Hallo, Mijn vraag is het volgende: Ik maak me echt heel veel zorgen over alle verhalen die ik lees mbt toxoplasmose. Ik ben 23 weken zwanger, alles gaat tot dusver goed en ben helemaal blij. echter dit wordt overschaduwt door alle verhalen. Wij hebben een kat van 4 jaar oud die ieder jaar naar de dierenarts gaat en voorheen altijd ontwormd werd. Hij komt NIET buiten en we hebben dus een kattenbak die mijn partner iedere dag verschoont en vervolgens handen wast! maar onze kat is behoorlijk aanhankelijk, ligt en slaapt bij ons enz. ik probeer op hygiene te letten. Wordt je in een reguliere bloedtest nou ook getest of je hier imuum voor bent en in hoeverre moet ik me zorgen maken over het toxoplasmose verhaal? Alvast bedankt! Joyce Koene
hoi, je wordt niet standaard getest op toxoplasmose. Maar je hoeft je zeker geen zorgen te maken, de toxoplasmoseparasiet kan eigenlijk alleen overleven in de darmen van jonge katjes. Je kunt gerust je kat aaien en op schoot nemen. Bovendien is het heel waarschijnlijk dat je ooit al een keer besmet bent geweest met toxoplasmose vanwege het feit dat je een kat hebt. Dan is er helemaal niks aan de hand want dan heb je al antistoffen. Geen zorgen dus. Mirjam