeurt?
     
  17. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ze zei dat ze even wilde voelen hoe ver ik was. Ook om te weten of ik al naar het ziekenhuis mocht of niet. Het was niet in mijn hoofd opgekomen om te weigeren. En op zich was ik zelf ook wel nieuwsgierig
     
  18. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Ik ben ingeleid dus bij mij gingen ze eerst toucheren om te kijken of ik al wat ontsluiting had etc om te kijken hoe ze de inleiding gingen beginnen. Ik kreeg een ballonkatheter. Toen hebben ze me twee dagen lang drie keer per dag getoucheerd om te kijken of het vorderde. De derde dag hebben ze ook drie keer getoucheerd en toen de actieve bevalling begon gingen ze om de paar uur toucheren om te kijken hoe ver de ontsluiting was.

    Ik vond het toucheren erg pijnlijk, kwam ook omdat ik me niet goed kon ontspannen. Ik ben ook erg preuts en vind het ook niet prettig als er mensen aan mijn lichaam zitten ook al is dat een professional. Nooit iets vervelend mee gemaakt of wat dan ook, maar hou gewoon niet van polonaise aan mijn lijf haha.
     
  19. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Dat heb ik dus ook. Daarom wilde ik toen ik onder de douche de weeën stond op te vangen met rust gelaten worden. Maar ik begrijp dat jij een medische bevalling hebt gehad. Dan gaat het natuurlijk anders en houden ze je goed in de gaten.
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij mij is alles erg pijnlijk/gevoelig down under. Dus toucheren alleen op mijn verzoek of medische noodzaak.
    Ik vond het toucheren niet fijn. Een gyn was echt een vee arts ik heb haar daarna ook geweigerd. Ik ben 4 dagen ingeleid geweest zonder resultaat.
     

Deel Deze Pagina