Mijn pa krijgt eens per drie maanden een vit B injectie. Zou dat erfelijk kunnen zijn? Overigens, mijn beide ouders hebben suikerziekte type (1 of 2) spuiten hoeven ze niet, ze slikken metformine. Daarom gaat de endocrinoloog ook mijn suiker strak onder controle houden.
ik weet niet of vit b12 te kort erfelijk is, wel weet ik dat als je vit b12 te laag is en je foliumzuur krijgt er schade kan ontstaan (bij jezelf) aan zenuwen en spieren. (wat ik waarschijnlijk heb) daarom is het bij mensen met schildklier en zwangerschap altijd belangrijk om ook vit b12 te laten prikken (ook als je bloed armoede hebt) aangezien ze toch elke 4 week je waardens moeten controleren, kunnen ze ook vit b12 even aanvinken, scheelt weer een keertje bloedtappen (enige goede wat ik aan mijn ziekte heb overgehouden is dat ik niet meer ban ben voor prikken zit niet meer zwetend in de wachtkamer)
oja ik las vandaag ook nog een stukje in het schildkliermagazine van maart 2009 ver iemand die bloedverdunners had gebruikt tijdens haar zwangerschap na een aantal miskramen. umc (amsterdam?) had daar onderzoek naar gedaan. zal even kijken of ik het ook online kan vinden, vond het zelf wel zeer intresant. gevonden, het is wel een lang verhaal Zwangerschap en borstvoeding / Schildklierstiching Nederland
Ukoldaatje, zowel een Vit B12 tekort, diabetes als Hashimoto zijn auto-immuunziekten. Die zitten dus in je familie. (Nu ja, B12 tekort KAN dat zijn, het kan ook andere oorzaken hebben). Heb je eenmaal een auto-immuunziekte, dan heb je een verhoogde kans op nog zo'n ziekte. Vandaar dat inderdaad af en toe controleren op B12 en/of suiker nuttig kan zijn. B12 hoeft niet elke keer meegenomen te worden, hoor. En wat dacht je van de bijnieren? Ook die kunnen op zijn minst een keer gecontroleerd worden (ook bloedonderzoek). Maar misschien is dat al een keer gedaan bij jou.
Ik gebruik zelf in de zwangerschap aspirine 100 mg (bloedverdunner, kinderaspirientje) op advies van een Duitse arts. Deels omdat ik een zeer lichte stollingsafwijking heb, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit het ten onrechte geactiveerde immuunsysteem kan kalmeren. Nu blijkt het ook nog te beschermen tegen zwangerschapsvergiftiging! Daar heeft mijn zus mee te maken gehad (ook erfelijke factor). Let op: aspirine 100 mg, dosis zeker niet overschrijden (geen paracetamol, dus echte aspirine/ascal). Bij voorkeur overleggen met arts (gynaecoloog) hierover.
slikte je dan elke dag asperines??? ik weet dat ik niet elke dag bloedverdunners mag slikken, mijn placenta heeft los gelaten en die kans is bij nr 2 hoger(kans op herhaling)
Ja, maar het is een kinderaspirinientje! Dus heel lage dosis. Ik zeg ook zeker niet dat het goed is voor elke vrouw. Als jij een placentaloslating hebt gehad, moet je daar zeker niet zelf aan beginnen zonder advies van een gynaecoloog. Het heeft ook niet altijd nut. Alleen in specifieke gevallen.
o kinder asprine, die zijn niet zo heel hoog. nouja eerst maar zwanger zien te worden, laatste keer was eind oktober dat ik ong was. stomme ziekte dan idd overleggen met internist en gyneacoloog gelukkig een super internist
Sjonge dames, ik steek heel wat van jullie op! Ik heb wel vaker gelezen dat een kinderasperine voorgeschreven wordt, maar dat daar de werking nog niet wetenschappelijk is bewezen?? Maar ik ben ik nu niet al enorm te laat omdat bv te gaan slikken? Ben nu 5 weken en een paar dagen, heeft dat nog nut om die dingen te doen? Bedoel kinderasperintje nemen dagelijks? En ben ik ook niet te laat met die vit B12? Als ik dat de volgende keer laat prikken, dan vraag ik meteen of ze die meepakken. De endocr. die ook mijn suiker goed in de gaten gaat houden, die had zon lijst aangekruist, van 2 bloedprikformulieren (moet je in Gent meteen afgeven bij het lab, ) maar geen kans gehad om eens te kijken wat hij allemaal had aangekruist. Dus wie weet wat hij allemaal mee heeft laten prikken.
