13 maanden ineens avondeten weigeren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anniek88, 27 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Dochter at tot vorige week s avonds alles wat ze voorgeschoteld kreeg . In stukjes gesneden zelf eten en soms wat geprakt.
    En nu ineens weigert ze alles, dr lievelingseten of andere dingen alles waar groente inzit is het gelijk nee met handjes wapperen en op de grond gooien. Wijzen naar ons eten als wij bijvoorbeeld wraps eten maar dan echt alleen de wrap .Geen hap groente of vlees. Een boterham gaat er wel goed in maar ik wil niet continu brood als vervanging geven. Normaal gek op yoghurt en nu direct weigeren .Geef ik haar vanille vla dat eet ze wel .
    Overdag pap brood en fruit gaat redelijk .
    Er komt een kies door, ze is iets verkouden. Volgens oei ik groei begint ze aan haar 13 maanden sprong.
    Is dit herkenbaar gedrag hoe lang duurde dit en heeft iemand tips?

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    #2 Vero0504, 27 jan 2019
    Laatst bewerkt: 27 jan 2019
    Die van ons eet al dagen niet, zelfs danoontje laat ze schieten, brood is ook uit den boze. Enige wat ze gelukkig wel goed doet is drinken. Begon met slecht eten ineens, toetje dwars door de keuken, was de rode vlag sindsdien ging t nog slechter.

Vandaag heeft ze zowaar sinds dinsdag een eierkoek op en een paar hapjes danoontje. Wordt er stapelgestoord van, mja tis niet anders.

Kindjes op dr kdv waren al flink aan t blaffen. Zij begon ook te kuchen en te snotteren. Ze heeft dindsdag koorts gehad, dinsdagavond leek die doorgebroken (ineens koel, haartjes nat van t zweet), woensdag verhoging maar geen koorts, woensdagavond weer koorts en tot en met vandaag nog steeds koorts. Tikt met gemak 39 aan, zakt ineens weer naar 37.5 en schiet weer omhoog. Vooral in de ochtendvroeg is ie ontzettend hoog, paar uurtjes later, zonder paracetamol oid is ie ineens weer laag. Dit is werkelijk de vreemdste koortsperiode die ik heb gezien. Normaliter is t koel in de ochtend en loopt de temperatuur op over de dag en zakt die weer eind van de avond/begin nacht. Dit soort rare huppels is mij vreemd.

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Mijn oudste begon daar ook op die leeftijd mee. Inmiddels is ze 4 en eet ze nog bijna niks. Ze moet nu iets proberen, maar vooral aardappels en groente vindt ze vreselijk. Pasta gaat nu redelijk goed, maar alleen de paar stukjes die ze moet. Fruit en brood gaan er wel goed in. Ze krijgt absoluut geen brood als vervanging, nog nooit gehad, maar wij eten fruit als toetje en dat mag ze wel.

4. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Oei hoopvol bericht @Elsa86 haha. Ik hoop dat het van tijdelijke aard is.

Net hoefde ze ook weinig fruit. Met afleiden wel paar hapjes erin ggekregen. Het lijkt soms ook wel of ze gewoon echt geen trek heeft.

Maar ik denk dus geen alternatief aanbieden? Toetje vind ik bij de maaltijd horen. Eventueel fruit als toetje kan ook nog. Ik ga maar duimen dat het een fase is. Mochten mensen nog een gouden tip hebben ik hoor het graag :D

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Haha sorry @Anniek88 , het is inderdaad geen hoopvol bericht en ik hoop dat het bij jullie een korte fase is. Ik zou inderdaad niks anders aanbieden, anders krijgen ze gauw genoeg door dat ze wel wat anders krijgt als ze niet eet. Wij hebben in het begin heel erg gepusht, maar op een gegeven moment heb ik het los gelaten. En wij vinden inderdaad ook dat het toetje bij de maaltijd hoort.

Onze dochter ziet er trouwens goed uit en krijgt echt haar vitamines wel, maar niet door groente.

Anniek88 vindt dit leuk.
  6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier een dreumes die al weken leeft op droge crackers en brinta. Hij weigert alles, soms een paar hapjes en daarna de kaken stijf op elkaar.

Tja... Kan hem moeilijk dwingen. Heb het maar los gelaten.

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Ja zo klap ik bijna in mn handen omdat er een hele knijpdanoontje in is gegaan...hoogtepunt van de week...zucht

Panter vindt dit leuk.
  8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier was het hoogtepunt 2 hapjes brood met smeerworst :roflmao:
    Ik klapte nog net niet in mijn handen, twee hele hapjes!

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Ja ik had m met pure chocopasta klaar staan, dr ultieme favoriet. Hij lag nog sneller op de grond als dat ik t bord op dr tafel had gezet...

10. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Dan mag ik niet zeuren haha. Wij zitten net op een halve boterham pindakaas en halve kaas.. En met bumba liedjes af en toe stieken een hap tomatensoep erin geduwd. Dat moet ze wel wegslikken haha. Gelukkig wat vitamines binnen

Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Alayna

Alayna Actief lid

25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier begon dat ook ongeveer op die leeftijd en ze is nog steeds lastig maar er zit al verbetering in. Ik heb haar inderdaad zo min mogelijk een alternatief aangeboden, en als ik het deed omdat de fase te veel dagen achter elkaar was, gaf ik wel een boterham, maar dan vlak voor het slapen, dus echt een tijdje na het avondeten.
    Maar elke keer gewoon het bordje voor haar neus zetten. Zelf gewoon eten. En wil ze niet, dan wil ze niet. Geen drama van maken. En soms gaat er dan toch een nieuwsgierig hapje in. Bij ons bleek dat spaghetti bolognese te zijn. Vind ze geweldig! En pluspunt is natuurlijk dat het lekker vol groentes zit!
    We merken nu dat ze vaak toch wel wilt proeven. En soms eet ze dan, maar vaak nog niet.
    Hopelijk lukt het bij jouw dochter ook, maar de leeftijd staat erom bekend, en ze kunnen het hebben om een maaltijd over te slaan ;)

12. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Vanavond at ze ineens een bord vol leeg. Met zn drieen aan tafel en uit de pannen opgeschept. Heel demonstratief laten zien dat het hetzelfde was als ons. Dus vanavond heeft ze gelukkig genoeg groente gehad zonder morren en een toetje. Duimen dat het echt tijdelijk was.

