Hier een mevrouw die zich niet echt kan/wilt vermakken in de box. Als ik haar een speeltje geef en boven de box hang, niks aan de hand. Zodra ik een stap wegzet, ho-ho! madame is niet blij! De enige waarmee ze zo'n 15-20 minuut makkelijk mee bezig kan zijn, is haar babygym. Lisa kan nog niet zitten, en liggen op de buik vindt ze niet echt leuk en aangezien dat ze al naar de rug kan rollen, draait ze zo terug na een paar minutjes. De speeltjes die naast haar liggen bekijkt ze af en toe en sinds kort draait ze naar een zij en probeert ze met beide handen te bereiken maar dit allemaal in mijn bijzin. Zodra ik weg ben - en zij weet waar ik ben want ze kan mij makkelijk volgen uit de box! - heeft ze geen zin meer en begint te mopperen. Hoe is/was het bij jullie? Enige tips hoe ik haar een beetje kan entertainen zonder zelf bij te zijn? Speelkleed is hetzelfde verhaal - een tijdje kunt ze zelf spelen maar daarna moeten papa of mama bij zitten
Hoi, Volgens mij heb ik ergens gelezen dat rond deze tijd de verlatingsangst begint op te spelen? Dus als je in de kamer bent, niks aan de hand, maar als je wegloopt gaat ze mopperen. Ik denk dat het een fase is.
mijn zoontje heeft sinds kort een activity center in zijn box hangen. hij speelt daar mee als hij op zijn buikt ligt en vindt dat erg leuk. verder rolt hij al weken de hele tijd van rug naar buik en weer terug..... hij krijgt geen genoeg van zijn nieuwe kunstje en spelen met zijn voetjes blijft ook nog steeds een van zijn favoriete bezigheden. verder liggen er nog een stuk of 3 speeltjes waarmee hij ook echt speelt (bijv. rammelaar). op zijn speelkleed ligt hij momenteel wel liever omdat hij daar meer ruimte heeft om te rollen. ik heb niet echt tips... wij hebben wel bewust maar 3 speeltjes in de box liggen en verwisselen die regelmatig om het interessant voor hem te houden... misschien is dit voor jullie ook iets? en als ik het goed begrijp rolt ze nog niet van rug naar buik?? ik denk dat het dan voor jullie een stuk rustiger zal worden.... want dat vinden alle baby's super leuk om te doen volgens mij. succes!
Mijn zoontje vond de box leuk tot zo'n 3 maanden. Als ik hem er nu in doe dan heeft hij het na een kwartiertje wel gezien. Hij houdt ervan om te rollen, en is bewegenlijk een box is dan niet echt een geschikte plek. Hij vind het veel leuker om op de grond te rollen en te spelen op een groot speelkleed. Maar ik denk er wel over om hem toch wat vaker in de box te doen, is ook veiliger etc.
gillen! fynn heeft een bloed hekel aan de box. als hij op de grond ligt vermaakt hij zich zo een 30 min maar in de box is het gelijk drama
Lars is te bewegelijk voor de box, zeker nu hij kruipt. Hij vindt er dus niks aan, ligt liever op de grond. Hier wordt de box dus nauwelijks gebruikt.
Ik heb zo'n 'baby-tv' (Die je op moet draaien en dan gaat het beeld bewegen en komt er een muziekje) Dat vond ze toen heel erg leuk! Eigenlijk alles wat beweegt was een succes: mobile, trilkniffeltjes etc.
Rond die tijd zat ze tussen het voedingskussen, (in de box dus). Liggen was niet zo leuk meer, maar op de buik of dus halfzittend in het voedingskussen was helemaal prima. Inmiddels zit ze al een tijdje zelf en speelt ze veel met de activitycenter. En verder vooral voldoende speeltjes in de box hebben liggen: alles met labeltjes of allerlei prutsdingetjes eraan, is leuk om te onderzoeken en op te sabbelen, Of ze de box nou leuk vindt of niet: ze gaat er gewoon in. Dan heb ik even mijn handen vrij, (zeker nu ze tijgert en de laatste 2 dagen richting echt kruipen begint te gaan), en hoef ik even niet op te letten. Soms is het wel even 5 minuten jammeren, maar als ik haar even laat, kiest ze wel eieren voor haar geld en gaat toch maar lekker spelen. Als het echt niet wil, wil tegen haar praten of in het uiterste geval even met haar spelen, haar even op gang helpen, wel helpen om het leuk te maken.
