Mijn mannetje is twee weken oud. Vanochtend kwam hij om 7 uur. en om 10 uur Maar vanaf toen kwam hij om de twee uur. elke keer als ik hem na het eten in zijn bed leg dan krijgt hij krampjes en haal ik hem er maar weer uit. Eindelijk slaapt hij 10 minuten en dan word hij weer wakker omdat hij honger heb. (dus na twee uur) Na de voeding van 14.10 viel hij eindelijk als een blok in slaap wat hij nu nog doet (17.35) Ik snap er niets meer van of dit normaal is. Moest ik hem nou na drie uur wakker maken? Of laat ik hem nou zelf komen? Wie helpt mij. Ik voel mij na de bevalling ook nog helemaal niet goed en dit vergt zoveel energie dat ik er niets aan vind op dit moment. Ik heb nergens anders tijd meer voor dan ons kereltje en het breekt mij aardig op. Ik heb in die twee weken nog geen moment kunnen genieten.
Beste Faith en Hope, Bij borstvoeding kun je het beste voeden op verzoek. Dus als je kindje aangeeft honger te hebben, het kindje aanleggen. Dit kan al na 1 uur zijn, na 2 uur, maar ook pas na 4 uur. Aangezien jou kleintje nog erg jong is zou ik er persoonlijk niet (veel) langer als 4 uur tussen laten zitten. Plast hij goed? Is hij allert? Groeit hij netjes? Daaraan kan je zien of hij voldoende binnenkrijgt. Dus gewoon lekker aanleggen wanneer hij er behoefte aan heeft, ga zelf ook lekker liggen wanneer de kleine slaapt. (wanneer je hem bij jou op de kamer legt kun je goed horen als hij weer wakker word) Zo kun je zelf wat uitrusten, wat energie opdoen. En dan gaat het genieten ook een stuk makkelijker. Succes meid!
Je zit nu net in de periode dat je regeldagen hebt, en dan is wat hij nu doet HEEL vermoeiend, maar ook heel normaal. Het beste is om je er echt aan over te geven. Die eerste 5 a 6 weken met een kind moet je er echt van uit gaan dat er naast je persoonlijke verzorging en de verzorging van je kind eigenlijk geen tijd is voor andere dingen. Kan iemand anders niet tijdelijk wat dingen voor je doen, zoals de was, eten koken, stofzuigen, boodschappen doen? Verder: probeer ook overdag te slapen als je kind slaapt. Die rust heb je gewoon nodig, en het huishouden komt later wel.
Owja, damn, helemaal niet aan gedacht regeldagen. Zou het zeer zeker kunnen zijn! Idd heel vermoeiend, veel aanleggen, des te sneller is alles weer geregeld en je kleintje weer wat tevredener.
Het komt allemaal wel goed! En mijn ervaring is (ook veel krampen gehad hiero) dat de krampjes meteen gevolgd werden door Honger! Meestal gaat hij dan zo te keer dat dat natuurlijk veel energie kost en tja daar krijg je honger van. Probeer op je gevoel af te gaan en als je denkt dat hij honger heeft dan leg je hem gewoon aan. En inderdaad hij kan nu ook aan het regelen zijn! Zorg goed voor jezelf, lekker uitrusten, veel drinken en goed eten! Succes!
nee de regeldagen had ik al gehad. Toen kwma hij om de tien minuten en dat voor twee dagen lang. Toen kon je me echt opvegen
Tja, het zou natuurlijk kunnen dat ie toch weer wat aan het regelen is. Maar poeh zeg, om de 10 minuten ? Maar dat is nu dus over, gewoon aanleggen die kleine als ie honger heeft, dan doe je het helemaal goed. En zelf echt wat rust proberen te nemen.
De eerste weken zijn gewoon een kwestie van doorbijten en ook ik ( en ik ben al erg pro) vond er bij beide die eerste weken geen ruk aan. Het mooie en fijne van bv herken ik pas na een paar (schrik niet) maanden. Het is heel normaal als een kind om de 2u wil drinken als ze zo klein zijn en voedingen duren in het begin ook nog enorm lang. Naarmate je langer bv geeft zal je kind sneller/effectiever drinken en met een beetje mazzel zit er dan ook wat langer tussen. In de tussen tijd kun je het beste gewoon voeden waneer je kind wil drinken en ikzelf liet er overdag niet langer als 3 tot 3,5u tussen zitten overdag... om zo ook een beetje in het dagritme te blijven en met de hoop dat er dan overdag voldoende werd gedronken om snachts eens langer dan 3u achter elkaar te kunnen slapen (dit met wisselend resultaat maar toch) succes & sterkte
Regeldagen heb je vaker dan eens hoor, en soms is het alleen een regelmiddagje of zo. Eigenlijk elke keer als de hoeveelheid of frequentie van de voeding moet worden aangepast aan de behoefte van je kind. Er zijn wel lijstjes van dagen, o.a. dag 6, dag 10, 2 weken, 6 weken, 3 maanden, 4 maanden, 6 maanden, maar elk kind kiest z'n eigen regelperiodes. Waar je nu even op kunt letten is het aanleggen. Soms gaan kinderen wat slordiger drinken en door je weer even te concentreren op het aanleggen, eventueel gecombineerd met borstcompressie keert de rust weer. Op de site van Jack Newman, een Canadese kinderarts kun je video;s bekijken over aanleggen en borstcompressie. http://www.gentlemothering.ca/DRNewmanVideos.html
Ik snap je frustraties wel hoor, ik vond het toen ook heel erg zwaar. Het is net of je alleen bezig bent met voeden en verschonen en eigenlijk is dat ook zo , er is eigenlijk vrij weinig interactie, je kindje kan nog zo weinig (en aan de andere kant al zoveel voor zo'n kleintje). Nu komt Eva overdag toch wel vaak om de 2,5 a 3 uur, heeeeel soms 4 uur. Maar ze slaapt 's avonds/'s nachts wel in ieder geval 10 uur achter elkaar, dan heb ik even rust. En je krijgt nu zoveel meer terug, er wordt wat afgelachen de hele dag. Die voedingen doen we er even tussendoor. Nu heb ik wel een beetje geluk dat Eva nooit lang heeft gedronken, hooguit een kwartier en nu zijn we altijd met 5 minuten wel klaar. Je moet er gewoon even doorheen, het begin is wat lastig en je hormonen zitten je ook behoorlijk in de weg, vergeet dat niet. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen dat je niet geniet, het is ook best zwaar. Je doet het beste wat je kunt toch? Over een ruim een maandje kan je je waarschijnlijk niet meer voorstellen hoe zwaar je het had, ik kan dat ook niet meer zo goed . Maar ik weet wel dat ik het soms erg zwaar vond. Liefs, Snoopy
Ik sluit me helemaal aan bij de bovenstaande mama's. Het is superzwaar ... maar het is de investering echt waard! Misschien nu moeilijk om te geloven, maar echt! Ik wens je in ieder geval heel erg veel sterkte!
hey faith and hope. het is normaal dat er soms twee uur tussen zitten. moedermelk is namelijk licht verteerbaar en na een uur en half is het al verteerd. maar troost je. het is maar een fase. ook dit gaat over en als je kan doe dan een middagdutje. dat kan wonderen doen.