Vrijdagmiddag ben ik van het werk ziek naar huis gegaan met dikke griep! Zaterdag heb ik dus op de bank gehangen en voelde me heel lamlendig, later op de middag besloot ik om maar eens even lekker te gaan douchen. Ineens onder het douchen voelde ik me heel raar worden (dit zei ik ook tegen mijn man die samen met mijn onder de douche stond), daarna werd het helemaal zwart voor mijn ogen en heeft mijn man me vastgehouden, ik voelde me slap, zakte door mijn benen heen, was zwaar aan het ademen en begon te huilen. Ik ben even gaan zitten en mijn man besloot om het raampje maar even op te zetten en de douchecabinedeur open te zetten. Ik kan me niet meer herinneren dat hij de douche heeft uitgezet. Toen ik eenmaal op de grond zat begon het zelfde ritueel nog een keer, echter werd het me nu zo zwart voor de ogen dat ik helemaal niets meer zag, zelfs geen schimmen. Ik ben me kapot geschrokken en vond dit echt doodeng. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt of weet een van jullie wat dit nu geweest kan zijn?
Waarschijnlijk ben je gewoon niet goed geworden door het warme water van de douche in combinatie met je griep. Ik heb ook snel dat als ik me niet lekker voel en ik ga dan douchen dat ik dus door het warme water helemaal naar wordt en dan bijna van mijn stokje ga. Het helpt vaak om wat kouder dan normaal te douchen, goed te ventileren en zorgen dat er iemand bij je is die je kan opvangen als er iets gebeurt.
Dat warme water benauwt mij op zulke momenten inderdaad ook. Ik heb vakker aanvallen gehad tijdens het douchen, alleen werd het dan nog net niet letterlijk zwart voor mijn ogen. Waarschijnlijk gebeurde dit bij jou wel omdat je de griep hebt. Bovendien heb ik het vaker en erger nu ik zwanger ben. Ik zou me niet ongerust maken. Het is heel begrijpelijk dat je lichaam zo reageert als je last hebt van flinke griep. Als het blijft aanhouden, zou ik even de huisarts bellen.
Komt mij ook heel bekend voor. Ik heb het niet alleen onder de douche maar ook als ik in een winkel loop waar het té warm is. Heel erg vervelend en naar, maar het hoort er jammergenoeg bij.
Klint als een te lage bloeddruk, wat vrij normaal kan zijn tijdens de zwangerschap. Door de hitte van de douche vernauwen je bloedvaten en heb je er sneller last van. Ook bij te lang staan en het verblijven in een warme omgeving. Is niet schadelijk voor je kindje, maar alleen vervelend voor jezelf. Ik ben afgelopen week nog twee keer flauwgevallen hierdoor. Het enige wat mijn gyn aanraad is om rustig op te staan en bij flauwte te gaan zitten/ liggen. Ook neem ik af en toe een zout dropje als ik me weer raar begin te voelen.
Heb dit ook al een paar keer meegemaakt onder de douche.. Denk dat ik dan het water te warm heb staan waardoor het me slecht wordt.. Duizelig, slap op de benen en sneller ademen.. Ik ga dan even zitten, zet de douchecabine open en dan trekt het langzaam wel weg.. Ik zet de douche nu niet meer zo warm en heb er nu geen last meer van gehad.. Heb trouwens hetzelfde als ik in bad heb gelegen en dan te snel opsta..
Dit klinkt idd als te lage bloeddruk. Dat is niets om je zorgen over te maken. Als je het nog eens krijgt, gaan zitten met je hoofd tussen je knieen. Als je al griep hebt en je gaat ook nog warm douchen (als je koorts hebt) kan je zo beroerd raken dat je gewoon van je stokje gaat. Rustig aan doen dus!
Oh ja ik heb dit zo vaak... Zo erg dat ik helemaal niet meer smorgens ga douchen. En ook niet als ik alleen thuis ben. Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik dit soort aanvallen ook gewoon in de supermarkt (rond 36 weken) en bleef ik helemaal maar binnen. Inmiddels weet ik dat een zout dropje eten meteen helpt, misschien helpt het om die op zak te houden?