Alayna vindt dit leuk.
  13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Das fijn!

Hier at ie vandaag :
    8u 2 hapjes brood met smeerworst en een kop thee
    10u 1 lepeltje fruithap en 180cc volle koemelk
    12u brood weigerde hij, 1 hapje van een cracker. Dus maar 180cc brinta papfles gegeven.
    15u 1 hapje fruit, 1 hapje liga. Beker roosevicee
    18u warm eten gooide hij op de grond, hij at 1 hapje yoghurt
    19.30u een bordje brinta en een fles koemelk van 180cc

Tussendoor dronk ie thee

Moedeloos word ik ervan:| gaat al weken zo....

14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Kinderen van die leeftijd beseffen opeens dat ze ook controle over iets kunnen uitoefenen m, dat is namelijk het nee zeggen en dingen weigeren. Als er voor een kind iets te controleren valt is het dus het eten wel of niet willen eten. :|:roflmao:

Mijn zoontje eet nog wel goed, maar bij het avond eten heeft hij besloten dat hij toch echt 2 lepels in zijn handen wilt hebben en dat ik absoluut niks meer mag doen.
    Ik heb eerlijk gezegd niet echt tips, behalve dat als ze echt honger heeft ze zeker wel zal gaan eten. Ik vraag mij alleen af of het verstandig is om haar avond eten te vervangen door brood als ze weigert, dit gaat ze natuurlijk op een gegeven moment door krijgen.

KleineLai en Anniek88 vinden dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Herkenbaar, als hij tandjes/kiezen kreeg eet hij slechter, wanneer hij verkouden was maar ook omdat hij het idee had dat hij daar controle over had.
    Hij duwde zijn eten aan de kant, wij zettem het aan de andere kant en als hij het vraagt kreeg hij het terug. Geen verveel met eten en wil je niet ook goed. Verder geen aandacht of alternatieven.

Hij hield niet van yoghurt, kwark ging beter. Uiteindelijk geen verveel meer met het eten. Als hij geen honger had liet hij het wel staan en kreeg hij kwark, yoghurt of wat fruit.

Wanneer we wat nieuws aten kreeg hij het restje van de vorige dag plus wat nieuws, zo had hij altijd wel iets wat hij lust en kon hij proeven van het anderen.

Ondertussen is hij ruim 4 en eet hij heel veel verschillende dingen. Wanneer hij zich minder lekker voelt eet hij minder. Proeven is hier een zeer positief woord. Vandaag heeft hij zo wel garnalen als grapefruit geprobeerd, beide geen succes maar wou het wel proberen.

Eet nog steeds yoghurt of kwark als toetje (zonder suiker) mag er wel verschillende dingen in doen (moerbeien, pompoenpitten, zemelen, muesli zonder suiker etc)

Het is een fase en ik hoop dat je een beetje geluk hebt en je dochter net zo goed gaat eten als onze knul.

Anniek88 vindt dit leuk.
  16. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Nou sinds twee dagen lijkt ze veel meer de oude. 2 dagen terug at ze alle groente uit de nasi, bijna een hele courgette en paprika bij elkaar. Gisteren een hele bak pasta (volwassen portie) en vanavond twee pannenkoeken. Overdag ook heel goed. Dus ze is weer helemaal de oude lijkt het. Heeel blij mee. Hopelijk toch een sprongetje of last van verkoudheid gehad .

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.211
    113
    Welcome to the club! Haha

Wat @Ysabella zegt klopt. Op deze leeftijd begint de controle over hun leventje langzaam te ontwikkelen. Dreumesen hebben bijna nergens controle over want mama bepaald heel veel , maar op 3 dingen hebben zij de regie! Namelijk eten, slapen en poepen.
    Vaak begint het met eten en dat gaat met ups en downs , periodes van veel minder eten en dan weer een periode van goed eten.

Wat wij doen is geen druk leggen op eten, dat werkt averechts. Geen 'straf' als hij niet eet, geen gejuig als hij wel eet. Eten is normaal, dat doen we allemaal. Eet je niet, dan eet je niet, no problem.
    Wat hier ook hielp is om een grotere lunch te doen. Ontbijt en avondeten gingen (en gaan soms nog) lastiger dus hij krijgt een warme lunch. Dus als ze een maaltijd beter eet, breidt die dan uit.
    Ook niet straffen dus met bijv. Toetje weglaten. In een yoghurtje of vla zitten toch ook voedingsstoffen en in zo'n periode is alles maar mooi meegenomen.

Het komt er dus op neer dat het er helemaal bijhoort, al snel zal je ook gaan merken dat hij alleen eet wat hij kent en alles nieuw weigert. Ook dat hoort erbij.

En ook, nu hij een dreumes is groeit hij minder hard dan toen hij een baby was. Het is dus ook wel normaal dat ze minder eten want ze hebben minder nodig.

Anniek88 en Ysabella vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina