Ik ben op zoek naar ervaringen. Wij zijn bezig met ICSI de laatste 4 cryo terugplaatsingen zijn uitgelopen op 1 ma en verder niets. Nu moeten we weer opnieuw gaan beginnen en zagen ze in mijn bloedwaardes dat mijn TSH 5 was en FT4 15. Nu moest ik opnieuw bloed prikken en heb ik morgen een afspraak bij de huisarts staan. Nou ben ik op zoek naar dames die dit ook hebben (gehad). Wat kwam er bij jullie uit verdere onderzoeken? En wat werd er aan gedaan? En hoe ging het daarna met zwanger raken? Wij doen overigens ICSI ivm slecht zaad van mijn vriend.
Wij hebben sinds oktober 2013 3 mislukte ICSI pogingen achter de rug. Na de 3e poging wilde ik dat er geprikt werd op TSH/fT4 (lang leve Google) de arts vond het niet nodig maar heeft het uiteindelijk wel gedaan. Ik had een TSH van 24,6 de 3e poging was dus eigenlijk nutteloos geweest, en de 2e misschien ook al wel (vmk). Met een traag werkende schildklier is o.a. het innestelen veel moeilijker. Ik ben naar de internist gegaan en ben begonnen met medicijnen (euthyrox) Inmiddels redelijk stabiel. Bij mij is een algeheel bloedonderzoek gedaan, zorg dat ze in ieder geval ook op antistoffen prikken. Dat gebeurt niet standaard maar is wel belangrijk! Daarmee kunnen ze vaststellen of het een chronische afwijking is. Ik heb de diagnose 'Hashimoto' gekregen, kom er ook niet meer vanaf. Huisartsen zijn helaas niet helemaal op de hoogte van de juiste TSH waardes tijdens een ICSI. Ze vinden onder de 4 prima terwijl in het ziekenhuis een waarde tussen de 0,5-1,5 wordt aangeraden. Dat is optimaal om zwanger te worden. Het zwanger raken weten we nog niet, door allerlei omstandigheden nu pas bezig met poging 4. Vrijdag eerste fm, dus ben enorm benieuwd (en stikzenuwachtig..) Succes morgen bij de dokter!
Bedankt voor je reactie! Vergeleken bij jou is mijn waarde nog niet zo heel hoog, maar ga die punten inderdaad even meenemen. Oh spannende tijd voor jou dus, ik begin zelf eind deze maand waarschijnlijk weer met spuiten. Wel zwaar kl*ten dat je hierdoor dus waarachijnlijk 2 pogingen hebt weg gegooid. Deze bloedwaarden van mij dateren ook al uit juli 2014 en keken ze gisteren pas naar, dus had helaas dus ook al veel eerder wat aan kunnen gebeuren. Dus waarschijnlijk ook 4 terugplaatsingen weggegooid.
Wij hebben, nadat ik 3 miskramen had gehad, onderzoek laten doen in Gent. Mijn TSH lag rond de 4. Voor Nederlandse begrippen is alles onder de 4 prima. In Gent denken ze daar anders over. Zij zeggen dat onderzoek heeft uitgewezen dat een te hoge TSH kan leiden tot miskramen. Zij vinden dat je TSH op het moment van zwanger worden ongeveer 1,0 moet zijn, liever nog iets eronder. Als je zwanger bent stijgt je TSH namelijk. Of het toeval is of niet, ik heb medicatie gekregen. Mijn TSH ging omlaag naar 1 en daarna ben ik direct zwanger geworden en inmiddels is mijn meisje een half jaar oud. Ik heb als medicatie Thyrax gekregen. Het is dus wel iets om aan te kaarten. Wij hadden het geluk dat er verder niets aan de hand bleek te zijn, dus dit was relatief simpel te verhelpen. Jullie heel veel succes!!
Net uit nieuwschierigheid gebeld met de fertiliteitskliniek voor mijn bloedwaardes. Mijn TSH was nu 7,1 dus wel gestegen en FT4 was nog steeds 15.
Hier wordt je voordat je ergens mee mag beginnen oa getest of je tsh niet hoger is dan 2. Als deze hoger is dan mag je eerst naar de internist om er voor te zorgen dat deze onder de 2 komt en het liefst rond de 1. Dit is trouwens gewoon in nl, dus het verschil echt per zkh. Met een tsh van 5 is het handig om deze eerst naar beneden te krijgen voor je weer gaat spuiten. Niet alleen de innesteling kan fout gaan, maar ook de kwaliteit van je eitjes kan minder zijn en hè hebt een grotere kans op een miskraam. Bij mij had de huisarts het ook niet door, deze maakt de fout niet nog een keer bij de volgende. omdat ik klachten had en mijn tsh schommelde tussen de 5 en 10 ben ik begonnen met thyrax op het moment dat we ook naar de fertiliteitspoli gingen. Ik had alleen de pech dat mijn schildklier waarde erg onstabiel was en dat het uiteindelijk bijna 1,5 geduurd heeft voor deze stabiel was. In die tijd heb ik ook 2 miskramen gehad. Ik zou dus ook niet beginnen met een nieuwe poging al voor je tsh waarde goed is.
