Trage schildklier

Discussie in 'Miskraam' gestart door Miek74, 3 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Dag meiden,

Afgelopen week heb ik mijn 3e miskraam gehad. De dokter wilde nog even bloed prikken en naar mijn schildklier kijken, schijnt dat je bij en trage werking meer kans hebt op een miskraam. Nu blijkt inderdaad dat mijn schildklier iets te traag is. Heeft iemand er ervaring mee? Graag hoor ik was positieve verhalen, als ik ga googelen zie ik voornamelijk negatieve verhalen dus de eerste schrik heb ik al te pakken :S

liefs Miek

2. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    zuilichem
    Ik heb ook een te trage schildklier en slik hier thyrax voor, in het begin moeten ze je instellen amr als dat gebeurd is hoef je nog mar om de drie maanden bloed te laten prikken. Ik vond het achteraf erg meevallen en ahd geen bijwerkinen van de thyrax.

3. Loe

Loe Niet meer actief

ja, ik zou navragen wat je tsh is en wat je ft4 is. (spreek uit: vrij t4). Je ft4 moet minimaal 14 zijn in het eerste trimester van een zwangerschap. Hoe langer je schildklier werkt, hoe lager de ft4. Bij het andere deel, de tsh is t andersom: hoe hoger, hoe trager je schildklier. Voor een zwangerschap zou deze rond de 1 moeten liggen. Normaliter mag deze waarde tot 4 gaan.

Behalve dit kun je vragen of je op antistoffen geprikt bent. Heb je niet meer informatie gekregen?
    Een traag werkende schildklier is behandelbaar met thyrax.

Veel sterkte, bij vragen mag je me altijd pb-en.

4. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Dag Miek,

Hier ook een patient :) Ik heb in 2009 3 miskramen gehad en ben beland in de MMM voor allerlei onderzoeken. Uiteindelijk pas via een second opinion en een alerte huisarts erachter gekomen dat ik een subklinische hypothyreoïdie heb. Dit betekent dat mijn TSH verhoogd is maar de FT4 binnen de normaalwaarden valt maar wel te laag is voor mijn doen. Bovendien wordt geadviseerd om een TSH van rond de 1 te hebben bij een kinderwens.

Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een internist en slik nu sinds 3 weken Thyrax. En vanochtend heb ik een positieve test gedaan, ben als de dood dat het weer mis gaat en dat mijn schildklier nog niet voldoende ingesteld staat. Maar goed, we gaan het zien. Ik ben in ieder geval een heel stuk voorzichtiger dan alle vorige keren. Eerst maar even afwachten.

Maar de boodschap voor jou is: zwanger worden en blijven kan prima met schildkliermedicijnen. Kijk eens op de site van de schildklierstichting op Home / Schildklierstiching Nederland en op dit forum Hypoforum :: Bekijk onderwerp - Zwangerschap
    In de internistenrichtlijn vond ik handige info over schildklieraandoening icm zwanger zijn of kinderwens.

Succes Miek, ik hoop dat de miskramen voor ons beiden tot het verleden behoren!

5. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Dank voor jullie reacties!

Ik heb nog even nagevraagd wat mijn waarden dan zijn en de fT4was 12,9 en de TSH 5,86. Dat was 4 dagen nadat de miskraam op gang was gekomen. De dokter had door het paasweekend geen tijd voor me en ik heb as woensdag een afspraak. Ik ben benieuwd, hopelijk vindt ze de werking laag genoeg om me aan de medicijnen te zetten.

L78, gefeliciteerd met je zwangerschap!! en nu dus inderdaad hopen dat het goed gaat. Wat waren je waarden voor je zwanger werd? ik duim heel hard dat het nu wel goed gaat. Maar een internist zet je dus op de medicijnen en niet de huisarts? moet je nu vaak prikken om te kijken of de medicijnen aanslaan?

Hopelijk komt het snel in orde en kunnen we voor een kindje gaan :)

liefs Miek

6. Femke82

Femke82 Lid

1 nov 2009
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een te trage schildklier (ten gevolge van een ander medicijn). Ik gebruik ook thyrax.

