Waarom mag je eigenlijk niet....

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Thauma, 4 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af waarom je bepaalde dingen niet mag als je zwanger bent. Omdat ze slecht zijn. Dat lees je overal. Maar waarom zijn ze slecht. Ofwel: wat is het effect als je het toch zou doen?

Ik hou me er keurig aan, en ben zeker niet op zoek naar onnodige risico's, maar ik kan opvallend weinig info vinden over de achterliggende reden en de effecten van bepaalde stoffen/activiteiten.

Dus waarom mag je eigenlijk niet ...

- rauwe zalm eten (en andere voorverpakte vis).
    Vanwege de listeria, maar wat gebeurt er als je een listeria-besmetting oploopt?

- de kattenbak verschonen
    (ook listeria, of iets anders?)

- schilderen
    (want wat gebeurt er met de kleine als je die oplosmiddelen inademt?)

- zwaar tillen

etc

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kattenbak heeft te maken met toxoplasmose. Voor zover ik weet kan je baby oa doof worden in geval van een toxo-besmetting. Voor dezelfde reden moet je rauwe groenten ook goed wassen voor je ze eet.

3. Babystew

Babystew Niet meer actief

Over Listeria: (bron: RIVM)

Risico's

Listeriose kan, vooral in de tweede helft van de zwangerschap, leiden tot het overlijden van het kind en vroeggeboorte. Bij pasgeborenen verloopt listeriose ernstig en soms dodelijk.
    Risico voor zwangere (zelf)

Bij personen met een normale afweer verloopt de infectie vaak asymptomatisch. Zwangeren hebben echter twintig keer meer kans om ziek te worden dan andere volwassenen. Bovendien kan listeriose bij zwangeren ernstiger verlopen dan bij niet-zwangeren (invasieve listeriose).
    Risico voor ongeboren vrucht

De ongeboren vrucht van zwangeren heeft een verhoogde kans op ernstig beloop. Infectie bij zwangeren, met name in de tweede helft van de zwangerschap, kan leiden tot intrauteriene vruchtdood en vroeggeboorte. Pasgeborenen presenteren zich na besmetting in utero met sepsis (early-onset disease). De letaliteit van klinische gevallen is in het algemeen hoog (19-35%) en vooral bij prematuur geboren neonaten erg hoog.
    Risico voor pasgeborene

Pasgeborenen waarbij de cellulaire afweer zich nog niet heeft ontwikkeld hebben een verhoogde kans op een ernstig beloop. Wanneer het kind tijdens de geboorte of na de geboorte besmet raakt, presenteert het zich meestal met een meningo-encefalitis (Late-onset-disease).
    Advies

Vermijd gedurende de hele zwangerschap contact met mogelijk besmette voedingsmiddelen en besmette aarde.

4. Babystew

Babystew Niet meer actief

Zwaar tillen is vooral omdat het belastend is voor je lichaam en rug, omdat je dus al een kind telkens in je draagt en dan ook nog extra gewicht erbij. Is niet fijn voor je bekken en rug.

Die oplosmiddelen van de verf weet ik niet precies wat je kind er van kan krijgen, maar is wel online te vinden neem ik aan.

5. senta

senta Niet meer actief

ik heb me dit in onze vakantie ook afgevraagd, hier heel veel adviezen ook met betrekking tot de zon en drank en wij waren in spanje vele zwangeren gezien en pasgeboren baby's maar de adviezen van hier werd weinig mee gedaan daar, is daar dan zoveel minder bekend of slaan de mensen dat veel meer in de wind,

Voorbeeld, menig zwangere vrouw aan een glaasje sangria gezien (tuurlijk was maar een glas maar in de combi met de rest viel het op), ook veel zwangeren vol in de zon geen bescherming zowel hoofd als lichaam en ook buik, ook dingen eten waarvan ik dacht daar geldt hier een waarschuwing voor ( kaasjes, vis worstsoorten) en dan nog te bedenken de baby.s lagen gewoon in een wandelwagen/ buggy hoe klein ze ook waren en vol in de zon geen parasolletjes, ik heb me er best wel over verbaasd. En dan ga ik toch twijfelen van zijn wij te? Is er hier misschien teveel bekend, of zijn ze daar onwetend of slaan ze al het advies daar overboord.

