Kanttekening; zitten Max! 15 kids in de klas haha Dus komen geen aandacht/hulp te kort Ja toch wel fijn hè, dat er nog bepaalde keuzes te maken zijn!
Dat is dan weer de positieve kant van een wat kleinere school waar er meerdere klassen bij elkaar zitten ja Hier 5 groepen met 32 (!) kleuters per klas! De twee groepen 3 dus nog niet eens meegerekend. Tel uit je winst Ja, zeker!
Hier wordt in de klas kinderchampagne gedronken. Er wordt aandacht aan besteed op de dag dat ze bij groep 3 gaan kijken. Het is een klein feestje.
Dat hebben ze hier wel inderdaad. Wij hebben maar een kleine school, rond de 250 leerlingen. Dus ook geen apart kleuterdeel ofzo. Dat zit allemaal naast elkaar op de benedenverdieping, bovenbouw bovenverdieping. Dus ook geen andere ingang ofzo, zelfde schoolplein.
Haha, ja dat is weer het ander uiterste. Hier een school met 250 leerlingen. 2 kleuterklassen, 1 groep 3, 2 groepen 4 (die doorgaan naar 2 groepen 5) en de rest losse klassen. Met tussen de 22 en max 30 leerlingen. Dus eigenlijk wel net ok. Een groep 1/2/3 zou ik ook niet geweldig vinden.
Kleine school, 250 leerlingen? Haha Hier nog geen 50 leerlingen van groep 1 tot 8! ik zie alleen maar enorm veel voordelen.. Zo word er onwijs veel samengewerkt tussen werkelijk alle leerlingen. Op dagen worden kleuters aan kids uit groep 5 /6/7/8 gekoppeld etc. Is er veel aandacht voor elk individu etc etc. lijkt me onmogelijk om zoveel leerlingen de juiste aandacht te geven als er zoveel in 1 groep/klas zitten. maar mis heb ik daar wel verkeerd beeld van
Even aanvulling; hier dus geen ritueel specifiek voor groep 2 naar groep 3, wél specifiek voor groep 8. Maar ieder jaar is er wel voor alle leerlingen een ‘oefen-dag’ in de nieuwe klas én een heel groot eindfeest voor de zomervakantie begint. Het is dus niet zo dat ze hier niks vieren of afsluiten, maar dat is gewoon een schoolbreed feest.
Ik vraag me dan af hoe ze omgaan met kleuters die nog een jaartje in groep 2 blijven... die mogen het feestje niet meevieren?
Ja vroeg ik me ook al af. Hier op school hebben ze allemaal 1/2 combi's. Dus uit elke kleuterklas gaat een deel naar groep 3 en een deel niet. Zou best sneu zijn voor diegenen die dus blijven en hun vriendjes met zo'n feest zien vertrekken. Hier is dus geen feest oid, maar gaan alle groepen aan het eind van het jaar een poosje wennen/kijken in de nieuwe groep.
Geen idee, dochter gaat ook naar groep 3 over hoorde ik woensdag (we wilden even volgen wat ze mentaal qua ontwikkeling deed, cognitief is geen issue) Wij geven dr als ouders zijnde een nieuwe ring of een anoloog horloge met rekbandje. (Met t risico dat die kwijt raakt maar so be it).
Die zijn daar uiteraard niet bij, ik denk dat ze groep 1 laten buiten spelen. Mijn zoontje zat in de 1e coronagolf in groep 2, dus ik heb dat niet helemaal meegekregen, maar ik weet wel dat mijn zoontje niet zag hoe dat verliep toen hij in groep 1 zat. Normaal mogen de ouders daar ook bij zijn en er werden foto’s gedeeld.
Hier 6 kleuterklassen en aan het einde van het schooljaar inderdaad zoveel kleuters en daarna van iedere groep 3 klassen. Het is maar net wat kinderen gewend zijn.
Alles heeft natuurlijk voor en nadelen. Ik kan me dan weer niks voorstellen bij een school met maar 50 kinderen. Hoe maken je kinderen dan vriendjes/vriendinnetjes, dan is er toch geen keus en moet je maar net geluk hebben dat je het een beetje kunt vinden met die paar leeftijdsgenootjes die er zijn. De vele individuele aandacht lijkt me dan wel weer super, want hoe de docenten bij ons dat ook proberen, je kunt natuurlijk nooit zoveel aandacht geven aan 30 kinderen dan aan 15 kinderen.
En toch schijnt dat dus echt van een leien dakje te gaan…. Bizar maar waar. met zijn niet echt buitenbeentjes of gepeste kinderen oid. Tuurlijk is niet iedereen dik met elkaar…. Maar wel allemaal vriendelijk en/of bevriend…
Yes, dagelijks 1 leerkracht op elke klas. De meesten parttime dus 2 leerkrachten verdeelt over de dagen. Wel een onderwijsassistent aanwezig (ik meen 4 dagen), maar die is in omloop zogezegd.