Hallo , Ik heb een zoontje van 17 weken . Met knalrood haar . Ben er erg trots op maar ook erg van onder de indruk . Voordat ik een zoontje had met rood haar dacht ik dat het niet meer dan een bijzonder uiterlijk kenmerk was . Maar nu ik me er in verdiep lijkt het veel complexer te zijn . Zo hebben mensen met rood haar 20% meer verdoving nodig . En zijn ze bewezen gevoeliger . Sneller boos maar ook sneller blij . Het spreekwoord "rode en valen zijn donderstralen" wat is daarvan waar , zijn ze echt ondeugender en temperament voller ? En wat voor opmerkingen krijgen jullie ? Ik wordt soms aangesproken om te zeggen dat hij zulk mooi haar heeft . Maar krijg ook opmerkingen zoals "het is een rooie" En "leer hem maar goed voor zichzelf opkomen". En wat is daar dan weer van waar . Ik weet dat kinderen er vroeger mee gepest werden . Maar in deze tijd , nu de rode haarverf niet aan te slepen is . Je op wehkamp reclames , h&m sites en alle kleding sites die je kan bedenken niks anders ziet ? En ik weet dat als ze iemand willen pesten het toch wel gebeurd. En als je dan toevallig niks unieks heb verzinnen ze wel iets zoals "lelijkerd" puistenkop of wat dan ook . En krijgen kindjes met rode haren altijd een wit huidje en sproetjes? Vind dat trouwens heel schattig . Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen . Zo lijkt een haarkleur alleen voor mij ineens een heel complex iets waar van alles over "bewezen" is maar ook veel fabels over zijn .
Oké, ik wil meteen even wat fabels uit de wereld helpen Ik heb zelf rood haar en het is echt niet zo dat je als roodharige persee een lagere pijngrens hebt. Ik heb zelf namelijk een behoorlijk hoge pijngrens. Verder was ik altijd een heel makkelijke baby en zelfs een makkelijke puber dus ook dat klopt niet. Ook ben ik echt niet vaker boos dan iemand anders... Mijn zoontje is nu trouwens nog blond (bij bijna 9 maanden) maar ik zie toch wel af en toe een rossige schijn op zijn hoofd. Ben dus erg benieuwd wat dit gaat doen!
Oja, ik heb trouwens wel een lichte huid en sproetjes. Die kans is volgens mij ook vrij groot bij roodharigen.
Lady1985 , Leuk dat je reageert , was wel erg benieuwd of rode jongens/meiden echt zo ondeugend zijn . Maar zo te horen is dat dus niet altijd zo . Ik weet eigenlijk ook niet of het meer verdoving nodig hebben met de pijngrens te maken heeft , zoals ik lezen heb juist omdat mensen met rode haren sterker zijn , sterke genen . Welke kleur haar had jij bij de geboorte ? Leuk dat je het bij je zoontje ook rossig/rood ziet worden of een rode/rossige gloed ziet krijgen . Na hoelang was het bij jouzelf duidelijk ?
Bij mij werd mijn haar rond 3 maand rood... Bij de geboorte was ik blond Ik ben trouwens nooit gepest met mijn rode haar. Ik kon ook wel goed voor mezelf opkomen dus dat heeft denk ik ook wel gescheeld Maar ze verzinnen altijd wel iets om mee te pesten! Pesten om rood haar is geloof ik ook wel een beetje voorbij. Ik krijg in mijn omgeving ook vaak de vraag of ik niet bang ben dat Mees ook rood haar krijgt. Sorry hoor, maar alsof dat een of andere ziekte is! Vind t maar stom, haha. Ondanks mijn rode haar ben ik altijd ontzettend gelukkig geweest (en nog steeds) dus ik zie er absoluut geen problemen in.
Ik heb 2 meiden met rood haar en ik had me nog totaal niet verdiept in de verhalen eromheen. Ik merk wel dat ze beide erg gevoelig zijn, maar dat zijn mijn man en ik zelf ook. Of het komt door de haarkleur? Geen idee. Verder zijn ze supergemakkelijk. Helemaal niet driftig. Ik denk niet dat ze gepest gaan worden met hun haar, de meeste mensen vinden het erg mooi.
Ik heb een nichtje met knal rood haar. Ze is een makkelijk kind ( nu 1,5 jaar) maar wel een hele temperamentvolle.. Het is wel een schatje!
hier een mannetje die sinds deze zomer niet meer rood is (was roodblondachtig) en is geblondeerd door de zon. Wel een rode gloed erover, nu weer roder aan het worden. Qua karakter: laat ik het erop houden dat hij een heel andere is dan zuijn donkerharige zus . Veel katteriger, veel meer temperament, maar zo lief en zo`n knuffelkontje. Ben erg benieuwd wat zijn echte haarkleur is, want het verandert steeds. Zou ook echt rood niet erg vinden, vind het mooi.
