Rozemarijke, geef aan dat jij je niet goed voelt. Misschien kunnen ze ook nog je ijzer en vitamine B12 nakijken? Kan het namelijk ook nog zijn. Gezien je waardes denk ik niet dat je anti-TPO hebt, maar zeker weten doe je het nooit. Wanneer krijg je daar de uitslag van?
Je FT4 is behoorlijk aan de lage kant, maar nog steeds normaal. Overigens voel ik mij niet goed met zo lage FT4. Verder kan deze waarde te laag zijn i.c.m. zwangerschap. Aangeraden wordt een FT4 van minimaal 14 in het eerste trimester, vervolgens 13 in het tweede en 12 in het derde trimester. Er worden namelijk andere referentiewaardes tijdens een zwangerschap gehanteerd. Huisartsen weten dit meestal niet. In jouw geval kan het zijn dat je FT4 tijdens een zwangerschap te ver daalt. In principe is dalen normaal tijdens een zwangerschap, maar doordat je al relatief laat zit, zit je snel te laag. Dat is namelijk precies wat hier misging en eventuele aanwezigheid van anti-TPO, maakt deze kans nog groter. @Cathie met deze waardes kun je zeker anti-TPO hebben! Mijn eerste vastgestelde TPO had een waarde van 770 (normaal is tussen de 0-60)en dit met normale overige waardes (TSH van 1.8, FT4 van 13) Daarna is mijn TPO alleen maar gaan stijgen en andere waardes gaan afwijken (vooral FT4, want TSH heeft heel lang goed gezeten), maar een verhoogd TPO komt relatief vaak voor in combinatie met (nog) normale schildklierwaardes.
Ik bel maandag weer even voor de antiTPO, ass. kon me niet vertellen wanneer dat bekend zou zijn, dus ik bel gewoon weer en dan merken we het wel. OK, dus toch wel aan de lage kant, die FT4 dan... Ik zal hier in Nl wel weinig mee gedaan krijgen, maar dan kijk ik wel of ik in Gent terecht kan, zeker idd vanwege onze kinderwens. Thanks
Ok, ik wist het ook niet zeker, maar bij mij was mijn TSH altijd aan de te hoge kant en toen zijn ze pas op anti-TPO gaan prikken. Dus meer mijn eigen ervaring zeker en ze hadden me verteld dat het vaak voorkomt in combinatie met een hoge TSH. Ik weet nog steeds niet het fijne van mijn ziekte af, maar ga volgende week even die infomap bestellen
Het klopt ook wat je zegt dat TPO vaak in combinatie met een te hoge TSH voorkomt. Daarnaast kan TPO ook al voorkomen zonder een verhoogd TSH, maar is in dat geval de kans dat je in de toekomst een schildklierziekte ontwikkeld zeer groot. Vooral zwangerschap is hierbij een trigger. O.a. hierdoor zie je veel schildklierproblemen tijdens en na de zwangerschap ontstaan. Veel vrouwen hebben zonder dat ze dit weten al jarenlang een verhoogd TPO met verder goede waardes. Enkel TPO is namelijk nog geen schildklierziekte, maar wordt al wel in verband gebracht met herhaalde miskramen. Ze weten alleen nog niet hoe dit komt (al zijn er wel verschillende theorieen over). Helaas gaan veel gynaecologen pas TPO prikken als er een afwijking in TSH gevonden wordt. Hier komt trouwens al wel verandering in, want tijdens mijn second opinion in het AMC werd ik standaard geprikt op TPO en FT4 naast TSH. Ik kwam er daardoor na 5 miskramen achter dat deze verhoogd was. Hiervoor was alleen mijn TSH geprikt. Mijn TSH is trouwens heel lang wel goed geweest, terwijl mijn FT4 steeds verder daalde naar 6. Pas toen begon mijn TSH vreemd te doen. Dit is wel een rare combinatie, want meestal zie je dan al eerder een sterk verhoogde TSH. FT4 is trouwens weer een hele belangrijke voor tijdens een zwangerschap en daarom vind ik het vreemd dat vaak alleen naar TSH gekeken wordt. Ik zal vast geen uitzondering zijn.
Ik denk dat Gent een hele goede is. Ze kijken toch wat meer naar het individu dan enkel de cijfertjes. Ik ben benieuwd naar anti-TPO. Raar dat deze zo lang duurt!