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

zwaar tillen is ook slecht en verhoogt de kans op een diastase en.of breuk en verzakking e.d. jd mag je buikspieren niet zo erg belasten ook.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Volgens mijn gyn omdat je dan druk zet op de baarmoederhals. Wat kan resulteren in een vroeggeboorte...

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja, dat viel mij idd ook op, dat er in het buitenland veel minder met die adviezen wordt gedaan.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat als je veel met die dingen in aanraking komt (rauwmelks enzo) dat je er minder gevoelig voor bent? Ik bedoel, verschillende soorten mensen verdragen verschillende voedingsmiddelen juist wel of niet. Wie weet is dat het? Of sommige dingen zijn zo ingebakken in de cultuur dat je ze niet wil opgeven?

Aan de andere kant... ik was laatst bij de McDonalds, was een van de medewerksters buiten aan het roken... met een buikband om en duidelijk een zwangere buik...

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind dit wel interessant om te lezen trouwens, het WAAROM.
    Ben altijd op zoek naar de achterliggende gedachte. Niet dat ik het anders toch wel zou doen, maar ik vind het fijn om te begijpen hoe dingen in elkaar zetten.

Was ik nog dingen vergeten in mn lijstje?

10. Zoya83

Zoya83 Lid

17 mrt 2013
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een toxoplasmose besmetting kan ook leiden tot een waterhoofd bij de baby.

11. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Toxoplasmose kan doofheid en/of blindheid veroorzaken bij baby's.

Dat vertelde de gyn. Mij omdat ik daar extra op gecontroleerd moest worden. Verder denk ik dat we in nl met een aantal dingen wel heel ver gaan en voorzichtig zijn.

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

En wat te denken van vitamine A. Ik blijf braaf van de lever(pastei) af, maar heb nog nergens kunnen vinden wat nu het gevolgvzou zijn als ik wel teveel binnen zou krijgen.

Ik wil best braaf alle adviezen opvolgen, maar wordt een beetje kriebelig van als ik niet weet waarom ik iets moet laten.

Om deze reden volg ik ook enkel en alleen de adbiezen die ik meekreeg in het ziekenhuis en van mijn eigen vk. Aan bangmaakverhalen van tijdschriften en buitenstaanders besteed ik geen aandacht. Zo las ik eens dat je als zwangere geen tijm zou mogen gebruiken. Totaal niet onderbouwd, en nergdns op gebaseerd. Zo'n boekje gaat dus mooi de prullenbak in.

13. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Maar de kans dat je dat oploopt is wel heeeeeel klein hoor en zelfs als dat al zo is geeft het een risico voor jezelf of je kindje (het hoeft nog niet eens consequenties te hebben).

Heb het eea opgezocht qua kansen op deze ziektes toen ik zwanger was van de tweede en wat bleek... Eén keer met de auto naar mijn werk gaf een groter risico voor mij en mijn kind dat het eten van gerookte zalm :))).

Maar ja.... Je zult maar net diegene zijn...
    Ik heb het zelf overigens een beetje losgelaten hoor en heerlijk sushi, gerookte zalm en soms zelfs een biefstuk op mijn menu gezet. Denk dat roken en drinken gevaarlijker is.

14. Cindell

Cindell Actief lid

20 okt 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    België, Limburg
    Over tijm weet ik wel wat. Het heeft te maken dat tijm, net als salie trouwens, menstruatie opwekt. Dit werd vroeger als abortusmiddel gebruikt. Dit willen wij dus niet ;)
    Ik hou nogal van kruidengeneeskunde en mijn hoestsiroop is een echt wondermiddel, maar tijdens mijn zwangerschap gebruik ik dit dus duidelijk niet.
    Dit gaat ook niet over het gewone bijkruiden van je spaghettisaus, maar ik gebruik verschillende kruiden zo min mogelijk, want hoeveel is teveel?? Dat weet ik niet.

