ik ben nu 7 wk zwanger, ga straks op vakantie naar griekenland. Wie kan mij vertellen wat ik daar wel en niet mag en kan eten, (salades, fetakaas en tonijn ed... )
Van harte gefeliciteerd! Kijk even op de site van het voedingscentrum daar staat precies omschreven wat je wel en niet mag of hoe je iets moet bereiden voordat je het wel mag. Eten en drinken tijdens de zwangerschap | Voedingscentrum
Ze hebben veel en gevarieerd eten in Griekenland. Ze houden erg rekening met zwangerschap of vegetarisch eten. Ze hebben veel menu's in het engels. Maak je geen zorgen. Zolang je maar goed weet wat je wel en niet mag dan komt het helemaal goed. Je kan het altijd bij ze aangeven. Leer bijv het woord zwanger in het Grieks.
Ik las laatst ergens dat het soms per land kan verschillen wat je wel en niet mag. Ik zou inderdaad een lijstje meenemen van het Voedingscentrum in Nederland, en deze woorden voor de zekerheid ook in het Grieks noteren, dan kun je dat altijd navragen daar.
Ja maar ik denk dat ze daar meer mee bedoelen dat de adviezen per land verschillend zijn. In sommige landen raden ze bijv. pindakaas af ivm allergieën of geven ze aan dat salami en rauwe ham prima is. Ik zou opletten met kazen zoals feta, brie, mozzarella. In NL zijn deze uit de supermarkt eigenlijk bijna altijd gepasteuriseerd dus kun je ze eten. In bijvoorbeeld Frankrijk zijn ze nog vaak rauwmelks. Ik zou dus even opzoeken hoe je kunt vragen of ze gepasteuriseerd zijn. Als ze gepasteuriseerd zijn kun je het dus eten. Verder zorgen dat je vlees goed doorbakken is. Vis kan op de uitzonderingen van het voedingscentrum (tonijn, roofvis maar wel tonijn uit blik) na. Dus: gewoon wat je hier ook mag eten en drinken en dezelfde regels in acht nemen. Komt het helemaal goed! Hele fijne vakantie!