Je kunt ze ook verwijzen naar de stichting schildklier daar staat ook de de tsh naar beneden moet. Verder kun je veel informatie vinden op hypo maar niet happy
Mag ik vragen wat jullie symptomen zijn bij een te hoog TSH? Ik heb een vorm van reuma genoemd fibromyalgie wat op zich nog te doen was qua werk e.d maar sinds 2 jaar ben ik extreem vermoeid met ups en downs een zwaar griep gevoel. Ze gooien dit nu ook op fibro. Nu is er al wel geprikt op een traag werkende schildklier en volgens de huisarts was dat prima maar ik blijf mijn vraagtekens erbij houden..... Ook omdat wij onbekend kinderloos zijn en het steeds fout gaat bij de innesteling.
Ook mijn fa wilde mijn tsh omlaag ook al valt deze binnen de "normaalwaarde" voor bv een huisarts. Gewoon hier in nl hoor, niet alleen België weet dit. Het is alleen niet een standaard onderzoek meestal dus moet je er wel zelf op aansturen. Bij mij is het bekend in de familie, vandaar dat ik er zelf naar vroeg. Echt symptomen had ik niet, alhoewel.. de meeste symptomen zijn vergelijkbaar met bijwerkingen van hormoonmedicatie dus wat dat betreft zou je er niet gauw aan denken.
Annemar kijk eens op hypo maar niet happy.nl daar staan de symptomen genoemd. Verder kun je gewoon je huisarts op bellen en vragen wat de waardes waren zodat je zelf kunt na gaan of ze goed zijn. Verder de meeste mensen hebben een tsh waarde van rond de 1, maar er zijn ook mensen waarbij deze hoger ligt. Je weet alleen jammer genoeg niet waar je toe behoort omdat nooit een basis waarde is geprikt. Zo heeft mijn collega ook hasimoto maar die voelt zich perfect bij een waarde van net onder de 2. als je tsh waarde aan de hoger kant is dan altijd zoals hierboven genoemd anti stoffen laten prikken dan weet je het zeker.
Vanmorgen bij de huisarts geweest. Voelde me niet echt serieus genomen, heb met pijn en moeite bloed mogen prikken op antistoffen. Hij vond mijn waardes niet zo hoog en heb het idee dat er door hem pas naar gekeken worden als de TSH richting de 10-15 gaat. Ben echt chagerijnig nu.
Hier ook een trage schildklier. Zwanger geworden toen mijn TSH 0.05 was! Hierbij voel ik me ook pas goed, omdat mijn ft4 echt te laag blijft anders. TSH van 5 of 7 is inderdaad te hoog, moet rond de 1 zijn, maar ik heb me wel laten vertellen dat het bij een 'gezonde' schildklier anders is?! Als je thermostaat werkt, hoeft ie niet altijd op 20 te staan, zei mijn internist. Als ie kapot is, neem je het zekere voor het onzekere.
Google eens op 'subklinische hypothyreoidie zwangerschapswens'. Dan kom je o.a. het volgende tegen: Ook een hypothyreoïdie die nog geen klachten geeft (een subklinische hypothyreoïdie) moet worden behandeld in verband met het risico op miskraam, vroeggeboorte en schadelijke effecten voor het kind. Er is sprake van een subklinische hypothyreoidie bij een TSH-waarde van 410 mU/l. Bron: Schildklier en Zwangerschap - SON Blogs Schildklier Organisatie Nederland en "In de literatuur over subklinische hypothyreoïdie en zwangerschap zijn geen nadelige effecten van thyroxinebehandeling beschreven. Het lijkt daarom gerechtvaardigd om zwangeren met subklinische hypothyreoïdie met levothyroxine te behandelen." bron: Schildklier en zwangerschap, versie 2.0, NVOG en "Bepaling van TPO antistoffen kan van nut zijn om het risico van manifeste hypothyreoïdie in te schatten, met name indien het TSH > 6 en < 12 mU/l is." Maar ook: "De commissie beschikt over onvoldoende bewijs om behandeling met levothyroxine van zwangere vrouwen met subklinische hypothyroïdie met of zonder schildklierautoantistoffen (TPOAb) aan te bevelen of af te raden. " bron: Richtlijn Schildklierfunctiestoornissen, revisie 2012, NIV
Er zijn m.i. twee opties: 1. Niet behandelen met medicatie, maar wel met je huisarts afspreken dat je TSH éénmaal per drie maanden geprikt mag worden. Zodra de TSH dan boven de 10 komt starten met medicatie. 2. Voorstellen om een proefbehandeling te starten en te kijken hoe jij en je bloedwaardes daar op reageert. Sta er wel op dat dit een behandeling is van drie maanden, dan kan je na zes weken en na twaalf weken bloedwaardes laten bepalen. Ik ben benieuwd of er uit komt of je TPO antistoffen hebt.