Groetjes

15. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

In dat blaadje ging het er dus echt over wat je wel/niet zou mogen eten. Bij verschillende kruiden/specerijen stond 'met mate', maar bij tijm (en salie idd ook als ik me niet vergis) stond dus gewoon 'helemaal niet'. Belachelijk gewoon. Er zijn genoeg mensen die dit soort artikeltjes serieus nemen, en nergens meer een bord spaghetti durven eten.

In geval van medicijnen natuurlijk altijd even de bijsluiter erop nakijken. Dat zijn toch net even andere concentraties wat daarin zit.

16. Zoya83

Zoya83 Lid

17 mrt 2013
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ml heeft een waterhoofd door een toxo besmetting, hoe klein de kans ook is. Het zijn maar 9 maanden dus hoe erg is het nu eigenlijk om het te laten?

17. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik ken iemand die haar kindje is verloren door toxoplasmose. Ze werd erg ziek toen ze, nog zwanger, wat plantjes in de tuin had verpoot. Achteraf door kattenuitwerpselen. Heel verdrietig..

18. Kamelot

Kamelot Actief lid

15 feb 2013
    288
    0
    0
    psycholoog
    België
    Ik kan me aansluiten bij Mary. Ben zelf redelijk nuchter in die dingen: beetje bewust zijn van wat je eet, wat opletten, maar er niet maniakaal mee bezig zijn. Meeste van onze moeders kregen destijds deze raadgevingen niet en zo slecht zijn we er toch ook niet uitgekomen??
    Bij mij zei de gyn ook dat de kans op listeriose kleiner is dan de kans op auto-ongeval... Mogen we dan vanaf nu ook niet meer met de wagen rijden??? Ik ben gelukkig toxo-immuun, dus daarvoor hoef ik zelfs niet uit te kijken.
    Ik meen dat "overmatig stressen" over wat mag wel/niet of "oei-nu-heb-ik-...-gegeten-en-er-zal-nu-toch-niks-met-de-baby-gebeuren..." ook niet gezond zijn voor het kindje.

Anderzijds ben ik ook een groot voorstander van "ieder zijn eigen mening en ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt." Dus dames, als jullie je er goed bij voelen om zeer strikt op te letten en allerlei dingen te laten, zeker doen!!

ivm tijm en andere kruiden: ik heb ooit ergens gelezen dat gewoon huiselijk gebruik (kruiding van gerechten) geen enkel risico inhoudt. Medicinaal gebruik daarentegen (in siroop, pilletjes, oliën tegen kwalen) wel, omdat de concentratie van de "werkzame stoffen" dan veel hoger ligt.

19. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben ook voorzichtig met kaneel en rozemarijn. Schijnt ook niet goed te zijn. Al meen ik wel wat je kilo's van dat spul naar binnen moet werken voor er wat gebeurt. Maar ach, bewust aan de kaneelstokken en vlees met rozemarijn doe ik gewoon niet. Het zit vast wel ergens een klein beetje in, zonder dat ik daar erg in heb; die gok nemen we dan maar.

Wat vitamine-A betreft: je hebt snel teveel. Je moet wel iets hebben, voor de groei van de foetus, maar een stukje lever brengt je al snel over de max heen, en dat is dan weer (mogelijk) schadelijk.
    Meer info: Zwanger

20. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind het wel jammer dat sommige mensen hierin zo kunnen overdrijven. Was eens met een paar vriendinnen en toen iemand me een glaasje muntthee gaf werd ik gelijk streng toegesproken door weer een ander, in de trant van 'dat mag jij niet!'... Dacht echt, komop zeg. Ik drink amper thee, die thee was bovendien niet sterk maar als je ergens op bezoek bent ga je toch ook niet van alles weigeren. Het was echt niet dat ik een rauwe biefstuk aan het eten was ofzo.

Deel Deze Pagina