Toxoplasmose risico

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door vieke99, 28 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vieke99

vieke99 Lid

27 okt 2006
    30
    0
    0
    Hey dag iedereen,
    Ik had een vraagje voor jullie.
    Ik ben nu 20 weken zwanger en ik zit met een klein probleem.
    Gisteren heb ik de kattenbak leeggeschept maar was uit gewoonte vergeten handschoenen aan te doen.
    Mijn kat komt nooit buiten dus komt ook nooit in contact met andere katten. Wat is dan het risico dat ik toxoplasmose zou hebben?
    Want vandaag zit ik nl met keelpijn en een lopende neus. (kan natuurlijk door het weer zijn)

Ook heb ik een klein dwergkonijntje thuis. Kan je daarvan ook toxoplasmose krijgen? ik dacht van niet maar mijn huisarts zegt van wel.

Groetjes van Evi

2. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

Katten zijn meestal de jonge katjes en dan de ontlasting. Ik zou me geen zorgen maken als je gewoon de kattenbak hebt schoongemaakt en verder niks geks gedaan hebt.

Daarna handen gewassen en klaar. Ook omdat de kat niet buiten komt, komt ie minder in aanrakingmet andere beesten bacterien ontlasting en andere dingen.

Ik maak bij mn ouders ook regelmatig de kattenbak schoon.

Van konijnen weet ik eigenlijk niet maar lijkt me tzelfde. Gewoon goed je handen wassen erna..

3. kruimeltje

kruimeltje Actief lid

2 dec 2006
    101
    0
    0
    Zo ver ik weet komt het voornamelijk voor bij kittens en / of katten wie regelmatig buiten komen!

Ik geloof niet dat je nu een vergroot risico loopt!
    Wel je handen blijven wassen na het verschonen.

4. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Inderdaad bij jonge katten is de risico veel groter dan bij volwassen katten en dan moet je ook nog in aanraking komen met de ontlasting van de katten.
    Ook via ongewassen of niet goed gewassen groente, rauwe etenswaren en in de tuin met je blote handen kun je toxoplasmose krijgen.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken.
    In het meeste geval als je altijd al katten heb gehouden heb je deze infectie al eens een keer gehad.
    Maar goed je moet er altijd rekening mee houden dat je handen enzo altijd goed wast, beter voorkomen dan genezen.

Groetjes anna.

5. mignon

mignon Lid

13 mrt 2007
    49
    0
    0
    almelo
    Inderdaat helemaal mee eens,

zal je niet te veel zorgen maken hoor, aangezien je die kat niet net hebt en het grootste gedeelte van de wereldbevolking die infecite al eens eerder opgelopen heeft is het risico erg klein.

Als je gewoon je handen gewassen hebt zal ik me niet te veel zorgen maken.

Konijnen zou ik niet weten.
    heb zelf ook een konijn maar draag eigelijk altijd andschoenen met het verschonen van de bakken.

6. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Laatst nog uitgebreid met een dierenarts over gesproken, de kans dat je toxoplasmose via je kat krijgt is niet groot. Durf je niet met zekerheid te zeggen of het iets te maken heeft met het buiten komen van je kat, want de dierenarts had het erover dat iedere kat het één keer in zijn leven krijgt en dan gedurende een drietal weken (geloof ik).
    Van verse kattepoepjes kan je geen toxoplasmose krijgen, dit moet eerst even "groeien". Dus met poepjes van een dag of drie oud moet je wel voorzichtig zijn. Het beste zou het dus zijn om dan iedere dag de bak even leeg te scheppen, de allerminste kans op besmetting.
    Ik heb geen idee wat de symptomen zijn van een besmetting (misschien ff googlen?), maar zou dat niet eerst een incubatietijd hebben?

Voor besmetting door ontlasting van konijntjes hoef je niet bang te zijn. Uiteraard is het altijd verstandig om de hygiene in het oog te houden!

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi Evi,

Heb ff op internet voor je opgezocht.
    Daar vroeg iemand dezelfde vraag.
    Een medisch Bioloog gaf haar deze antwoord :

Toxoplasma gondii is een eencellige parasiet, die overal ter wereld voorkomt. Hij heeft als hoofdgastheer de kat of katachtigen. Als katten ziek zijn hebben ze ongeveer 14 dagen last van diarree en scheiden dan cysten (overlevingsstadia van de parasieten) uit. Deze kunnen overal terechtkomen en blijven vanaf 2 dagen tot ongeveer 1 jaar infectief. In de kattenbak maar ook bijvoorbeeld in de tuin.

Als deze stadia bij ons terechtkomen of bij koeien, varkens, kippen, knaagdieren enz. komen ze uit in de maag en kunnen dan toxoplasmose veroorzaken. Na een acute periode van ongeveer 14 dagen nestelen de parasieten zich bijvoorbeeld in een spier in een ruststadium. Dit gebeurt ook bij dieren die net als wij tussengastheer zijn van deze parasiet.

Als wij rauw vlees van een besmette koe of varken of kip eten krijgen we dit ruststadium binnen en kunnen we ook geïnfecteerd raken. Normaal gesproken is deze ziekte binnen 14 dagen over en blijf je de rest van je leven immuun. Voor de ongeboren baby kan deze infectie wel gevaarlijk zijn. Je kan dus alleen besmet raken door kattenontlasting of het eten van rauw vlees. Dus geen kattenbak schoonmaken en geen rauw vlees eten. Je konijn is alleen gevaarlijk als je hem rauw zou opeten. Je kunt met een gerust hart zijn hok schoonmaken en hem knuffelen.

Dat was het ;)
    groetjes Kiowa

8. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Verdorie, en ik heb gister biefstuk gegeten die niet helemaal goed doorbakken was! Helemaal niet bij nagedacht! En ik ben er nog wel zo allert op... En nu lees ik dit hierboven.. Tjonge, zwanger zijn is niet gemakkelijk!

Deel Deze Pagina