Baby & hond?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Assje, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik ben nog niet bevallen, maar er is iets waar ik al een tijdje over nadenk en dat is de hond. Ik heb een kleine hond, erg lief en goed opgevoed, tot nu toe altijd erg braaf en geduldig met kleine kinderen. Hij is altijd in mijn buurt en ik wil hem graag betrekken bij de baby. Hoe ik dat precies wil doen, ben ik nog niet over uit.

Je krijgt zoveel adviezen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Dat je een klein kind nooit alleen moet laten met een hond lijkt me bijvoorbeeld logisch, maar er is al iemand geweest die zei dat ik de hond nu al moet leren dat hij niet in de babykamer mag lopen :( Ik zie zelf niet in waarom dat niet mag, de hond gaat nooit een kamer in als ik er niet bij ben en als hij ergens echt niet in mag doe ik de deur voor de zekerheid dicht. Natuurlijk zijn dat soort dingen persoonsgebonden, maar het doet je toch afvragen om welke reden iemand zoiets aanraadt.

Ik vraag me dus af hoe de hondenbezitters onder ons het gedaan hebben? Misschien heeft iemand tips of dingen die juist niet verstandig zijn, goede of slechte ervaringen met dingen. Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit doen :)

2. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Ik denk dat je je niet al te druk moet maken..
    Wij hadden een pup toen maik geboren werd maar geloof me ik heb hem niks speciaals geleerd. Inmiddels kruipt maik het huis door en de hond komt af en toe even snuffelen en kwispelen en that's it.

Wel raad ik je aan dat als je baby geboren is, meteen de hond er rustig aan te laten snuffelen.. die eerste kennismaking is bij honden heel belangrijk. De hond moet de baby leren accepteren en ook dat de baby dus straks het huis doorgaat.
    Als mijn hond erg lastig is als maik op de grond ligt dan doe ik hem even in de keuken. Verder maak ik natuurlijk gebruik van de box.
    Wij hebben trouwens een shih-tzu en die zijn erg lief met kinderen, ook was onze hond een pup en opgergroeid met de oudste.

Dus voor schuwe honden zou ik ben bang zijn denk ik hoor met een kleintje, maargoed ik kan verder geen tip geven ben ik bang.

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi hoi,

Hier een golden retriever en het beestje was al lief, maar heeft zich ook ontzettend goed aangepast! Hij weet precies wanneer ik even geen tijd heb en dat hij even moet wachten.
    Hij is wel nieuwsgierig naar Siem, maar verder dan wat snuffelen en af en toe zijn voetjes of handjes likken, komt het niet!

Ik laat dat wel toe, ga er na die tijd mooi met een snoetepoetser of washandje achteraan, haha, maar vind het wel belangrijk dat ze elkaar goed leren kennen...

Hond alleen laten, het kan hier echt wel, maar doe het ook liever niet. Tenzij ik echt alleen ben en iets vergeten ben wat echt niet kan wachten, dan sprint ik even naar boven. (maar dan zit Siem in het wipstoeltje ofzo)...

Hond in slaapkamer, die van mij komt er wel hoor. Als ik naar boven loop om Siem uit bed te halen, wandelt hij soms achter mij aan...en dan gaat hij op het kleed liggen, terwijl ik Siem aankleedt...gezellig toch?! Daarna wel met de stofzuiger er overheen!

Ik zou het gewoon op z'n beloop laten en kijken hoe het beestje reageerd! Wij hebben trouwens wel een gedragen shirtje van Siem bij de hond neer gelegd! Kon hij gelijk aan de geur wennen!

