Tradities

Discussie in 'De lounge' gestart door Manque, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

- op onze trouwdag uit eten met de kinderen
    - sinterklaas: -optocht kijken op tv met een bak kruidnootjes
    -naar het sint feest in het dorp
    -pakjes middag/avond, kadootjes zoeken in huis en dan
    gezellig een high tea (chocolade) en de kadootjes
    uitpakken.
    - kerst: één van de kerstdagen met vrienden eten en met kerstavond film
    kijken met mijn man.
    - oud/nieuw: kinderen rond 23:30 uit bed en samen het jaar afsluiten.
    - de kinderen willen met hun verjaardag ook de kadootjes verstopt
    hebben, dus een nieuwe traditie er bij.
    - met koningsdag naar de oubade en de optocht.

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben dol op tradities! Ik word daar heel blij van en zie dat de kinderen er ook veel waarde aan hechten.
    Zo hebben wij elke vrijdag 'speciale avond'. Dan eten we stokbrood en haal ik lekkere hapjes en kijken we samen tv of doen een spelletje. Maar ook op verjaardagen dat de kinderen een taart mogen uitkiezen en die wordt dan besteld. Kerstavond vieren altijd samen met mijn moeder en eten we vis. Kerstboom optuigen met chocolademelk, slagroom en kerstmuziek 🎄. En de boom niet eerder aftuigen dan 1 januari. Cadeautje zowel met kerst als met sinterklaas en dit jaar gaan we een nieuwe traditie invoeren: Suprises maken met Sinterklaas. Dit omdat onze jongste ook niet meer gelooft.

Ik kan nog wel doorgaan 😊

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb ook erg moeten lachen om het chocolade stukje uit je post, TS :D

Wij hebben de traditie dat wij op koningsdag een dagje weg gaan (dierentuin of pretpark).. zo ook op de verjaardag van onze dochter. Verder hebben wij eigenlijk geen tradities meer.

Wij hadden de traditie dat we kerst 2 dagen vierden met beide families (allebei op een andere dag) en cadeautjes. Dit jaar gaan we lekker weg met ons gezin. Dus met deze traditie hebben we gebroken.

Ook was een bepaalde feestdag vanuit het geboorteland van mijn vriend traditie bij mijn schoonmoeder maar met deze traditie hebben wij gebroken. Simpelweg omdat er teveel druk op kwam te liggen om op een gewone werkdag daarna nog daarheen te gaan om dat feest te vieren want je krijgt er uiteraard geen vrij voor en dat hoeft ook niet.

Ik ben wel blij dat wij zo weinig tradities hebben 😅 ik hou er niet zo van omdat het dan al snel weerstand geeft als je er een beetje van wilt afwijken. Tradities alleen met het gezin vind ik wel heel mooi.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik vind tradities erg belangrijk. Heb ze zelf eigenlijk niet vanuit vroeger meegekregen maar wil dit wel voor mijn kinderen.

1e kerstdag vieren we kerst met alle broers, zussen, kinderen bij mijn schoonouders. (15 personen op dit moment) iedereen maakt dan iets en neemt dat me of maakt het daar. 's middags dan lekker spelletjes doen en dan eten.

Ik vier ieder jaar mijn verjaardag samen met mijn schoonzus. Op die dag hebben we de schoonfamilie weer bij elkaar. Schoonzus en ik koken dan voor de familie. Kan van alles zijn.

De verjaardag van mijn dochter vieren we 's middags. Schoonfamilie blijft dan vaak eten. Gisteren (verjaardag gevierd) hebben we zelf pizza gemaakt en dat beviel zo goed dat we dit elk jaar gaan doen.

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Onze tradities en rituelen (sommige tradities zitten nog in de ontdekfase, aangezien mijn kinderen nog jong zijn haha), ze hangen niet allemaal samen met feestdagen:

