hoi lieve mensen, Ik zou graag willen weten hoe gevaarlijk het nou is om een kat te houden terwijl je zwanger zou zijn(ik ben het nog niet maar wil het graag weten voor strakjes). Ik heb sinds kort een jonge kitten in huis van iemand gekregen en die doet alles op de kattenbak. Ik verschoon die elke dag met een handschoen aan. Toch ben ik bang dat er bijvoorbeeld grit onder de pootjes blijft zitten en het zo op de bank komt ofzo of op mijn handen. We hebben ook een hondje en die likt ook wel eens aan de kat. Ook heb ik gelezen dat veel mensen immuun zijn voor toxoplasmose. Ik ben al mijn hele leven in de weer met honden paarden enz enz. Toch maak ik me beetje zorgen als k straks zwanger zou zijn hoe t zou moeten met de kat enz.. liefs
Die kat is geen probleem. Je moet zorgen dat je niet zelf de kattenbak verschoont, en als je dat wel moet omdat je alleen woont of zo, dat je dan handschoenen gebruikt en daarna goed je handen wast. Wij hebben al jaren een kat, die komt ook tijdens de zwangerschap lekker op schoot. Heel gezellig en knus, loopt ook lekker buiten etc. Maak je geen zorgen, gewoon zorgen dat je je handen regelmatig wast..!
maar als het grit op mijn handen komt door het aaien van de kat en die had bv nog wat op de pootjes? of de hond heeft aan de kat gelikt etc.. ?
@Buikje123...je hoeft je echt niet heel veel zorgen te maken. Inderdaad zoals Kuipersl zegt, regelmatig je handen wassen. Een toxoplasmose infectie komt echt maar heel weinig voor. Ik heb zelf ook een kat en ben gewoon met hem blijven knuffelen. Hij vond het heerlijk tegen m'n dikke buik aan te liggen. Gewoon wat vaker je handen wassen erna.
Geen zorgen maken hoor. Gewoon handschoenen aan met verschonen en daarna goed je handen wassen. Niet teveel zorgen maken anders heb je ook geen leven tijdens je zwangerschap.
Toxoplasmose kan je door veel meer dingen krijgen dan alleen katten. Ik ben bij mijn 2de zwangerschap geinfecteerd met toxoplasmose en als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel katten, ik kom er niet eens bij in de buurt. Ik zou gewoon goed je handen wassen als je je kat hebt geaaid, de kattenbak hebt verschoond, etc.
Relax! Ik verschoonde nog gewoon zelf de kattenbakken, alleen dan met handchoentjes aan en idd heel goed (3x 1 minuut) handen wassen naderhand. Aaien is sowieso niet eng. Katten zijn heel schoon, dus die zorgen vaak wel dat er niets meer in hun vachtje zit, dus dan moet je alleen opletten dat je je handen wast als de kat je handen heeft gelikt bijvoorbeeld. Niet te gestresst raken, hoor! Als je gewoon een beetje oplet is de kans op toxoplasmose relatief klein.
Zou me geen zorgen maken.. als het kan gewoon een ander de kattenbak uit laten scheppen, regelmatig handen wassen etc etc. Wij hebben zelf drie katten in huis, ik zorg er voor dat mijn vriend de kattenbak leegschept en als ik het zelf een keer moet doen, dan was ik mijn handen erg goed.
De toxoplasmose zit alleen in de poep van de kat. Je kunt dus gewoon de kat aaien enzo. Let alleen op met het verschonen van de bak!
hoi, gewoon lekker genieten met je leuke kitten!! zoals al eerder gezegd, ik zou me er totaal niet druk om maken. je hebt geen leven anders tijdens de zwangerschap, want wat als je net dat blaadje sla niet goed gewassen hebt? of diegene die voor je het winkelwagentje heeft vastgehad en die heeft thuis een kat met toxoplasmose, snap je , helemaal uit de weg gaan kan je gewoon niet. (misschien ver gezocht, maar ff ter vb) ik wens je in ieder geval veel succes, en geniet van je kleine kitten, want echt ze zijn zo groot!!! liefs joyce
De kans is trouwens groot dat je het al gehad hebt, dat gebeurt vaker en meestal heb je het niet door. Je kunt zelfs laten testen of je het al gehad hebt (dan kun je het niet meer krijgen). Als je er echt zo bang voor bent, is dat misschien een optie.
Zolang je niet de poep aanraakt en daarna in je mond stopt is er niets aan de hand en idd wat er al eerder is gezegd, waarschijnlijk heb je het ooit al een keer opgelopen als kind. Ik heb 4 katten in huis en ben er totaal niet bang voor dat ik het krijg.....Heb nog nooit na het verschonen van de bakken mijn vingers afgelikt. Veel plezier met je kitten.