als ze goed zijn doen ze de 1ste keer ook b12, waarschijnlijk je anto tpo en anto tg (hashimoto) je ths, t4 en waarschijnlijk ook t3 (wordt het minst geprikt) als ze er ook een bakje met ijs hadden staan, dan je bijnieren ook(tenminste zo ging dat bij mij)
Bakje met ijs heb ik niet gezien.. Maar ik vind het een hele fijne arts, dus ga dat de volgende keer gewoon aan hem vragen. En hij zou me evt nog bellen als er iets afwijkends uit het bloed zou komen, om de med dan aan te passen. Vrijdag geprikt, wanneer zou er dan een uitslag kunnen zijn? Vandaag of pas morgen? Heb nog geen belletje gehad, dus ga ervanuit dat het tot nu toe goed is hoe ik ingesteld ben.
ik moet altijd 2 dagen van te voren prikken, ik heb meestal op maandag afspraak (vriend wil altijd mee) dus dan prik ik op donderdag. maar je kan zelf ook bellen om te vragen wat je waardens zijn. hier mag ik zelf altijd bellen, of bellen voor een uitdraai van mijn labwaardens, vind het zelf wel prettig om alle waardens bij te houden, ik heb ook een schildklierdagboek, daar schrijf ik elke keer de waardens in en als ik vragen heb kan ik ze daar ook inschrijven, alles bij de hand . fijn inieder geval dat je je prettig voeld bij deze arts, dat scheelt heel veel sters, ik ga ook rustig naar mijn internist
Dat je aspirine moet nemen, is helemaal niet gezegd. In België en Duitsland zijn ze daar meer voor, dan in NL. Je bent er niet te laat mee. Overleg evt. met je gyn en/of endocrinoloog.
Haha zo bedoel ik het ook niet hoor.. Las op het schildklierforum dat ze in het AC in Amsterdam onderzoek hadden gedaan naar asperine en dat het geen verschil maakt. Hoor er wel positieve verhalen over..dus dubbel.. Ik hou het even op de Euthyrox, de selenium en zink. Het is vandaag binnengekomen dus kan het nu gaan gebruiken.
Joehoe!! Ik hoor hier ook Met 4 weken en 3 dagen waren mijn waardes: TSH: 3.6 FT4: 22 T3: 1.6 Nu met 7 week en 4 dagen: TSH: 1.3 FT4: 21 T3: 2.1 Ik hoef dus niet op te hogen. Ben blij met deze waardes, al ben ik nu ook wel onzeker over of ons kindje 'het nog wel doet' want mijn waardes horen toch te verslechteren als je zwanger bent????
je waardens zijn super, heb je al verhoogd sinds je zwanger bent? je waardens kunnen enorm schomelen, maar dat hoeft dus niet. je zal binnenkort vast wel je termijn echo krijgen, als je je zorgen maakt moet je gewoon naar je gyneacoloog of vk bellen
Ik ben maandag naar de internist geweest. Ze had het dossier van mijn vorige zwangerschap erbij, dus ze kon zo zien hoe het toen allemaal verlopen is. Ik moest toen meer slikken dan dat ik nu slik (162,2, nu slik ik 150 en normaal gesproken 125). Ze heeft bloed laten prikken en daar heb ik gisteren de uitslag van gehad. Het was helemaal goed. Nu over 3 weken weer prikken. Dan heb ik ook meteen de 1e afspraak bij de gyn, dat vind ik wel spannend, kijken of alles goed zit daarbinnen.
Ben weliswaar nog niet zwanger; net met pil gestopt en dus pas bezig met zwanger worden...maar heb ook hashimoto (en PCOS). Dus dacht kan geen kwaad als ik hier mee lees...alle advies is welkom!
jeetje wat zijn jullie allemaal goed bekend met al deze informatie zeg. Ik heb ook de ziekte van Hashimoto. vermoedelijk al vanaf mijn eerste 2 levensjaren. slik vanaf mijn 6e medicijnen. eerst eltroxin, toen thyrax nu euthyrox 200. behoorlijk hoog dus. ben door de pil heen zwanger geraakt en ondanks dat en alle stress (ex ging weg bij 6 mnd zwangerschap) en eigenlijk niet zo goed ingetsteld zijn met de medicijnen (gebruik ook nog anti epileptica) heb ik een gezonde zoon op de wereld gezet die a.s. vrijdag 2 jaar wordt. Ik heb gedurende de zwangerschap enz. helemaal niet zo veel geweten over al de bovenstaande info. internist is niet zo spraakzaam enzo. maar weet wel dat mocht dat nog eens gebeuren ik me er wel bewuster mee bezig zou houden. Wel vruchtwaterpunctie laten doen (vanwege schildklier en epilepsie) en me gehouden aan de adviezen verder. maar ik heb het geluk gehad dat ik gelijk zwanger raakte (door pil heen), een goede zwangerschap had en een goede bevalling met een gezonde zoon. wil jullie allemaal veel sterkte wensen en hoop voor ieder op een gezond en lief kind.