Ben benieuwd!
    Liefs Loesie

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben een grote hond (labrador) en wij hebben het volgende gedaan:

Tijdens zwangerschap:
    -afgeleerd om op de bank te liggen
    -box en kinderwagen binnen gezet met 30 weken
    -lopen naast kinderwagen geoefend
    -traphekjes geplaatst zodat hond niet naar boven kan (hond ging heel vaak op de trap liggen en ik ben al een keer erover gestruikeld)

Na de bevalling:
    -mijn man heeft hond het mutsje gegeven wat onze dochter opkreeg meteen na de bevalling zodat ze aan de geur kan wennen
    -bij thuiskomst de maxicosi op de grond gezet en hond rustig laten snuffelen
    -hond overal bij betrokken en veel aandacht gegeven
    -veel samen wandelen
    -briefje op de deur voor de kraamvisite dat ze de hond niet moesten vergeten

we nemen de volgende regels wel in acht:
    -laat hond en dochter nooit alleen in een ruimte
    -hond mag niet op de speelmat
    -tijdens het eten (onze dochter eet groente, fruit en brood) moet de hond in de bench blijven (deurtje open)

Hoop dat je er iets mee kunt ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Sorry dat ik even hierop reageer. Hoewel jouw hond ongetwijfeld superlief is moet je NOOIT een baby of dreumes alleen laten met een hond of kat.

Mijn liefste vriendin heeft lidtekens over haar hele gezicht doordat hun superlieve hond schrok van haar plotseling gehuil... De hond heeft daarna gelukkig een geweldig ander huis gekregen (bij mijn oom) omdat de ouders van mijn vriendin nooit meer gewoon naar de hond konden doen.. hij had tenslotte hun kleine meid toch verminkt!!

Laat je baby nooit alleen... ook niet even.. misschien komt het overdreven over maar zo zie je maar weer...

En bij de mei 2010 mama's is ook een baby in haar gezicht gebeten door de pup... hoe lief ze ook zijn ze kunnen nu eenmaal onverwacht reageren op de onverwachte actie van het kind!!

6. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Ik wist wel dat er zo'n reactie zou komen...

Ik zei ook, dat Siem dan in de wipstoel of in de box ligt.
    Dus buiten bereik van de hond. En daarbij komt, onze hond is bang (voor alles eigenlijk) voor de wipstoel, voor de babygym en weet ik al wat niet meer, dus hij komt niet eens in de buurt!

Heb echt genoeg van die verhalen gehoord over die had een vriendin en die zus of die broer en wat daar is gebeurd...ik ben echt supervoorzichtig...Dus maak je maar niet druk hoor!;)

7. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat je het een beetje moet laten gebeuren.
    Wij hebben katten en ik ben in het begin erg veel (alleen maar) boven geweest. Ik heb een monddoekje van Simon en een gedragen rompertje beneden neegelegd op de bank, zodat ze aan de geur kunnen wennen.
    Verder niet alleen laten bij de hond, niet weghouden als hij wil snuffelen en aandacht blijven geven. Verder niet te druk om maken. :)

8. Maj

Maj Lid

7 aug 2007
    48
    1
    0
    Wij hebben onze kruizing labrador x mechelse herder meteen laten kennismaken met onze zoon, gewoon even rustig laten snuffelen. Tevens hebben wij iedereen die langs kwam gevraagd om net zoals altijd de hond ook aan te halen. Verder behandelen wij de hond net zoals daarvoor, en hebben wij de indruk dat hij ook echt niet minder aandacht krijgt dan voorheen. Eerder meer, want de kleine man is stapelgek op zijn grote zachte vriend! Wij hebben de kleine wel geleerd om niet aan de hond te zitten als hij in zijn mandje ligt, en hij mag ook niet aan het speelgoed van de hond komen. Het kost wat energie en herhaling, maar uiteindelijk lukt het wel!

9. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij hebben een ex zwerfhondje die absoluut niet van vreemde mensen en kinderen houd, maar ze heeft eigenlijk helemaal niet aan Thirza hoeven wennen. Het was gelijk goed. Lety gaat ook wel mee de babykamer in als ik daar bezig ben, ze ligt dan in een hoekje. Verder heb ik haar aangeleerd dat ze niet op het kleed mag als Thirza op de grond ligt.
    Verder moet ik maar zien hoe het loopt als Thirza groter is,maar ik maak me er niet al te druk om. Ik laat Thirza idd ook niet alleen met Lety,maar ook niet met de katten. Die gaan er bovenop zitten als ze de kans krijgen. Maar ik hou haar ook niet weg van de dieren.

10. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik denk dat je er goed aan doet om je te verdiepen in de rangorde.

Wij hebben een labrador, super lief beest maar toch is het bijna mis gegaan. Dit had met de rangorde te maken.

Met hulp van een gedragstherapeut is het goed gekomen.
    Maar ik zou ze nooit alleen laten met onze hond.

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Wij namen poep en plas luiers mee vanuit het ziekenhuis om de hond te laten snuffelen.

Bij thuiskomst meteen aan L laten snuffelen en een handkusje laten geven.
    De eerste dagen wilde de hond overal bij zijn. Zelfs op de stoel als we L beneden op tafel verschoonden. Kwam lekker bij me liggen als ik L de fles gaf. Nu is alles "normaal" voor de hond en kijkt eigenlijk niet meer zo op of om.

Elke ochtend gaan we de hond even goedemorgen zeggen en geven hem een aai. ALs de hond L een handkusje wil geven of wil snuffelen dan mag hij dat (ik ben er ten alle tijden bij!) Onze hond is niet groot maar wel 17 kilo en soms ietwat lomp. Maar hij is dol op kinderen.
    Een nichtje heeft hem wel eens in/langs zijn oog geprikt en hond staat echt te kijken van "ohh.. oke"

Hond gaat mee wandelen én mag mee naar boven. Nouja... eigenlijk niet sinds zijn spit vorig jaar maar soms glipt ie mee naar boven en gaat gewoon liggen op L zijn kamertje. Ook weer alleen als ik er bij ben want de deur is altijd dicht als L in bed ligt.

12. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Hier ook een labrador, die echt super super lief is voor onze meiden.
    Maar idd we laten ze nooit alleen, moet ik even snel naar boven gaat de hond in de bench.
    Maar wat ik me afvraag, hoe doen degene zonder bench dat?
    Mn oudste kan natuurlijk gewoon de deuren openmaken, dus hond in de gang of iets heeft dan ook geen zin.

Verder mag ze hier niet naar boven.
    Wordt beneden al gek van de haren ;)
    Maar buiten dat wil ik ook niet dat ze traploopt

13. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Ik heb ook twee honden, teckels...behoorlijke karakters, ookal zijn ze klein. Maar wij hebben ze ook heel bewust de eerste kennismaking laten doen. Toen we thuiskwamen uit het ziekenhuis hebben we heel bewust onze zoon aan mijn schoonmoeder gegeven voordat we naar binnen gingen en eerst de honden uitgebreid gedag gezegd, toen pas onze zoon in de Maxi Cosi erbij gepakt en op de grond gezet. We hebben ze uitgebreid laten snuffelen en aan zijn handjes laten likken, daarna kun je ze daarin corrigeren, maar bij de eerste kennismaking moet je ze een beetje hun gang laten gaan.

Wat ook belangerijk is is dat je je hond niet steeds corrigeert als je met je kind bezig bent. Dan gaan ze straffen associeren met je kind en hem beschouwen als degene die hun iedere keer 'straf' bezorgd. Je kunt ze beter enorm de hemel in prijzen, steeds als je met je kindje bezig bent, dan accepteren ze je kindje ook sneller en zien ze hem niet als indringer.

Onze honden gaan ook overal mee naartoe. Ze willen er wel bij zijn als ik de luier verschoon of zoiets. Ik vind dat geen probleem, zo betrek je ze er juist bij. De een is overigens veel meer geinteresseerd in onze zoon dan de ander, maar dat zal ook wel aan het karakter van het beest liggen...

14. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    wij hebben dan wel een bench maar hebben een trap/deurhekje geplaatst tussen de keuken en bijkeuken.. dan hoeven we de hond als onze dochter zometeen kruipt ook niet in de bench op te sluiten maar heeft ze de hele bijkeuken tot haar beschikking..