Het allerleukste speelgoed blijven papa en mama en kindjes moeten leren dat zij er niet altijd zijn. Helaas, dat betekent wennen en jezelf leren amuseren (nu kunnen de meeste kindjes dat prima, alleen leren ze het een beetje af)... Oefenen dus! Mijn zoontje vindt het ook leuker als ik er bij ga zitten maar hij kan ook prima alleen spelen. Als ik dan wegloop van de box dan sputtert hij even en bedenkt dan.. oja, ik kan ook zelf spelen. En gaat dan een boekje lezen, met z'n activity center spelen of alles uit de box gooien (ook altijd een leuke). Hij is inmiddels ruim 11 maanden en hij vindt de box nog steeds ok (zit er niet veel in maar als het even 'moet' dan gaat het prima)
Rollen, dingen grijpen en mopperen als ik te lang mn neus niet laat zien Alleen spelen moet ook geleerd worden en nu net rond deze tijd krijgen sommige ukkies verlatings angst. Das aan de eene kant niet handig, aan de andere kant kan je dan mooi alle 2 tegelijk aanpakken. Lekker in de veilige box leggen met wat leuke speeltjes (eventueel de echt leuke alleen voor in de box houden) en niet meteen komen als er gemiept word maar pas na n minuutje (behalve als er echt wat is uiteraard) en dan niet meteen oppakken maar pas bij de 2e keer kijken. En dit dan uitbreiden. Komen ze er vanzelf achter dat jij steeds terug komt en dat die box eigenlijk helemaal niet zo erg is. Vergt beetje doorzettings vermogen van mama (die vind het waarschijnlijk erger als de kleine nml ) maar komt goed hoor! Zeker zodra ze wat meer kunnen rollen en om hun as gaan draaien enzo. Dan kunnen ze nml nog meer zelf bepalen wat ze doen en waar ze mee spelen in die box.
Alles wat geluid maakt! Als ik Tobe in de box leg, doe ik een muziekje aan. Dan is hij afgeleid en sluip ik direct weg. En zo kan ie zich wel even vermaken. Maar zijn speelkleed vindt ie leuker hoor. Als ie in de box rolt, rolt ie al snel tegen de spijlen aan En dan is het jammeren geblazen. Op het speelkleed kan ie lekker alle kanten op.
Pff, bedankt allemaal! Ik hoop dat ze uiteraard snel ook van rug naar buik zal leren rollen, dan kan ze misschien graaien. Zal proberen haar wat langer en vaker alleen laten maar eigenlijk was ze nooit goed in alleen spelen... Voel me ook een beetje schuldig omdat ze nu 3 dagen bij de kdv zit (daar speelt ze trouwens prima alleen!), dus probeer haar wat extra aandacht geven in de dagen die ik thuis ben, dus wordt moeilijk... Zucht...
Hoi, Luca zat ook in zijn voedingskussen lekker te spelen. Hij kon al tijgeren en omrollen, maar zo kon hij in de box toch dingen ontdekken. Hij had rond 5 uur altijd dat als ik in de buurt was hij meteen ging brullen. Zolang ik maar weg was speelde hij heerlijk. Met zijn activity centre en met zijn rammelaars en knisperboekjes. Ik probeer wel telkens iets nieuws (oud en vergeten, dus nieuw) voor hem te leggen. Maar het is even doorzetten want het is wel een fase.
@Anesthesie: maar dat schuldgevoel is dus eigenlijk het werkelijke probleem: je kleintje vermaakt zich prima op het KDV, dus jij hoeft echt niet 'in te halen' op je thuisdagen. In feite is het liefdevoller om op die dagen samen spelen en alleen spelen op een gezonde manier af te wisselen (en dus gewoon af en toe te laten miepen), omdat je je kleintje daarmee een gezonde basis meegeeft en dat doe je niet als je steeds maar weer komt als ie miept, of hem nooit in de box laat/alleen laat spelen... dan krijg je een kindje wat z'n natuurlijke vaardigheden om alleen te spelen en ontdekken, afleert, en als hulpverlener kan ik je een hoop verhalen vertellen waar dat soort scheefgroei uiteindelijk toe kan leiden Stoppen met je schuldig voelen dus! Ik hanteer hier de stelregel dat we tussen elk slaapje een tijd samen spelen en dat Thirza een tijd alleen speelt. Dat wissel ik af, afhankelijk van hoe lang ze het voor elkaar krijgt om alleen te spelen. Dat gaat de ene dag natuurlijk ook wat beter dan de andere dag... En soms betekent dat in de box, maar soms ook even lekker door de keuken rondkruipen als mama het eten klaarmaakt, (de voorbereidingen. Als er pannen op het vuur staan, is de keuken verboden terrein. Een enkele keer als het echt niet wil, zet ik de kinderstoel in de keuken erbij).
Ik herken het helemaal. Mijn zoontje is bijna een half jaar en begint in de box ook je jengelen als ik wegloop. Heb verschillende muziekspeeltje in de box liggen waar hij zich even mee wil vermaken en op zijn zij rollen of de tenen in de mond vind hij op het moment ook nog leuk. Is alleen allemaal maar heel even en dan begint hij te jengelen of te huilen. Als ik mijn handen vrij wil hebben leg ik hem altijd eerst een poosje in de box. Als ik het gejengel zat ben of als ik vind dat hij lang genoeg in de box heeft gelegen leg ik hem op de grond onder de babygym. Is hij dat zat dan gaat hij in het wipstoeltje onder/voor de babygym/activitycenter. Zo kan ik hem al met al een heel tijdje alleen laten liggen/zitten en heb ik zelf de tijd voor andere dingen. (al hoef ik geen andere dingen te doen, dan nog laat ik hem alleen spelen omdat ik het gewoon niet goed vind om hem constant te vermaken).