Bankrekeningen werk op mijn naam

Discussie in 'De lounge' gestart door Vergeten, 5 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.010
    1.722
    113
    Vrouw
    Beste leden

Ik zit momenteel met een vraag/dilemma
    Het is zo dat ik sinds kort voor een kleine non-profit organisatie werk, ik ben aangenomen als boekhouder en komende maanden word ik voor het werk voorbereid,tot huidige boekhoudster met pensioen gaat en daarna neem ik haar taken over. Nu staan alle bankrekeningen en visa-rekening op haar naam en het is de bedoeling dat deze rekeningen overgezet worden op mijn naam. En hier is dus waar ik mee zit, ik weet niet welke nadelige gevolgend dit kan hebben.
    * Ik heb nog een studieschuld (en weet niet of de bedragen op de rekeningen van het vzw invloed gaan hebben op mijn aflossing)
    * Ik ben geen EU-burger en heb enkel Russische nationaliteit en sommige banken hebben bv een inkomensgrens ingevoerd voor mensen uit Rusland.
    * Hoe zit het met belastingaangifte of als man besluit om toch een zzp-er te worden?

Hebben jullie enig idee welke gevolgen dit voor mij/ons kan hebben, want wil er toch even goed over nadenken eer ik de rekeningen op mijn naam krijg. Ga dinsdag ook het gesprek aan met mijn collega, maar wil er toch wel een beetje op voorbereid zijn.

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Het bedrijf kan toch gewoon rekeningen openen op naam van het bedrijf en dan jou als boekhouder machtigen? Anders idd goed laten adviseren wat voor gevolgen dit voor jou privé kan hebben (belastingtechnisch maar bv ook als het slecht gaat in de organisatie)

linnim, puzzelstukje, Sophy en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    Kunnen de rekeningen niet gewoon op naam vd organisatie?
    Ik zou er niet voor kiezen deze op mijn naam te zetten, lijkt mij dat als er dan iets mee gebeurt wat niet kan en mag dat er bij jou aangeklopt wordt.
    Evt met de bank bespreken wat de opties zijn?

puzzelstukje, Sophy, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    #4 MadeInUSA, 5 mei 2022
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
    Nee ik zou hier ook niet zomaar mee akkoord gaan. Hier kan je zowel vanuit werk als vanuit privé gezeik mee krijgen. Aangezien jij er werkt, is er personeel, en gaat er dus per definitie aardig wat geld in om. Het gaat hier niet om een lief en leed potje. Wat is de juridische vorm van de organisatie (wat voor kvk inschrijving)? Zijn de UBO's vastgelegd? Wat is de reden dat deze rekeningen op naam van een medewerker staan?

puzzelstukje vindt dit leuk.
  5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou hier nooit mee akkoord gaan. Of op naam organisatie of niet..

puzzelstukje, Sophy, jojo85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    Ik ook niet...

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben penningmeester bij een vereniging en de bankrekeningen staan wel gewoon op naam van de vereniging maar wel op mijn naam. Het is toch niet zo dat je als privépersoon die rekeningen moet openen, ik denk dat overzetten van een privérekening naar een andere privérekening uberhaupt niet eens gaat. Dan zul je de rekening moeten sluiten en een nieuwe rekening moeten openen.

Dus de hoofdhouder is wel de organisatie en de rekeningen en passen komen wel op jouw naam. Dat heeft verder geen invloed op jullie persoonlijke belasting/inkomen etc.

Als het niet zo werkt zou ik in ieder geval zorgen dat het wel zo gaat werken ;).

suus1983 en Nellie4 vinden dit leuk.
  8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Dit is ook hoe het normaliter (hoort te) werkt (werken). Je wordt als privépersoon wel aan een rekening gekoppeld als gemachtigde en bv internetbankieren of een pinpas staan dan wel op jouw naam. De rekening echter staat dan gewoon op naam van het bedrijf.

Nellie4, Vero0504 en Majo1983 vinden dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier penningmeester van een mini-vereniging, en die staat ook op naam van de vereniging en is gekoppeld aan mijn naam zeg maar. Misschien bedoelen ze dat? Dat ze het willen koppelen zodat jij dingen kan regelen, ipv het echt als een soort privé rekening op jouw naam zetten?

hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Ik zou goed uitzoeken wat precies de bedoeling/ voorstel is. Rekening op naam van organisatie/stichting en ik als gemachtigde zou ik me in kunnen vinden, rekening op mijn naam niet. Ik snap je twijfel (hoe zit het met aansprakelijkheid bijvoorbeeld en waarom willen ze deze constructie?)

11. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Nooit iets op je naam laten zetten wat niet van jou is. Zeker geen bankrekening!

zou idd eens navragen wat ze precies bedoelen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  12. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Zou even navragen wat ze er precies mee bedoelen.
    Staat de rekening op naam van de organisatie, maar wordt jij bevoegde van de rekening? Of komt de rekening echt op jouw naam?
    Dat laatste kan wel echt serieus nadelige gevolgen hebben, privé, maar ook voor de organisatie.

Ik heb hier een tijd geleden naar gekeken hoe dat zit voor een stichting. (Bankrekening zit nu gekoppeld aan een groter geheel, met als nadeel dat wij niet zelf bij de rekening kunnen)
    En als de rekening echt op jouw naam staat, is het dus ook jouw vermogen. Prima als dat om een paar 100 euro gaat, maar zodra er een 0 extra achter staat, is het al vervelend. Bij de belastingdienst is het dus ook vermogen en dus nadelig bij je belastingaangifte.
    En mocht er onverhoopt een keer iets gebeuren, kan er beslag gelegt worden op die rekening.

Als jij gemachtigde wordt van een rekening die op naam van de organisatie staat, dan is er niks aan de hand :)

Hoe dat verder precies zit met geen Nederlandse nationaliteit durf ik je niet te vertellen.

13. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Nooit doen! Ik zou ook niet weten waarom het op jouw naam moet ipv op naam van de organisatie.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ze moeten gewoon een rekening op de orgsnisatie hebben. Jij krijgt dan een machtiging tot die rekening en meer niet.

Zo heb ik een machtiging tot de rekening van mn moeder. Het is HAAR rekening, ik kan overschrijvingen voor haar doen met mijn pas (voor haar rekeningnummer) maar als ze me zat is kan ze die machtiging intrekken. Kan je zo regelen bij de Rabo.

Als je zelf daar al een rekening hebt is t wel irritant. Want in je internetbankieren zijn die accounts gekoppeld. Trap jij in een fishingmail dan kan die van de organisatie ook leeggetrokken worden. Andersom heb je dat niet (als de organisatie er in trapt met HUN inlog) omdat die geen machtiging tot jouw rekening heeft.

Was vorig jaar een moeder die zo ook de spaartegoeden op de rekeningen van de kinderen zo weg zag gaan...Toen ik t in mijn omgeving zo zag staan vond ik dat toch wel creepy.

Dus als je zelf nog een rekening wilde gaan verschuiven in de toekomst, niet bij dezelfde bank. :roflmao:

linnim en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat iedereen al zegt: niet doen. Ik kan geen enkele reden vinden waarom dat moet. En volgens mij komen bankrekeningen op jouw naam ook gewoon in jouw box 3 dus ook vervelend met de belastingdienst.

Elke non profit instelling, mits er een rechtsvorm is, kan een bankrekening openen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.567
    113
    De bankrekening hoort gewoon op naam van de stichting te staan. En dan kan er verder wel aangegeven worden wie wat mag doen met die bankrekening.
    Bij mij op het werk is het zo geregeld dat ik twee medewerkers heb die betalingen kunnen klaarzetten. Ik mag van 1 rekening de betalingen autoriseren. En bij weer een andere rekening mag ik de betaalopdrachten wel goedkeuren, maar moet mijn leidinggevende ook nog goedkeuring geven aan de betaling.

Mapje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat hoeft niet bij de Rabobank. Kun je zelf voor kiezen. Ik heb al onze Rabo rekeningen los van elkaar, dus als ik de app open kan ik op 8 rekeningen appart inloggen ipv 1 keer inloggen en alle rekeningen samen zien. Dat had ik eerst wel maar maakte dan vaak foutjes als ik van de ene naar de andere rekening wat wilde overmaken omdat het standaard naar de “hoofdrekening” op jouw naam gaat die staat dan boven aan in de lijst. 1 belletje met de Rabobank en ze zijn allemaal ontkoppelt en je kunt voor elke rekening in de app een eigen inlog aanmaken.

Vero0504 vindt dit leuk.
  18. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Dit is precies hoe het hoort te werken.

Ik zou er ook nooit mee akkoord gaan als de rekening echt op jouw naam staat. Dan moet jij het geld feitelijk ook gaan opnemen in je eigen belastingaangifte.

Lies1611 vindt dit leuk.
  19. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat ze bedoelen dat je gemachtigde gaat worden van de zakelijke rekening waar het om gaat.
    Particuliere rekening kunnen voor zover ik weet ook niet overgedragen worden. Dan is het opheffen en een nieuw bankrekeningnummer openen. Het lijkt me sterk dat ze dat bedoelen.
    Daarbij staat een particuliere bankrekening op jouw persoonlijke naam en niet op naam van de organisatie. Lijkt me ook niet gewenst.

Ik zou het gewoon even goed navragen, hoe ze het nu exact bedoelen.

20. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Ik weet dat het, in ieder geval bij één bank, wel kan:rolleyes:

Deel Deze Pagina