Traag werkende schildklier...even de weg kwijt

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 30 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik kan ook veel info krijgen van het schildklierforum. Knap je inm al wat op? na de medicatie?

Hier gaat het weer slechter. Mijn schildklier werkt nu te snel na de verhoging van de thyrax. ik voelde me prima dus zo gelaten in overleg met HA. Maar nu ga ik het toch wel voelen... veel naar de WC en Zweten. dat zie het nog even aan en anders maar weer prikken en thyrax weer verlagen.

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Vorige week voelde ik me heerlijk, had weer energie, ook weer na het werk. Sporten ging lekker en voelde me heerlijk in me vel. Ben toen dinsdag ongesteld geworden. Nu is de ongesteldheid zo goed als over en voel ik me weer belabberd. Voel me weer moe, hoofdpijn, en dik :(

Donderdag heb ik een consult met de HA en manlief gaat mee, want ik vergeet alles op het moment.
    Zaterdag weer dosering verhogen en dan hoop ik dat we verschil gaan merken.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Nou, dat hebben ze hier echt niet gezegd.. helaas..

De schildklierverpleegkundige gaf keer op keer op keer als reden voor mijn vermoeidheid dat ik net mama was geworden.. Ook 8 maanden na de geboorte, en ons meisje sliep met 6 weken door! Ik heb iedere keer gezegd dat het daar niet van kwam, maar mijn waardes (ja, m'n TSH) waren goed. FT4 werd alleen gecontroleerd als m'n TSH afwijkend was. Heb ook iedere keer dat ik een afspraak had gezegd dat ik gewoon geen verschil merkte, of ik nou medicatie slikte of niet. Lijkt me niet de bedoeling..

En ja, m'n TSH viel binnen de ref.waarden, FT4 weet ik dus niet eens, maar voor MIJ waren die waardes gewoon echt niet goed.

Tja, vind ze nogal laks hier in het ziekenhuis eerlijk gezegd. Maar we zullen vrijdag wel zien :). En dan laat ik het hier wel weten!

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Jullie moeten me even door die afkortingen heen loodsen hoor ;)

Ik heb morgen een gesprek met de Ha, ben benieuwd....

6. schaapie123

@saz ik voel me goed als hij onder de 1 is, laatste keer 0,3 geloof ik, wel tegen het hyperen aan, maar dan voel ik em gewoon beter. niet extreem moe(moe blij je toch)

7. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi mamavanJuul,

Geheugenverlies is wel een van de "kenmerken" inderdaad. Ik heb er ook enorm veel last van. Ik schrijf tegenwoordig zoveel mogelijk op, hoe ontzettend rot ik dat ook vind. Maar anders vergeet ik best veel ;)

Ik voel me bij een TSH van 1 juist hyper. Rond de 3 voel ik me goed, maar lager niet. Voor iedereen is het verschillend. Waardes betekenen in de medische wereld een hoop, maar dat wil niet zeggen dat je je bij de "goede" waardes dan ook meteen maar goed voelt. Dat verschilt per persoon. Hou dat voor jezelf in de gaten. Bij mij wilden ze de waarde ook bij de 1 zien, maar ik voel me daar gewoon niet lekker bij: hartkloppingen, angstig, trillerig enz. Morgen maar weer even bloed prikken en dan weet ik hopelijk volgende week meer ;)

8. schaapie123

zo zie je maar hoe lastig het is om te beoordelen hoe iemand zich voelt, ik had vandaag een waarde van 0,8 pers vind ik het te hoog, maar ophogen kan nu niet dan krijg ik hartsteken

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    ik heb over 30 minuten het eerste gesprek...ben heel benieuwd naar het hoe en wat!

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wow....nu echt geschrokken nu ik de waardes op papier heb staan:

Thyroid: 82
    T4: 2,4

:$

Mag van de HA geen toekomstgerichte keuzes maken en lekker even bijkomen. OP therapeutische basis aan 't werk.....:$

11. schaapie123

zo das schrikken, hoeveel medicatie heb je nu gekregen???

idd even niet werken, wat zal jij je snel beter gaan voelen zeg, poeh zo hoog was die van mij niet, die was 8 of 9 en ik voelde me daar al heel beroerd bij

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Merk er tot nu toe weinig van....sinds zaterdag slik ik nu 0.05.
    Ik hoop inderdaad dat ik er snel wat van merk...vooral die vermoeidheid :(

Gister verjaardag van mijn dochtertje en vandaag voel ik me alsof ik de hele nacht heb doorgehaald...:(

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    @ mamavanjuul, jeetje, dat is wel schrikken! Hoogste TSH waarde die ik ooit heb gehad was 66, en dat was omdat ik 2,5 week geen medicatie had geslikt (had geen pilletjes meer, en geen kans om naar de apotheek te gaan).

