hallo! Weten jullie of je gerookte zalm mag eten tijdens je zwangerschap? Heb er namelijk de laatste dagen heel erg veel zin in !
Niet eten: Vis kan besmet raken met listeria. Deze bacterie groeit ook bij lage temperaturen. Listeria is een bacterie die vooral gevaarlijk is voor zwangeren en ouderen. Zij kunnen beter geen voorverpakte gerookte vis eten, zoals gerookte zalm, forel, paling of makreel. Voorverpakte gerookte vis kan lang bewaard worden. Dit geeft de bacterie de kans zich te vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Ingevroren gerookte vis is wel veilig. De bacterie kan zich onder het vriespunt namelijk niet vermenigvuldigen. De zalm moet dan na het ontdooien wel direct gegeten of bereid worden.
ja maar omdat het vacuüm verpakt is mag je het niet eten of het moet echt heel vers zijn en niet gevacumeerd.
Inderdaad, echt 'verse' gerookte vis mag wel, maar vacuumverpakte uit de supermarkt niet. Vraag bij de visboer wel even na of het niet vacuumverpakt heeft gezeten, soms kopen ze het zelf groot in en verkopen ze het los, maar dan is het kwaad al geschied... Goede gerookte zalmfilet heb ik nog niet kunnen vinden, maar een stukje gerookte zalmforel (zo'n hele vis van de visboer) is ook heerlijk!
Vacuum verpakt vis mag idd niet. Maar verse gerookte zalm van de visboer mag wel...heb het toendertijd ook nagevraagd bij mijn eigen VK omdat ik er ook ernorme trek in had. Dus genietse!
wel vragen of het bij de visboer in het vacuüm heeft gezeten.omdat veel visboeren dis toch ook vacumeren
Ik hou heel erg van gerookte zalm, paling, makreel, maar durf het nu toch niet te eten. Roken gebeurt bij een temperatuur van rond de 45 graden en dat doodt niet alle eventueel aanwezige bacterieen.
het gaat er niet om dat vis gerookt is maar of het vers is. Verse vis, gerookt of rauw mag je gewoon eten, als het maar vers is. En dan is de vraag of je erop vertrouwt of bij de visboer vis vers is. Ik deed dat wel, maar kan me ook voorstellen dat anderen soms twijfelen. Het blijft een kwestie van aandurven of niet. Maar verse vis mag echt!
Ja, da's dan weer het gekke. Ik ga speciaal naar de Sushi-bar in Amsterdam waar de hele vissen die kakelvers in het ijs tot sushi en sashimi worden bereid. Daar ruikt het ook niet naar vis. Bij de visboer wel en hij laat dus ook diepvriesvis ontdooien (Tilapia bijv.) en gerookte vacuumverpakte vis (de zalm bijv.) haalt hij uit de verpakking... 't Is een aardige man, maar ik bedank.
Jaaa hier net zo, lekker he (hier pasta met spinazie, zalm, roomkaas, paprika, ui, geraspte oude kaas en geraspte citroen schil )
WARM gerookte zalm mag je wel! die is namelijk goed verhit geweest. ik had het gister bij een voorgerecht in een restaurant. ziet er totaal anders uit dan de bekende gerookte zalm, meer alsof het gekookt is. smaakte me prima! heb juist onwijze zin in vis nu ik zwanger ben, maarja, steeds naar de (goede) visboer is ook zo wat.
Ik heb tijdens mijn zwangerschap ik weet niet hoeveel zalm gegeten. Ik at het nooit maar toen ik zwanger was at ik elke dag 2 broodjes verse gerookte zalm van de visboer. Vers mag dus inderdaad wel. Vacuumverpakte niet!
Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik er werkelijk aan verslaafd. Ik hoorde van mijn vk en van meerder mensen btw dat als je het vacuum koopt bij de supermarkt, dat je dan de verst houdbare moet kopen en ziezelfde dag moet opeten en niet open maken en in de koelkast leggen en de dag erna nog een stukje eten. Ik heb net ook weer een heerlijk broodje op met paturain en zalm..mmmm