Zwangerschapssuiker; is 1 keer prikken wel genoeg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dot, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik was enorm gegroeid een van de laatste keren vandaar dat ik even op suiker ben geprikt. Baarmoeder al helemaal hoog enz. Dat was prima, 4,7, dus van de baan.
    Ik had toen wel al uren niks gegeten en flinke trek, maar toch maar even snel laten prikken. Op de brief stond; niet nuchter.
    Ik vraag me af of het wel klopt. Je hoort ook wel eens van een lunchtest, dus ook na het eten prikken omdat je suikerspiegel dan net piekt.
    Ik heb de hele dag door dorst en ben deze week volgens mij weer enorm gegroeid...

2. musje

musje Actief lid

15 nov 2005
    188
    0
    0
    Ik zou me geen zorgen maken. Wss hebben ze je getest op een 'algehele' waarde en niet een 'gewone' hoeveelheid glucose. 4,7 is dan heel prima. Ik had 5,1 (of 5,3) als algehele waarde en dit was ook goed, maar bij mij was de glucoseintolerantietest wel slecht! Nuchtere waardes prima, maar de 2-uurs waarde verhoogd. Mocht je nog twijfelen, vraag dan ook om een intolerantietest. Dan moet je nuchter prikken en dan 2 uur later weer na het drinken van een ranzig suikerdrankje. Hopelijk is er niets aan de hand en ervaart je beebje gewoon een groeispurtje

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bespreek het gewoon even met je VK en meldt even dat je dus al een bepaalde tijd al niet gegeten had. Dan kan zij wel inschatten of het dan handig is om de waarde nog eens te prikken.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bij mij hebben ze 1 keer nuchter en 1 keer niet nuchter gedaan.

5. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bedankt voor de info, ik zal het nog eens vragen aan de v.k.

6. jootje03

jootje03 Lid

16 jul 2008
    36
    0
    0
    Leiden
    Ik heb bij beide zwangerschappen ook een test moeten doen omdat er suiker in de familie voorkomt. Was dus beide keren een lunchtest met aantal keer prikken tussendoor. Ze krijgen zo een veel betrouwbaarder beeld van hoe je lijf reageert op koolhydraten dan met 1 keer prikken.
    Ben nu zwanger van de 3e en verwacht straks ook weer de uitgebreide test.
    Zou het dus toch nog een keer navragen hoor, zeker als je er zelf ook over twijfelt! Beter een keer extra gechekt en niets aan de hand dan niet gechekt en uiteindlijk toch niet helemaal goed!
    Succes!

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Maar kan het dan ook zijn dat als je te hoog zit op de "glucosechallenge" (1 keer prikken na een glucosedrankje) het alsnog in orde kan zijn met de uitgebreide metingen?

8. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Ook hier een die getest is op zwangerschapsdiabetes, meer routinematig.
    Dan is de eerste keer nuchter, niets eten/drinken (behalve water dan), en zodra ze bloed prikken moet je daarna een ontzettend vies suikerdrankje drinken, 50 cc glucose dacht ik, en een uurtje wachten en dan weer prikken, zodoende kunnen ze dan vergelijken.

Deel Deze Pagina