Hoi dames. We gaan weer starten met ons 2de ICSI traject. Vandaag kregen we de vraag of wij mee willen doen aan een onderzoek. Dit onderzoek houdt in dat ze de verse embryo's pas na 5 dagen willen terugplaatsen ipv na 3 dagen. De voordelen zijn dat alleen de sterke overblijven en dat de kans dat je zwanger wordt beter is. Nadeel is dat er waarschijnlijk meer embryo's af kunnen vallen omdat ze niet meer verder delen na 3 dagen. Ben benieuwd naar jullie reacties of overwegingen om dit wel of niet te doen. Alvast bedankt
Ik ben een beetje verbaasd door je bericht. Ik heb eind vorig jaar ee ICSI-traject gestart in de radboud en bij ons was het al standaard om op dag 5 in te vriezen en niet op dag 3. Of bedoel je het terugplaatsen van het eerste verse embryo? Hier iig goede ervaringen, ik ben zwanger geworden van een dag 5 cryo. Ik denk dat je afweging vooral kan zitten in hoe goed je reageert op de hormonen, radboud gaf bij mij destijds aan dat ze niet met zekerheid kunnen stellen dat de embryo's die afvallen tussen dag 3-5 het in de baarmoeder ook niet gered hadden. Ik kan me voorstellen dat als je heel weinig embryos hebt dat dat heel zuur is. Wij hadden 10 eicellen waarvan eentje op dag 3 geplaatst is (verse embryo) en daarna de overige 8 doorgedeeld hebben tot dag 5. Daarvan hebben het 4 gered, dus 50% is nog afgevallen. Ik zou dus een volgende keer met zo'n score prima accoord gaan met verse terugplaatsing op dag 5.
Ahzo, ik dacht al Ik zou daar zelf dus wel in mee gaan, maar kan me voorstellen als je weinig eitjes en/of bevruchtingen hebt dat het heel anders voelt.
Wij hadden ivm PGD geen keuze, maar wat ze nu onderzoeken is of het inderdaad zo is dat meer mensen zwanger worden na tp van een 5 dagen embryo. Ik heb toen met de embryoloog gesproken en hij vertelde dat ze nu nog niet weten of dat inderdaad zo is. Omdat embryo’s die tussen 3-5 dagen afvallen in t lab in de baarmoeder wellicht wel zouden overleven. T staat vast dat een 5 dagen oud embryo meer kans biedt op een zwangerschap, maar mogelijk raken er dus embryo’s verloren die in de baarmoeder hadden kunnen overleven. Lastige keuze, als je veel eicellen hebt en embryo’s van goede kwaliteit zou ik het zeker doen.
Mijn verse tp van 3 dagen was geen succes en de eerste cryo tp van 5 dagen wel, dus ik heb een -wellicht compleet ongegronde- voorkeur voor 5 dagen oude embryo's Bij ons waren er 4 bevruchtingen, 1 verse tp en van de andere 3 heeft 1tje het niet gered tot 5 dagen. Ik vraag me af of er echt embryo's zijn die het in de baarmoeder wel redden als ze het in de stoof niet redden. En of die 3-dagen embryo's die afvallen in de stoof als ze geplaatst waren geweest niet ook gewoon een mislukte poging waren geworden. Met alle verdriet en ellende die daar bij komt kijken. In de natuurlijke situatie zou het embryo ook ongeveer dag 5 in de baarmoeder aankomen, dus ik heb daar wel een beter gevoel bij.