Lady1985 , Wat grappig dat het na 3 maanden rood werd . Hoor wel vaker dat het later rood word en met bruin/blond of zwart begint . Hier gelijk een rood mannetje . Dat was een hele verassing , een hele leuke verassing !! Toch even fijn om bevestigd te krijgen dat het pesten niet om rood haar niet meer van deze tijd is . Kan me namenlijk heel goed voorstellen hoe mensen jaloers kunnen zijn op rode haren , en jaloerse mensen zijn niet altijd even aardig . Maar bij kinderen is dat anders . En dacht ook al dat dat voorbij is . Vind het ook echt flauw hoor dat mensen dat zeggen . Hartstikke leuk toch als je zoontje het ook zou krijgen , vind het erg uniek , ookal zie je het tegenwoordig vaker . Ik zou in iedergeval wel rode haren willen !! Emmarijn , Wat leuk ! Ook leuk dat na je 1e kindje ook je 2e kindje rode haartjes heeft gekregen . Was het gelijk bij de geboorte zichtbaar ? Hoop stiekem als mijn zoontje een broertje of zusje krijgt weer op rode haartjes , niet belangrijk natuurlijk maar wel errug mooi . De haarkleur zou de gevoeligheid misschien nog wel een tikkeltje erger kunnen maken , het is bewezen dus het zou best kunnen . Maar ook niet driftig dus . Hmm weer komt dat spreekwoord dan vandaan , vind het een heeeel irritant spreekwoord trouwens kan er best een beetje boos van worden . Woezel25 , Hihi weer een bevestiging dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn . Yolanthe , Leuk zeg ! Hihi wel grappig dat het zo verkleurd van rood naar blond en weer terug . Welke kleur haar had hij bij de geboorte ? En welke kleur wimpertjes en wenkbrauwtjes ? Haha klinkt wel erg als mijn zoontje kwa karakter . Hij is heel lief en inderdaad knuffelig . Slaapt het liefst alleen bij mama in bed . Maar als hij zijn zin niet krijgt . Oewhh dan loopt hij rood aan en, en maakt toch een geluiden lijken wel oerkreten haha . Hij heeft het nu met als hij niet mag staan op schoot hij wil de hele dag staan , en krijgt hij daarin niet zijn zin zorgt hij daar wel voor . Ook mag ik absoluut Boris beer niet uitzetten en een pauze van een paar minuten ertussen is al te lang dan hoor ik al weer van die pers/zeur/dwing geluiden . Om vervolgens weer naar Boris beer te gaan lachen .
Onze oudste was rood bij haar geboorte en is dat nog steeds Wat ik van rood haar weet, is dat het een defect op een van de genen is, waardoor rood haar ontstaat. Hoe en wat precies, weet ik niet, dit is wat ik uit een verhaal van Midas Dekker onthouden heb Thirza is een dame met een eigen willetje, maar of haar rode haren haar nou temperamentvoller maken dan anderen? Onze jongste is niet rood, lijkt dezelfde haarkleur als ik te gaan krijgen, (donkerblond/middenbruin met een rode gloed), en is volgens mij een veel temperamentvoller kind (Voor zover we dat nu kunnen merken ). Wat betreft pesten: het tegenovergestelde eigenlijk... Thirza krijgt zoveel complimenten over haar haren, dat ze het al helemaal zat is en zelf al zegt dat haar haren lelijk zijn. Gisteren nog zat ze te spelen dat haar vriendinnetje tegen haar ging zeggen hoe mooi ze was, 'maar behalve mijn haren, die zijn lelijk'. Wij zeggen dus maar even niets meer over haar haren en fluiten anderen ook terug: laat maar even rusten, ze weet met al die aandacht voor haar prachtige haardos gewoon geen raad
Mijn meisjes weten overigens wel heel goed wat ze wel en niet willen Waren beide meteen rood net als jouw zoontje. Kleur is in 2,5 jaar niet veranderd.
Oké misschien gaat dit verkeerd over komen maar, Denken je nou echt dat een haarkleur een karakter bepaald? Een haarkleur bepaalt heus niet dat een kind temperamentvol, ondeugend, snel boos is etc.. Zijn genoeg blonde of kindjes met bruin haar met dezelfde eigenschappen hoor... ik snap echt niet wat er nou zo bijzonder aan een haarkleur is om daar serieus een clubje voor op te starten ik zie mezelf al een clubje voor brunette kindjes opstarten hahahaha
Ik zou zeggen, doe het. Waarschijnlijk is het niet wetenschappelijk bewezen maar mijn zoontje is ook een rooie en heel temperamentvol. ( dit misschien ook omdat hij half italiaans is hihi) Ben heel benieuwd of hij rood blijft, zeker met zo'n donkere vader. Mijn kleine is nu bijna 9 weken.
Je vraagt je af of dit misschien verkeerd over gaat komen? En vervolgens ga je de dingen roepen die ik vet heb gemaakt? Ehm.... Je kunt ook gewoon niet reageren he?
