Ontslagen, wie bepaalt wie eruit moeten?

Discussion in 'De lounge' started by Josie88, Nov 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hoi dames,

Ik hoop dat iemand me wat helderheid kan geven.

Mijn vriend werkt in een klein bedrijf, met twee onderdelen (aparte BV's). Nu hebben ze te horen gekregen dat het ene onderdeel gaat stoppen, kan niet meer uit. De medewerkers die daar werken krijgen dus ontslag.

Echter, er moet van het andere onderdeel (beetje vaag misschien, maar wil ook niet teveel in details treden) ook één werknemer uit (onderdeel waar mijn vriend dus ook werkt). Nu heeft de werkgever al besloten wie dit moet gaan worden, dus heeft voor hem ontslag aangevraagd.

Shit-situatie natuurlijk, mijn vriend is ergens wel opgelucht. Ik echter niet, want ik twijfel of de werkgever wel zelf mag bepalen wie eruit gaat. Is dit niet de taak van het UWV (of andere instantie)? Zelf namelijk eens een reorganisatie meegemaakt en de werkgever had niets te zeggen over de te ontslagen medewerkers, dat werd bepaald door.....?

Iemand die hier verstand van heeft? Thanks alvast!

2. blike1987

blike1987 VIP lid

Aug 14, 2010
    6,656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Volgens mij mag je dat als baas toch echt wel zelf bepalen hoor....

3. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    1,613
    685
    113
    Female
    De baas bepaalt. Maar moet wel een ontslagvergunning aanvragen bij UWV, voor hij iemand mag ontslaan.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Ongeschreven regel is last in, first out, maar vaak is er toch sprake van willekeur van de baas, dus de slechtst presterende of degene die het minste in de groep ligt gaat er vaak uit.
    Aanvechten is een dikke sof...

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
  6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De ontslagaanvraag moet voldoen aan een aantal eisen wil het UWV de aanvraag aannemen en goedkeuren. Oa moet er een goede financiële onderbouwing zijn waarom Jan of Piet er uit zou moeten. Volgens mij moet de werkgever ook aangeven hoe de opbouw van het personeelsbestand er uit ziet.

Daarnaast kan het zo zijn dat echt die bepaalde functie komt te vervallen, ja dan is het pech voor de persoon die die functie bekleed.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Bij economische redenen bepaalt de baas dat dus echt niet zelf. Als er om die reden een reorganisatie moet komen (vaak wel met veel ontslagen) dan worden alle werknemers in leeftijdsgroepen verdeeld en op volgorde van eerst en laatst aan genomen worden de onderste zoveel van elke groep evenredig ontslagen.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Het is afhankelijk van de redden van ontslag, dus wat er in de ontslagaanvraag staat. Zoals er al gezegd is gelden er bij ontslag op bedrijfseconomische gronden andere regels dan bij bijvoorbeeld vervallen van de functie of disfunctioneren.

Mijn advies: wacht de ontslagaanvraag af en kijk wat de werkgever je aanbiedt voor ontslagpremie. Laat een jurist er naar kijken. Vaak proberen werkgevers de UWV route omdat die nu nog vaak goedkoper is voor hen dan de kantonrechter (gaat per juli 2015 veranderen) en dan kun je altijd aangeven aan de werkgever dat je het via de kantonrechter gaat doen als de aanvraag bij het UWV een beetje dun is.

Maar in de basis: als een werkgever van je af wil kan dat, en moet je serieus overwegen of je wilt blijven want dat komt de sfeer niet ten geode. Ik zou je aanraden vanaf dit moment de knop om te zetten en er alles op te richten om er zo voordelig mogelijk uit te komen, en op zoek te gaan naar een andere baan.

9. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    1,613
    685
    113
    Female
    Er staat nergens dat het om bedrijfseconomische redenen gaat (tenzij "kan niet meer uit" dat betekent? Dan mijn excuses). Er staat dat het ene onderdeel gaat stoppen. Dus vandaar; de baas bepaalt zelf. Er moet bij UWV inderdaad dan wel met die reden ontslag aangevraagd worden. Een werkgever kan bijvoorbeeld nog aanvoeren dat medewerker A ontslagen zal worden, omdat hij als laatste is aangenomen en dus geen of weinig recht heeft op een ontslagvergoeding. Dit zijn allemaal zaken die UWV meeneemt.

Voor nu; inderdaad een shit-situatie. Al snap ik je vriend ook wel. Je kunt nu niets anders doen dan even afwachten wat er precies aangevraagd is en op welke grond. Veel sterkte!

10. cathymoon

cathymoon Actief lid

Apr 7, 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of je er voor verzekerd bent maar ik zou de DAS dit verhaal is voorleggen. Die hebben ons destijds op erg veel punten goede tips gegeven...
    Bedenk wel dat vaak na dit soort situaties er sprake is van een verslechterde arbeidsrelatie en dat is vaak al een reden tot ontslag......

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
  12. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Het afspiegelingsbeginsel geldt bij ontslag om bedrijfseconomische redenen, maakt niet uit om hoeveel werknemers het gaat...

13. Happy12

Happy12 Niet meer actief

Klopt wat Chiggy zegt, en van dit afspiegelingsbeginsel kan maar op 2 manieren vanaf geweken worden:

Als er aanneembaar gemaakt (dus echt onderbouwen) kan worden dat de persoon die eigenlijk als eerste aan de beurt voor ontslag is, onmisbaar is voor het bedrijf

en..

Als er aanneembaar gemaakt kan worden de deze persoon een zeer zwakke positie heeft op de arbeidsmarkt.

En daar kom je als werkgever echt niet onderuit.

Dus de baas mag niet zomaar zelf bepalen bij ontslag om bedrijfseconomische redenen en als hij dit wel doet, en dus niet volgens het afspeigelingsbeginsel zoals al eerder beschreven, krijgt hij
    dit direct van het uwv teruggekoppeld..

Hier kun je wat meer lezen over wat het afspiegelingsbeginsel inhoudt:

Rekening houden met het afspiegelingsbeginsel - UWV - Voor Werkgevers

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Dat afspiegelingsbeginsel is leuk, maar ik heb bij mijn oude werk enkele keren van dichtbij meegemaakt dat het geen drol uithaalt. Als je baas je kwijt wil, dan verzint hij wel wat. En het UWV zegt dan ook doodleuk dat er sprake gaat zijn van een verstoorde werksituatie, dus...

15. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Dank dames voor de info! Het is me in ieder geval duidelijk wat de regels zijn, maar aangezien ik zelf niet veel meer info heb, zullen we moeten afwachten.

Het was misschien wat onduidelijk, maar mijn vriend is niet diegene die ontslag krijgt. Althans.... Dat was net mijn zorg: als de baas het voor het zeggen heeft, maak ik me niet zo druk. Maar mocht dit niet zo zijn (wat ik dus dacht), dan hoeven we nog niet echt opgelucht te zijn natuurlijk, dan kan het nog wel eens anders aflopen.

We moeten maar zien...

16. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het hangt er ook nog vanaf of je met een unieke of uitwisselbare functie te maken hebt. En met name daar kan door de werkgever behoorlijk wat beinvloed worden.
    Bij uitwisselbare functies geldt het afspiegelingsbeginsel. Die moet je zelf toepassen. Uwv/ kantonrechter toetst of deze correct is toegepast.

17. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Precies dus een werkgever kan doen wat ie wil

Share This Page