Toxoplasmose

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ronnie, Jan 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ronnie

Ronnie Lid

Jan 1, 2007
    92
    0
    0
    Ik ben helaas niet immuun voor toxoplasmose. Ik probeer dus extra aandacht te schenken aan alle dingen die niet mogen in dat verband. We hebben geen katten, dus dat scheelt. Verder eet ik geen vlees, en al helemaal geen rauw vlees, en als ik het toch moet bereiden voor mijn gezin was ik mijn handen goed.
    Groeten en fruit vind ik veel lastiger. Ik weet niet hoe vaak en hoe goed je fruit en groenten moet wassen opdat de bacterie weg zou zijn. Ook is het vervelend als je uit eten gaat of bij vrienden gaat eten - je kan toch moeilijk vragen of ze wel hygiënisch tewerk zijn gegaan en ze fruit en groenten grondig hebben gewassen ? Vooral omdat ik het in dit stadium van mijn zwangerschap ook nog niet verteld heb dat ik zwanger ben...
    Daarnet overigens helemaal in paniek, ik had een broodje met kaas en lookscheuten (kiemen) gegeten - en achteraf gerealiseerd dat ik de kiemen niet had gewassen.... Loop ik nu risico ?

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi ronnie,

Ik begrijp je zo hygienisch mogelijk te werk wil gaan, maar 100% gaat gewoon niet. Hier moet je je niet gek door laten maken.
    Je mag restauranten en vrienden er op vertrouwen dat zij hun groenten goed wassen.
    De grootste kan dat je toxoplasmose zou kunnen oplopen is in kattenontlasting dat er minstens 3 dagen ligt. Of wel de kans is klein dat je het krijgt maar omdat we niet willen dat je het oploopt geven we adviezen.
    Laat je niet gek maken en geniet van je zwangerschap!

groetjes Imke

Share This Page