Bij mij is het inderdaad ook ontstaan na m'n zwangerschap. Waarschijnlijk wat je zegt waren de TPO wel aanwezig, maar dus getriggerd door de bevalling (zo is het mij uitgelegd). Je moet in ieder geval wel "drager" zijn van die TPO. Bij mij hebben ze pas 1 jaar na het constateren van hypothyreoide geprikt op anti-TPO. Relatief laat dus. Ik moet volgende week bloed laten prikken (was ziek afgelopen week). Laatste keer (8 weken geleden) waren mijn waardes; TSH: 4,6 FT4: 16 Ben benieuwd wat het nu is..
heb ook mijn bloed laten prikken maar alles blijkt normaal te zijn.waardes weet ik niet precies. Dus dames mijn vraag aangezien de klachten mogelijk onder schildklier kunnen vallen (wat niet altijd onderkend wordt, zo te lezen) maar ook onder stress/spanning graag jullie mening waar jullie het zouden zoeken? symptomen: -heel moe -vergeetachtig -koud hebben, voornamelijk in de loop van de dag - soms "vaag" voelen, alsof het langs je heen gaat als je op de bank zit en jezelf als het moet wel kan toe zetten om wat te gaan doen. (was ook toen in zwanger was, te laag bloeddruk, gevoel lijkt hierop maar mijn bloeddruk is goed) -vergeetachtig -stemming labiel (was altijd heel stabiel) snel last van mijn oren en pijn in mijn voet (podotherepeut kon niks vinden) -verlies in verhouding nog steeds wel veel haar mijn jongste is ruim 2,5 jaar
Vitamine B tekort? Of is daar ook op geprikt? Ik ben heel benieuwd wat mijn huisarts morgen gaat zeggen van mijn klachten. Ik dacht zelf eigenlijk aan een vitaminetekort, maar las een paar dagen geleden per toeval dit topic en herken er veel van. Na wat gegoogle kwam ik een paar artikelen tegen waarin staat dat het meten van je ochtendtemperatuur een indicatie kan zijn voor schildklierproblemen. Heb nu al 3 ochtenden gemeten en inderdaad een heel lage temperatuur. Dat ga ik morgen dus ook melden bij de huisarts.
Nou, ook ik zit sinds deze week aan de thyrax (0,025 nog, ik verwacht hoger te gaan). Mijn TSH is 28 en mijn T4 is 11. Toch wel behoorlijk afwijkend geloof ik.... Ik ben vooral erg moe en zeer lusteloos. Toch heb ik het gevoel dat ik gewend ben om me "slecht" te voelen. Kan me bijna niet voorstellen dat ik me beter kan voelen... Tijdens mijn zwangerschap ben ik ook getest op schildklierwaardes en die waren toen echt veel slechter: TSH was 84 (!!!!) en T4 was 3,4. Toch denk ik dat ik me toen energieker voelde. Ik slikte toen thyrax 100. Na mijn zwangerschap ben ik stom genoeg gestopt met medicatie omdat ik dacht me beter te voelen. Dat lusteloze is er dus weer ingeslopen, waardoor ik me toch maar weer heb laten prikken, met bovenstaande waardes als resultaat. Maar wat is TPO precies? Daar ben ik niet op getest.
Dat zijn mijn waardes nu!!! Slik nu 0,05....heb dus nog wel even te gaan als ik lees dat jij 100mg slikte Maar moet zeggen...voel me al weer een paar dagen prima. Misschien omdat het nu een week opgehoogd is?
Slik je 0,05 of 0,50? Ik denk het laatste toch? En wat fijn dat je je alweer beter voelt! Hoe lang slik je nu thyrax? Ik hoop dat het bij mij ook snel gaat werken en dat ik dan denk van "goh.....dus zo kan je je dus ook voelen...."!
Oh, sorry!! Zie je onderschrift nu , bijna 3 weken dus.....Dan gaat het best vlot toch? Mag ik vragen waar je je beter in voelt?
Oeps....sorry! Ik kijk nu op mijn potje medicijnen en zie dat het inderdaad 0,025 is ipv 0,25. Dan twijfel ik meteen ik meteen over die 100 mg....Dat zal dan wel 0,1 moeten zijn. Ik weet het eigenlijk niet meer... Nu zit ik dus ook aan de 0,025.
Hahaha...ik dacht al! Zei al tegen mijn vriend, dan hebben we nog een lange weg te gaan! Hij vond het al zo vreemd, dan moet ik wel heel veel pilletjes achter over slaan Dus denk inderdaad 0,100 mg Ik zit nu dus op 0,05 en voel me niet meer zo ontzettend uitgeput. Maar dat kan ook komen omdat ik nu ook in de ziektewet zit en maar 2x 2 uurtjes werk en dus geen stres meer heb van mijn werk.... Ik hooooop natuurlijk dat het aanslaat, maar ergens weet ik wel dat het daar nog wel te vroeg voor is... Moet rond 1-11 weer bloedprikken...
Waarschijnlijk loop je met die medicatie te stuiteren....Is weer het andere uiterste! Maar fijn dat je je minder uitgeput voelt! Het zijn inderdaad ook wel belachelijke waardes die je had! Ik weet nog dat ik tijdens mijn zwangerschap die waardes had geprikt en de endocrinoloog tegen me zei, dat het eigenlijk uitgesloten was dat ik zwanger zou zijn geraakt hiermee. Waarschijnlijk is het bij dan ook pas ontstaan tijdens mijn zwangerschap...Hoewel ik me eigenlijk al jaren daarvoor al altijd uitgeput en futloos voelde. Of ik toen dan ook al een trage schildklier had zullen we nooit weten.... Erg fijn trouwens dat je je even niet met je werk hoeft bezig te houden! Denk dat dat een heleboel energie scheelt!