Een vriendin van me heeft twee dochtertjes met enorm rode haartjes, echt prachtig! Het zijn twee donderstraaltjes Ze zitten allebei op school inmiddels en worden er zeker niet mee gepest, maar het zijn ook dames die duidelijk voor zichzelf opkomen, dus pestkoppen zouden gek zijn als ze iets over hun haar zouden zeggen Maar of hun ondeugendheid nu door hun haar komt? Niemand zal 't weten, genoeg blonde en donkere kindjes die ook lekker ondeugend zijn natuurlijk.
Yolanthe, Wel grappig zeg dat het steeds zo veranderd, hij houd het spannend haha. mijn zoontje heeft rode wenkbrauwen en wimpers. maar kan bij rood haar natuurlijk ook gewoon bruin of licht zijn. Hij had ook blauwe ogen bij de geboorte en nu zijn ze toch echt bruin geworden. Had ik eigenlijk niet verwacht ivbm rood haar, dan meestal ook minder pigment en dat is vaak terug te zien in de ogen. een boefje is hij zeker haha. Rozemarijke, Ik heb inderdaad toen foto's gezien van jou dochtertje. Mooie meid met prachtige haartjes! Ik heb dat ook gelezen ja dat het een defect op een gen. En ook dat het daardoor een uniek gen is met toch echt wat speciale kenmerken erin. Grappig, dat je andere dochtertje dan nog temperament voller is. Ik denk ook dat rood haar de kans misschien een tikje vergroot, maar of het nou persee altijd zo hoeft te zijn dat weet ik niet. Aach, ook wel zielig zeg dat ze dat roept over haar haartjes, maarja als je er zoveel aandacht om krijgt is het natuurlijk ook logische dat je even niet weet wat je ermee aan moet. Dat wordt nog wat straks als ze groot is, de mannen zullen vast niet van haar af te slaan te zijn (niet wat je wil horen over je kleine meisje). Maar denk dat de aandacht niet minder wordt. Emmarijn, Had ik nou ook foto's van jou dochtertjes gezien? Ik zal zo even terug kijken. Goed dat ze weten wat ze willen toch, soms wel lastig voor papa en mama, maar een sterk karakter is wel fijn voor hun zelf natuurlijk . In kinderfilms merk ik trouwens wel wat de ondeugende vaak rode haartjes hebben, pipi lankous , annie en nog wel meer maar kan er even niet opkomen. Merk wel dat als het over meiden met rode haartjes gaat dat mannen gelijk grote ogen opzetten haha. Zullen(zoals ik tegen Rozemarijke zei) later vast ook veel positieve aandacht krijgen. Ik weet niet hoe dat met mannen werkt met rood haar maar ik vind het in iedergeval prachtig zowel bij jongens/meiden als mannen/vrouwen. Minaa, Ik vraag me af waarom je eigenlijk in topics komt die je dus blijkbaar totaal niet aanspreken? En vind het eigenlijk lullig om te zeggen dat een haarkleur niet bijzonder is. Ik vind het namelijk erg bijzonder en uniek. Elke ouder is trots op zijn kindje en vind dingen bijzonder aan zijn kindje , vind het dus best asisociaal om te zeggen dat het niet bijzonder is. Melletje86, Wat leuk en speciaal , een half italiaans kindje met rode haartjes. Heeft hij donkere ogen en een donkere huid? Of lichte ogen en een lichte huid? Meestal kan je aan de wenkbrauwtjes en wimpers wel zien welke kleur de haartjes worden. ook niet altijd natuurlijk. Het is trouwens wel wetenschappelijk bewezen dat mensen met rood haar dus gevoeliger zijn in alle opzichten, sneller blij, sneller boos . Of temperamentvol er ook bij hoort weet ik niet, maar ook ik zou er niet verbaasd van op staan te kijken met mijn zoontje haha.
Andrea, Leuk zeg. En inderdaad pesten om rode haartjes schijnt ook echt uit te zijn weer een bevestiging dus. Toch ook weer temperament vol . Kan natuurlijk ook toeval zijn want kindjes met andere haarkleuren kunnen net zo goed temperament vol zijn. Maar valt wel op dat kinderen het rode haartjes het (bijna) altijd zijn.
Rood haar is toch ook meer bijzonder dan bruin of blond haar? Er zijn niet voor niets maar zo weinig mensen met rood haar... En er is niet voor niets een roodharigendag. Als ze een blondharigen of bruinharigendag zouden organiseren zou half Nederland komen opdraven
Ik hoor ook vaak dat de roodharigen een soort van uitstervend ras zijn? Ik weet niet of dat echt zo is hoor, maar dat krijg ik vaak te horen als mensen mijn rode meid zien. Het was bij de geboorte meteen duidelijk dat ze rood haar zou hebben met haar rode wenkbrauwen en wimpers. Ik vind het erg mooi en vind het leuk dat ze niet van kleur veranderd is...