♡ Opzoek naar ervaringen ♡ Ik ben bang en eigenlijk ten einde raad. Ben al sinds gisteren aan het denken en lezen. Ik ben mama van 3 gezonde kindjes en momenteel 29 weken in verwachting van een kindje met mijn huidige partner. 2 weken geleden een verwijzing gekregen voor een groeiecho in het Erasmus MC en hier ben ik dus gisteren geweest. Alle p- waarden liggen rond de 3.8 of lager. Beentjes liggen zelfs op p-0.1. Daarnaast is er een PRUV gezien. Ze heeft me uitgelegd wat dit is maar ik was zo overdonderd dat ik het weer kwijt ben. Ze kon zien dat mijn placenta hard moet werken om voedingsstoffen en zuurstof bij de baby te krijgen , nog niet erg zorgwekkend maar het moet niet slechter worden. Zelf heb ik diabetes en krijg deze zwangerschap aspirine voorgeschreven. Ze vertelde me dat ze zich nog geen grote zorgen maakt , alle botjes zijn symmetrisch MAAR ik moet wel wekelijks op controle voor doppler en groeiecho. Daarbij kwam zelfs ter sprake dat dit op kan lopen naar meerdere keren per week , tot een opname aan toe EN ik heb de keuze om na 32 weken een vruchtwaterpunctie te doen. Nu ben ik zo enorm bang dat ik eigenlijk nergens anders meer aan kan denken Komt dit nog goed , heeft het kindje een afwijking , het nut van een vruchtwaterpunctie nog op dit termijn er schiet van alles door mijn hoofd. Zijn er mommy's die in hetzelfde schuitje hebben gezeten? Hoe is het verlopen? Dank jullie alvast ❤️
Geen ervaring zelf. Maar heb wel diverse keren wat voorbij zien komen over kindjes die klein waren. Fijn dat ze het goed in de gaten houden. Maar lijkt me enorm spannend ook.. hier een link naar een topic hierover : https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/ervaringen-kindje-onder-de-p2-3-lijn.726041/
Wat een onzekere situatie zeg.. heb je de NIPT laten doen? Het nut van een vruchtwaterpunctie nu zou zijn om voorbereid te zijn denk ik. Maar snap ook dat het weer veel spanning teweeg zou brengen. Idem met de extra echo's en checks. Dat ze het in het ziekenhuis zo serieus nemen is natuurlijk goed, maar eigenlijk ook veel te spannend. Ik hoop dat alles goed afloopt met je zwangerschap en je kindje ♡
Wat een naar nieuws! Ik ben ook benieuwd of je de NIPT hebt laten doen? Onze oudste zat op P9, dus enkel bekend met elke dag CTG en twee keer flow meting. Daarna de keuze gemaakt door gyn voor inleiding met 37 weken. Maar hier geen zorgen of twijfels over afwijkingen. Veel sterkte!
Die PRUV heeft te maken met de bloedvaten in de navelstreng waarbij er eentje open blijft. Dat is vrij zeldzaam. In 50% vinden ze dan andere afwijkingen met name grote hartafwijkingen en soms nierafwijkingen. Maar je hebt een uitgebreide echo gehad dan hadden ze die hart of nierafwijking gezien. De grootste zorg is dus denk ik of je placenta voldoende van voeding kan voorzien en het kindje daardoor klein blijft. Ze controleren dus met een reden extra goed nu. Gaat de placenta echt onvoldoende werken zullen ze het kindje eerder halen. Ik zou je zorgen daar nog eens bespreken ze kunnen vast nog meer uitleggen. Want het is logisch dat je na zo’n gesprek weer vragen hebt. hopelijk kan dus kleins nog lekker lang blijven zitten een doorgroeien!
Lieve mama's, Dankjewel voor jullie reacties. De nipt test heb ik laten doen wel zonder de nevenbevindingen. Met de 20 weken echo liep ze ook goed op groei. Aankomende vrijdag mag ik weer naar het ziekenhuis voor een groeiecho of doppler. Ik heb mijn verloskundige nog gebeld. Omdat het kindje met 20 weken goed op groei was , en de nipt test ook goed was denkt zij niet direct aan een afwijking. Inderdaad aan een placenta probleem. Toch maakt het je allemaal onzeker. Hartje , nieren etc was allemaal in orde.
Het is al wat jaren geleden maar hier ook een te klein kindje met 30 weken en uiteindelijk rond 35 weken extreme achterstand van bovenbeen groei. Kon op van alles wijzen! Toen had je geen nipt Ik heb geen onderzoeken meer laten doen. Want dan een vruchtwaterpunctie en dan? Risicovol en die onderzoeken konden na de geboorte ook Enne... heb een op en top gezond 8 jarig meisje rondlopen. Totaal niks aan de hand