Ik heb een paar maanden geleden naar de familie phaff zitten kijken, een van de dochter kwam er achter dat ze zwanger was en zei toen tegen de gyn, ik ben getest op toxoplasma en ben immuum ik mag dus gewoon biefstuk eten. Nu ben ik zelf helemaal verzot op medium biefstuk, filet american enz. maar eet het niet omdat ik zwanger ben. Weet iemand of je hier in nederland ook een test kan krijgen of laten doen om te zien of je immuum bent voor toxoplasma, dus dat je al een keer geinfecteerd bent geraakt met toxoplama?
In Belgie krijg je, geloof ik standaard bloedonderzoek, voor dit soort dingen. Uiteraard kun je je ook in Nederland laten testen of je er immuun voor bent, alleen moet je het wel zelf betalen. Wat het kost weet ik niet.
Wel apart... Heb net op voedingscentrum.nl gekeken. En daar word rauw vlees afgeraden wegens de toxoplasma én listeria! Dus ook al ben je positief getest op toxoplasma, dan nog kun je besmet raken met listeria. Lijkt me ook niet echt goed voor je kindje. http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... assen+met/
zodra ze je bloed gaan onderzoeken voor de eerste keer kijken ze ook je toxoplasmose na ik ben ook immuum ervoor maar eet toch uit voorzorg geen file en geen biefstuk maar het mag dus wel volgens de gyn en de verloskundige groetjes debby
Volgens mij is het echt niet standaard. Mijn bloed is er namelijk niet op onderzocht. Ik kreeg het lijstje van verloskundige waar ik allemaal op getest ben en toxoplasmose stond er niet bij.
Ik vroeg aan de gyn of ze mij erop wilden testen en dat wilde ze best doen maar (grote MAARRRRR) of je nu immuun bent of niet: zij geven hetzelfde advies! Want als je al toxo hebt gehad, dan betekent niet dat rauw vlees dan opeens wel mag. Het is gewoon niet goed voor de beeb. Dus: geen kattenbak verschonen, niet in de tuin wroeten en geen rauw vlees eten, zelfs niet als je toxo immuun bent.
Ik woon in België en ben getest op toxoplasmose. Ook tijdens mijn zwangerschap wordt dit om de 3 maanden getest om te zien of ik dat ondertussen niet opgelopen hebt (voor zover ik weet is dit standaard bij ons) Indien je niet immuun bent voor toxoplasmose moet je vooral opletten met het wassen van groenten en fruit enzo. Ik let dus op dat ik geen slaatjes en dergelijke eet op restaurant omdat je niet weet hoe dat allemaal verwerkt is. Thuis zie ik dat alles goed gewassen is, maar dat doet iedereen wel denk ik. Bij mijn weten heeft toxoplasmose idd niets te maken met vlees. oeps, even link toevoegen, blijkbaar toch iets met vlees te maken: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=351 maar zelfs al zou ik immuun zijn zou ik toch oppassen met rauw vlees.
ik moest van de week bloed laten prikken en bij mij wordt ook gekeken naar toxoplasmose...nu weet ik al dat dat bij mij in het bleod zit omdat ik het een paar maanden gelden heb gehad...maar eet geen rauw vlees of filet american (en dat vind ik best wel heel erg lekker )