@ Hier, nou, tis nu weer niet goed hoor! M'n TSH zat op 0,08 en FT4 op 26,4. Iets te snel dus.. Vandaar dat ik me ineens goed voel. :p. Nu dus op 150mcg gezet, over 6 weken weer prikken. Hopelijk blijven de klachten dan weg, maar zijn m'n waardes wel goed. Referentiewaarden die ze hier hanteren is TSH 0,3-4,2 en FT4 12-24. Is dat bij jullie ook zo, of zijn dat andere waarden?

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik ga even voor je kijken ;) Heb de papieren in de keuken liggen

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    THS: 0.3-4.0
    (bij mij dus 82)

T4 11.0-24.0
    (bij mij 2.4)

Wat voor klachten hadden jullie en hoe snel was het voorbij, of merkte je verbetering?

Ik zit heel erg met mijn gewicht en pfafferige gezicht. Ga over 9 maanden trouwen en wil er dan wel normaal uitzien :)

16. adi

adi Niet meer actief

Weet je zeker dat je de resultaten niet andersom hebt begrepen?

Want TSH van 82 betekent ongeveer dat je schildklier helemaal niet werkt (vaak bij mensen bij wie schildklier wordt verwijderd), en dan helpt Tyrax 0,05 (wat bedoel je hiermee?) helemaal niet.

Ik heb ook traag werkende schildklier, en bij mij heeft deze vermindere vruchtbaarheid veroorzaakt. De TSH zat hier rond 16 en T4 op 10. En toen kreeg ik 100mcg Tyrax.
    Toen ik zwanger ben geworden moest ik ophogen naar 200mcg per dag, om ervoor te zorgen dat TSH rond de 1 bleef (heel belangrijk tijdens de eerste maanden van zwangerschap)

17. adi

adi Niet meer actief

Ik kon trouwens vanaf mijn pubertijd nooit afvallen. Het was echt een drama om een pond omlaag te gaan met gewicht, hoe weinig ik ook at of hoeveel ik ook sportte.

Toen ze bij mij de juiste dosering van Tyrax hadden gevonden, ben ik binnen 1 jaar 10 kilo afgevallen :). Overigens zei mijn internist dat Tyrax ongeveer 6 weken nodig heeft om je lichaam weer 'op te starten'.

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nee helaas niet, neem het letterlijk over van de uitslag van mijn bloedonderzoek :(

En Tyrax 0.05: Ik slik nu 2 pilletjes, van 0,025 mg (?)
    Van die kleine blauwe....
    (heb even geen zin om naar de keuken te lopen, hahaha)

19. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, dus 50 microgram. Dat moet nog wel een stukkie opgehoogd worden om je TSH weer naar beneden te krijgen. Kan wel een poos duren voor je goed ingesteld bent (weet ik helaas uit ervaring).

@ Adi, ja mijn endo zei ook dat je bloedwaardes na 6 weken stabiel zijn, en ze dan kunnen kijken of je moet ophogen of niet.

Ben ook heel benieuwd hoe lang het deze keer gaat duren tot we een tweede kindje mogen verwachten, bij onze dochter waren we 18 maanden bezig, en 3 weken na het starten met de euthyrox bleek ik ineens zwanger. Nu ruim 2 maanden geleden m'n mirena laten verwijderen, maar dus nog niet eens ongesteld geweest.. :S

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Bij mij is het na de zwangerschap gekomen...heb dus geen ervaring mee met het zwanger willen worden met een slecht werkende schildklier. Maar heb inderdaad wel gelezen dat het ook van invloed is op je menstruatie en vruchtbaarheid.

En ik ben vorige week ongesteld geweest, dus daar heb ik ook geen ervaring mee.

Desondanks ie bij mij zo traag is, ondervind ik er, volgens mij, niet zo heel veel klachten van. Alleen die extreme vermoeidheid. Maar dat is toch al wel aan het afnemen.
    Denk dat als alles weer op de regel is, ik dan pas kan zeggen: Aaah ja, nu voel ik me super.

Moet er alleen voor oppassen dat ik mezelf geen eet-probleem aan denk. Heb namelijk het idee dat elke calorie die ik binnen krijg, gelijk aan mijn lichaam blijft plakken. Hierdoor probeer ik dan weer zo weinig mogelijk te eten. TJa, als die stofwisseling zo traag is, heb ik ook niet zo veel nodig.....

Het is bijna een obsessie aan het worden. Voornamelijk omdat wij straks gaan trouwen en ik er wel "goed" uit wil zien. Gelukkig snapt mijn vriend het wel, maar ja, die kan er ook weinig aan doen....:)

Deel Deze Pagina