Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik las laatst weer dat mosselen wel kunnen, mits goed schoongemaakt. Roofvissen mogen sowieso niet. Ik zou je vraag even bij de voedingsdeskundige (onderaan het forum) hier stellen.
Het voedingscentrum rept met geen woord over schelp- en schaaldieren die niet zouden mogen, en zij baseren hun adviezen op goed wetenschappelijk onderzoek. Lijkt mij dus dat het gewoon mag. En hetzelfde voedingscentrum over roofvissen:
Voor zover ik weet mogen garnalen wel gewoon hoor. (hollandse, scampi's of gamba's maakt volgens mij niet uit, dus wat voor soort bedoel ik) Ik kan er langs zitten maar nu en vorige zwangerschap gewoon gegeten. Bij veel vis zoals gerookte zalm etc gaat het vooral op het vaccuum verpakt zijn (garnalen zijn niet vaccuum verpakt) Behalve tonijn en roofvissen is weer een ander verhaal daar gaat het weer om de hoeveelheid kwik. (mosselen lust ik niet dus heb ik me ook niet in verdiept)
Misschien een domme vraag, maar wat heeft toxoplasmose met schaaldieren en vis te maken...? Toxoplasmose kan je krijgen van niet goed gebakken vlees en niet goed gewassen groenten en evt katjes die het hebben en als je de kattenbak schoonmaakt en daarna je handen niet wast en gaat eten... Schelpdieren en rauwe vis enz wordt afgeraden ivm andere bacterie!! Mij werd het afgeraden overigens om dat soort vis te eten. Voor de zekerheid...Als je goed oplet of dingen vers zijn en vervolgens goed kookt (schoon) en braadt, bakt enz, dan kan er niet zoveel misgaan hoor! En ik heb zelf katten en nog nooit toxoplasmose gehad en nu ook niet (laat elke 6 weken bloed controleren). Dus met een beetje voorzichtigheid komt het goed!