Toxoplasmose

Discussion in 'Zwangerschap' started by lieselot84, Dec 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hallo,

Ik ben recent lid van dit forum en zit met een vraagje.

Ik ben Belgische van origine, maar woon bijna 3 jaar in Nederland.
    Bij een zwangerschap in België wordt bijna standaard altijd bloed afgenomen om te kijken of je antistoffen bezit voor toxoplasmose, maw. of je immuun bent.

Is dit in Nederland ook een standaard procedure? Of wordt dit enkel uitgevoerd op vraag van de zwangere?
    Via google vind ik namelijk wel veel Nederlandse sites met informatie over wat wel en wat niet te eten tijdens de zwangerschap, maar daar staat nooit bij dat, om zeker te zijn, je het beste een test kunt laten doen.

Ps. ik ben 5w1d zwanger en mag woensdag 31.12 naar het ziekenhuis voor een echo. (wegens bbz 2 mdn geleden)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,

Lieselot

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoi,

hier wordt dat inderdaad niet standaard gedaan, je zou erom kunnen vragen.

gefeliciteerd met je zwangerschap ;)

3. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    he mymiracle!

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik ben altijd een denker geweest (slechte eigenschap :p), dus dan zit ik gelijk met de volgende vraag: kunnen ze me dat bloedonderzoek weigeren?

4. mymiracle

als het niet standaard is weigeren ze misschien wel ja, maar wat mijn man en ik altijd doen is zeggen dat we het dan zelf wel betalen en regelen, vaak gaan ze dan wel overstag, als je pech hebt zeggen ze okay, betaal het dan maar zelf, hahaha, dan moet je zelf even afwegen of het qua financien kan voor jullie, maar tenzij je een vermoeden hebt van besmetting doen ze het hier niet standaard in ieder geval en als je geluk hebt werkt je gyn/vk mee, succes!

5. Niet meer actief

bij ons doen ze het niet, ook niet als je er naar vraagt.
    Ze kunnen namelijk niet zien of je ooit in aanraking bent geweest met toxoplasmose of het op moment van bloedtesten onder de leden hebt.
    Om dat weer uit te sluiten (dus zeker zijn dat je er op dat moment geen last van hebt) zijn hele uitgebreide onderzoeken nodig zeiden ze.

6. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Lieselot...

sluit me aan bij mymiracle...
    Misschien kun je je beter verder in de verloskundige hulp in Nederland verdiepen.... ik hoor toch wel van veel Belgen dat ze hier in Nederland tegen "problemen" oplopen omdat dingen hier anders geregeld zijn....
    Net als echo's, andere onderzoeken etc... etc.. is toch allemaal anders...

Wat ik zo van Belgische forum genoten begrepen heb, vind ik het in Belgie echt beter geregeld....

MYMIRACLE
    Tegenwoordig (met het eigen risico) betaal je het bloedonderzoek sowieso zelf.... dus dat maakt ook niets meer uit.....

7. ramona0309

Dacht dat het net zoiets was als met rodehond... je blijft antistoffen houden... toch?
    nouja ik weet niet...

8. mymiracle

verrek ja, je hebt gelijk! helemaal niet meer aan gedacht ;)

9. Niet meer actief

ja je houdt inderdaad anti-stoffen en hieraan kunnen ze niet zien of je er nu last van hebt of vroeger gehad.

10. ramona0309

heb t ff opgezocht.... het is dus iets wat je bij je blijft dragen.... dus wat ze wel kunnen checken.....

Symptomen
    De meeste mensen merken weinig tot niets als ze geïnfecteerd worden, symptomen blijven uit of doen denken aan een griepje, doch ernstige symptomen komen zelden wel eens voor, vaak bij mensen met een verminderde weerstand. Dit zijn bijvoorbeeld beschadigingen aan onder andere de hersenen en het netvlies. Enige tientallen procenten van de bevolking hebben antistoffen tegen de parasiet en zijn er dus ooit mee besmet geweest. De meesten hebben daar nooit iets van gemerkt. De infectie blijft levenslang bestaan maar bij een normaal functionerend immuunsysteem wordt hij niet meer actief.

11. ramona0309

net als pfeifer dus.... maar dat kunnen ze toch ook checken... of dat het actief is of niet....

nouja.... ik laat toch me vent de kattenbak verschonen.... :)

12. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hey allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik heb best al heel wat gelezen over hoe het hier in nederland geregeld is. Over toxoplasmose vond ik echter geen informatie, vandaar mijn vraag.

Weten jullie ook wat zo'n bloedonderzoek zou kosten?

Groetjes

13. Niet meer actief

Ja alleen die vervolg onderzoeken zijn ingewikkeld werdt mij verteld, daarom doen ze het niet.
    Of er moet natuurlijk sprake zijn van dat je denkt nu besmet te zijn he..

14. ramona0309

Echt geen idee.... dat is hier ook nieuw dat eigen risico... ik was al verbaasd toen ik een rekening kreeg... dat dat niet vergoed werd, en niet onder verloskundige hulp viel.....

Zou ik even bij de vk vragen.... of misschien een centrum die het bloedonderzoek doet opbellen (?)

15. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Informatie van het internet geplukt (wiki):
    Zwangere vrouwen die nog niet geïnfecteerd waren moeten extra opletten; toxoplasmose tast als de vrouw geïnfecteerd raakt tijdens de zwangerschap de ongeboren vrucht aan. Naarmate de zwangerschap jonger is is de kans dat de vrucht het krijgt kleiner maar zijn de gevolgen, als dit toch gebeurt, ernstiger. Er kan zich een spontane abortus, afwijkingen aan de ogen en aan het zenuwstelsel van de vrucht voordoen.

-> Indien je reeds besmet bent van toxoplasmose, heb je dus idd. reeds anti-stoffen in je lichaam, en ben je imuun.
    Indien je nog niet besmet bent geweest, kan men je dmv. dat onderzoek vertellen dat je nog geen anti-stoffen hebt, en dat een mogelijke besmetting tot het minimum herleid kan worden door geen rauwe groenten (enkel verhitte groenten) en vlees meer te eten, en zo weinig mogelijk aan de kat komen.

-> gezien de mogelijke gevolgen aan de ongeboren vrucht, had ik daarom graag een test willen laten uitvoeren.

16. mymiracle

ik denk dat je woensdag dan even moet vragen wat het kost in het zkh.

succes ;)

17. ramona0309

hi hier staat uitgelegd waarom ze het in Nederland niet doen...
    Staat bij dat de kans dat je het daadwerkelijk overdraagt naar de vrucht minder dan 2% kans is.... en dat de meeste mensen antistoffen hebben.
    dus denk dat het daarom niet gecontroleerd wordt.... de kans op besmetting voor het kind is dus.... zoooooo klein.....
    maar je moet het anders zelf maar even lezen....

http://www.nvkc.nl/tijdschrift/content/ ... -1-p65.pdf

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Kun je daarvoor niet naar je verzekering bellen? Die weten dat meestal wel.

Iemand zei dat je het bloedonderzoek zelf moet betalen uit je eigen risico? Ik heb geen idee wat het totaal kost, maar ik moest €6.20 bijbetalen ervoor... En ik heb verder geen medische kosten gehad dit jaar, op een paar euro na voor de tandarts, maar bij lange na niet die €150 eigen risico.

Share This Page