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Vrienden van ons hebben een labrador een een baby van 8 maanden oud. Zij zijn nog voor de geboorte met hun hond op een training geweest waarbij ze een aantal tips en trucs hebben geleerd over hoe je je hond kunt laten wennen aan de baby. Zij vonden het heel nuttig. Veel van de tips staan nu ook in dit topic. Zoals de hond rustig laten snuffelen aan de baby. Wat zij ook hebben geleerd is inderdaad om de hond ook een eigen plek te geven waar de baby niet komt. Zo kan de hond zich terugtrekken als hij even genoeg heeft van de baby :D

16. Violet32

Violet32 Bekend lid

4 feb 2009
    677
    0
    0
    Mijn advies: maak je er niet te druk over doe gewoon je ding volgens mij werkt dat t best hier wel in elkgeval succes!

17. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Bedankt voor alle reacties en tips :) Hoewel ik natuurlijk mijn eigen hond ken en je voor iedere hond een ander plan moet trekken, is het altijd verfrissend om te horen wat anderen doen of erover denken. Soms staan er dan ineens nog tips bij waar je zelf niet eens aan gedacht had.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier een oud duitse herder van 2 jaar oud toen onze kleine meid geboren werd.
    Ook wij hebben de box al op tijd binnen gezet, met het idee: kan de hond er even aan wennen! Nou dat was 1x snuffelen en toen was het klaar/ goed. Boven komt onze hond niet, dus daar hebben we niets bijzonders gedaan.
    Aangezien ik een keizersnee heb gehad moest ik eerst een aantal dagen in het ziekenhuis blijven en was onze hond bij mijn schoonouders.
    Meteen de eerste dag hebben we het eerste mutsje en eerste romper meegegeven om in haar mand te leggen, daar heeft ze ook even aan gesnuffeld en daarna was het prima!
    Toen we thuiskwamen ben ik eerst naar binnen gelopen om te begroeten (ze had mij natuurlijk ook al een aantal dagen niet gezien) en toen met de maxi-cosi naar binnen.
    De eerste dagen spitste ze steeds haar oren als onze kleine meid een geluid maakte en zat ze soms meteen scheve kop onderaan de trap!
    Ook wandelen naast de wagen hebben we eigenlijk nooit geoefend van te voren, was de eerste paar keer even wennen maar verloopt nu zonder problemen.
    Waar je wel rekening mee moet houden is dat je wel bepaalde manieren het best al in je zwangerschap kan aanleren als je wil dat je hond dat niet meer doet als de baby er is....

Hier mag de hond niet op het speelkleed, op de bank (mocht ze al nooit), tegen de wagen opspringen etc.
    Nu die kleine meid kruipt gaat ze vaak ook ergens anders liggen, want een hond is natuurlijk erg interessant en leuk om aan de haren te trekken, haha...

Je moet wel duidelijk hebben dat de hond onderaan 'de roedel' staat thuis en dat hij/ zij geen machtsstrijd aan gaat met de nieuwkomer.. de hond er wel bij betrekken, maar hij moet ook z'n plaats kennen en weg gaan als jij dat vraagt.

En als laatste: nooit samen alleen laten, je kan je hond zoveel vertrouwen, maar door onverwachte bewegingen/ geluiden kan die schrikken en onverwacht reageren! (juist bij bange/schrikachtige/onzekere honden!!!)

Bijgevoegd onze kerstkaart: hier was die kleine meid 4 maanden oud!

19. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    GEWELDIG!! Wat een goeie foto...

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Leuke foto!!

Wij hebben elke dag de luiers en de kleertjes uit het zh laten ruiken aan onze hond. Toen we thuis kwamen ben ik eerst naar haar toe gegaan, daarna kwam m'n man binnen met de mc en mocht ze volop snuffelen.
    Ze heeft haar eigen zetel en die staat voor de box. Dus als ons zoontje in z'n box lag, dan ging zij op haar zetel zitten 'waken'. Ook als er iemand aan de box ging kijken, ging zij rechtstaan.

Wij hebben een basset hound, een sok van een hond. Heel lief beest. En moet zeggen dat ze nu al heel fijn samen spelen. :) Zoontje haalt alle speelgoed van de hond uit de doos en hond komt het dan halen. En dan pakt de een het van de ander af :D

Deel Deze Pagina