Een TSH kan het beste rond de 1 zijn in geval van kinderwens. Niets doen of pas wat doen bij een waarde van > 10 is een zeer slecht advies. TS: heb je Estradiol (bijv progynova) gebruikt bij je cryo's? Dat kan ook een effect op je schildklier hebben. Mijn advies is om he vuist op tafel te slaan en je hard te maken voor een verwijzing voor een internist voor controle op je schildklier. Zonder een goede schildklierwaarde doe je voor jan doedel ivf!
Ik heb nu vandaag weer bloed mogen prikken op TSH, fT4 en alle antistoffen. TSH en fT4 kan ik morgen voor bellen en de andere uitslagen volgende week pas. Ik heb bij mijn cryo's alleen eenmalig pregnyl gespoten, was dus gewoon in een natuurlijke cyclus. Na wat ik heb opgezocht en de klachten die bij een trage schildklier komen kijken, zouden wel veel van mijn klachten waar ik al sinds mijn tienerjaren mee loop wel in 1 klap verklaart worden. En dan met hoofdzaak die eeuwige vermoeidheid. Dus ben heel erg benieuwd en ga me er zeker hard voor maken dat ik "behandelt" wordt.
Na 2 jaar aangeven dat alternatieve geneeskunde mijn schildklier functie te laag vind maar huisarts en umc Utrecht zegt het zit binnen de waarde. 2 weken terug in Dd geweest bij dr Cuijpers hij heeft het weer laten prikken en gister telefonisch consult met hem gehad en dat ik echt aan de thyrax moet en vitamine D Hij gaf aan een recept te geven maar dan zit je weer met medicatie halen daar etc. Nu heb ik gister meteen de huisarts gemaild ze is er nooit op vrijdag met deze uitslag en kreeg een mail terug met dat ze een recept ging schrijven terwijl ze een week daarvoor toen ik bij haar was het eerst wilde overleggen met een endocrinoloog. En nu schrijft ze het meteen voor omdat Dd dr Cuijpers het zegt. Toen ik dit las tranen van geluk gingen er over mn wangen, depri, aankomen niet afvallen, moe maar niet kunnen slapen altijd maar koud hebben bossen haar verliezen en dan nog de fertiliteit wat niet wil of 2 keer te kort ik werd er gek van, Eindelijk na 2 jaar iemand die wat doet pffffff
Drie jaar terug voor het eerst op TSH getest en de waardes waren (met tussenpozen van 3 maand) 5.2, 5.0 en 4.0. Voor mijn zwangerschap was mijn TSH 4.3 en T4 13.9. Ben op natuurlijke wijze zwanger geraakt. In het eerste trimester TSH 4.3 en T4 14.7. Nu in tweede trimester TSH 5.6 en T4 11.6 en nu pas een doorverwijzing gekregen naar de internist, nadat de verloskundige eerst nog heeft moeten overleggen of ik naar een internist moest met deze waardes... Gisteren bij de internist geweest en zij gaf ook duidelijk aan dat ze het liefst de waarde van 1 zag! Gisteren nog een keer bloed laten prikken en als de waardes niet ineens op lumineuze wijze omlaag is gegaan zal ik aan de medicatie moeten. Maar al met al is en blijven mijn waardes dus constant buiten de goede waarde vallen van max TSH 4
Ik ben het gedeeltelijk met jou eens. Ik weet precies hoe het zit met schildklierwaarden, heb zelf Hashimoto. Echter, de huisarts werkt totaal niet mee. In de richtlijnen van huisartsen, internisten en de NVOG staan geen aanbevelingen om bij subklinische hypothyreoïdie (TSH <10) te starten met medicatie. Ik ben het geheel met jou eens dat TO moet zorgen voor de juiste zorg bij een internist. De vraag is echter hoe lang dat gaat duren en of haar huisarts mee gaat. Daarom kan ze nu ook al een proefbehandeling vragen, dan kan ze bij wijze van spreken maandag al aan de medicatie beginnen. Helemaal met jou eens dat je met je vuisten op tafel moet slaan. Jij weet het beste hoe je je voelt. Daarom heb ik ook de tip gegeven om veel te lezen, dan kan jij goed voorbereid het gesprek aan gaan met je huisarts en als je vragen met argumenten omkleden.
Hoi TO, hier ook een te trage schildklier (TSH van 5). Wij zouden gaan starten met ICSI, maar mijn gyn wil pas beginnen met het traject als de TSH lager dan 2 is. Zij heeft me ook gelijk doorverwezen naar de internist, maar daar heb ik pas volgende week een afspraak. Bloedonderzoek naar schildklier was bij ons standaard en ze willen de waarde omlaag hebben ivm mogelijke miskramen (wat de andere dames ook al zeggen). Ik zou proberen dit via je fertiliteitsarts te regelen en niet via de huisarts, die hebben daar op dit gebied echt geen verstand van. Bij mij was er geen twijfel, met deze waarde geen behandeling. Je krijgt waarschijnlijk thyrax van de internist als je waardes structureel te hoog zijn en daar lijkt het bij jou dus wel op. Op schildklier.nl bij het kopje zwangerschap staat hier ook nog veel meer informatie over. Ik hoop voor je dat ze snel actie gaan ondernemen!