- We eten iedere zondagmorgen luxe broodjes met verse jus
    - Mijn zoon mag iedere zondagavond een koffielepeltje hagelslag over zijn Griekse yoghurt strooien (geen idee waar dat vandaan komt whahaha)
    - We ontbijten erg uitgebreid op 25/26 december en met Pasen
    - Op Tweede Pinksterdag kijken we altijd in 1 van de elf steden naar de auto/motor Elfstedentocht
    - Op Koningsdag gaan we naar de stad (rommelmarkt, muziek, terrasje etc)
    - We halen oliebollen op Oudjaarsdag, 's avonds zijn we buiten met alle buren en kijken we samen naar het vuurwerk
    - Met Pasen/Kerst eten we 1 dag erg uitgebreid/luxe en de andere dag gaan we gourmetten met mijn (schoon)familie (welke dag dat is hangt van mijn schoonvader af, hij werkt onregelmatig)
    - We gaan uit eten op onze trouwdag
    - Als de kinderen jarig zijn mogen ze zelf een taart uitkiezen
    - Als de kinderen jarig zijn (en oud genoeg zijn) mogen zij beslissen wat we 's avonds eten
    - Als we op vakantie gaan, gaan we de eerste avond altijd uit eten
    - Op zondagmorgen gaan de kindjes samen in bad
    - We gaan met mijn kant van de familie of een dagje weg, of een weekendje weg (het ene jaar een dagje weg, het jaar erop een weekendje weg)
    - Met mijn schoonfamilie hebben we elk jaar een familiedag
    - Sinterklaas wordt hier twee keer uitgebreid gevierd
    - Sint Maarten? Nog geen idee
    - Op de trouwdag van mijn schoonouders eten we met zijn allen Chinees

Best veel dus... Maar loopt het een keer anders, dan is dat prima hoor haha :D

Ik steel:
    - Mijn kinderen mogen ieder jaar een kerstbal uitzoeken voor in de kerstboom

6. Amare

Amare Niet meer actief

1) we houden altijd 1 kerstdag totaal voor onszelf. De ene keer gaan we uit eten, de andere keer kijken we de hele dag kerstfilms
    2) we verstoppen paaseieren voor elkaar.
    3) iedere trouwdag nemen we allebei vrij en gaan we wat leuks doen.

7. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    29 november: Sint Pannenkoek! Lang leve Jan Jans en de kinderen :D
    Dat vieren we sinds onze dochter er is. Zo leuk.

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij hebben 1 traditie wat eigenlijk al 5 generaties lang zo is en dat is 1 dagje kerstshoppen in Dusseldorf :D Ieder jaar weer en normaal gaat het eigenlijk alleen om de vrouwen, dus mijn oma, mijn moeder, zus en ik maar omdat ik geen dochters heb gekregen gaat nu dus voor de tweede keer dit jaar mijn zoontje van 9 mee :D Hij vind het geweldig en is net zo meuterig als wij ;)

We doen daar niets anders dan lekker drinken, eten, hangen op de kerstmarktjes, schaatsen op de schaatsbaan maar vooral genieten met elkaar.

Voor de rest geen tradities, hou niet zo van al die verplichtingen ;)

9. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Onze dochter is bijna 2 en de 2de is op komst, dus wij gaan straks met ons nieuwe gezinnetje zelf tradities opzetten :D

Super leuk om die van jullie allemaal te lezen.

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Niet echt heel veel.
    Met kerst altijd een dag uiteten met mijn ouders. Meestal wel eerste kerstdag.

Verder kan ik niets bedenken

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Schoonfamilie heeft geen tradities. (gelukkig want daar hebben wij vrijwel geen contact mee)

Mijn familie wel. Zo zijn we 1e kerstdag altijd bij mijn ouders thuis. Soms gourmetten we, soms maakt ieder een gang van het diner.
    1e paasdag is familiedag van mijn vaders kant. Dan komen alle ooms/ tantes, neven/ nichten met kids bij elkaar en gaan we wat leuks doen.

Nu wij kinderen hebben krijgen we steeds meer onze eigen tradities (al hoe wel sommige al pre kinder tradities al gesneuveld zijn)
    Maar stiekem zijn veel dingen toch veel hetzelfde of lijken sterk op hoe dingen gingen toen ik zelf nog kind was. :)

12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Tja, wat valt er nu precies onder traditie en wat niet?
    - Tweede paas-/pinkster-/kerstdag koken we op tafel (grillplaat/fondue)
    - Degene die jarig is mag zeggen wat we die dag eten.
    - Nieuwjaarsdag 's avonds eten bij mijn schoonouders.

En een paar jaar geleden hebben mijn zusje en ik ingesteld om elk jaar ter ere van onze verjaardagen een gebakje te gaan eten. Alleen elk jaar is het: 'Oja, dat moeten we nog een keer doen.'

Deel Deze Pagina