Ik moest zo vroeg mogelijk in mn zwangerschap bloed laten prikken en verhogen met de thyrax. Dat blijft zeker het eerste trimester zo: bloedprikken - thyrax aanpassen - bloedprikken - thyrax aanpassen - etc.
    In het eerste trimester moet je kindje voldoende schildklier hormoon (of dus thyrax) via jou krijgen ivm de aanleg van de hersentjes.
    Voor zover ik heb begrepen werkt de schildklier van het kindje zelf in het twee trimester en zijn jouw waardes niet meer van invloed op het kindje....maar je moet blijven prikken en aanpassen van meds voor jou eigen gezondheid (je lichaam reageert anders wanneer je zwanger bent op medicijnen)..

7. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Mijn waardes waren TSH van > 4 (4.31 en 4.36) en FT4 rond de 16. Daarna aan de Thyrax gegaan en een bloedprikafspraak en terugbelafspraak door internist begin mei. Hij vertelde me dat ik zodra ik zwanger zou zijn, direct medicatie moet verdubbelen, dus dat heb ik vanochtend gedaan. Ik ga dinsdag wel meteen gyn bellen om te vragen voor een afspraak en verzoek om bloedprikken. Wil gewoon graag mijn waardes weten....

8. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    hallo,

hier even mijn verhaal:
    In november wilde mijn gyno dat ik zou starten met thyrax aangezien mijn FT4 net 12 was en dit vond hij te laag. Gestart met thyrax 0,25mg en begin januari weer opnieuw bloed laten prikken om opnieuw de waardes te bepalen. Toen was mijn FT4 14 en mijn TSH 4,0 Omdat mijn gyno graag wilde dat de FT4 rond de 18 zou liggen en de TSH rond de 1-1,5 is de thyrax verhoogd naar 0,50mg.
    Nu had ik afgelopen week weer bloed laten prikken en nu wrd ik tot mijn grote schrik vanmiddag al gebeld door de assistente dat mijn waardes erg afweken en dat ik op het spreekluur moet komen. Mijn waardes zijn nu TSH 0,6 en de FT$ 31,5!! Veel te laag en veel te hoog dus. aangezien ik 3 weken geleden een miskraam heb gehad blijft het toch door mijn hoofd spoken dat dit misschien wel hieraan gelegen heeft...
    Wat zijn de ervaring van andere, zowel om zwanger te worden als zwanger te blijven??

liefs
    natascha

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Hier ook een miskraam gehad door waarschijnlijk mijn te trage schildklier. Ik wist al dat ie te traag was daar had ik immers medicijnen voor, maar men (lees:huisarts en verloskundige) heeft verzuimd mij te vertellen VOORDAT ik zwanger wilde worden eerst naar een internist moest gaan. Voorheen liep alles via de huisarts. Maar je wilde een positief verhaal hier komt ie dan. 3 Maanden na mijn miskraam was ik zwanger van mijn dochter en heb onder controle gestaan van de internist tijdens mijn verdere zwangerschap. Dus hier is tijdens de tweede zwangerschap alles prima verlopen.

10. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    Ik begrijp dus dat ik eigenlijk beter een verwijzing voor de internist kan vragen?! Hier zat ik wel aan te denken maar had gehoopt dat mijn huisarts dit toch ook wel wist en dus ook weet hoe belangrijk het voor ons is om mijn schilldklier goed op gang te helpen ivm onze kinderwnes.....

11. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Hmm,morgen ga ik naar de huisarts om erover te praten, ook maar direct vragen voor een verwijzing naar een internist ivm de kinderwens. Deze maand word ik 36 dus het begint te dringen...

Wel fijn dat er lotgenoten zijn, ik heb al veel goeie tips gehad!

liefs Miek

12. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn internist hamerde erop dat ik bij een eventuele volgende kinderwens eerst naar hem moest komen voordat ik de pil in de prullenbak gooide. Je wordt dan nl met je medicatie goed bijgesteld en scherp in de gaten gehouden. Bij mijn dochters zwangerschap bleken mijn waardes helemaal niet goed te zijn in het begin dus ik werd door mijn gyn (was voor andere onderzoeken al in het ziekenhuis toen ik zwanger werd) als een idioot doorgestuurd naar de internist.

13. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Net terug van de huisarts. Volgens haar valt mijn FT4 waarde net binnen de norm (12-22 en ik had 12,9). Nu moet ik volgende week mijn suikers laten controleren, nuchter bloed prikken, dan ontbijten en weer bloed prikken na 2 uur. Ze gaat met de gyn overleggen of ze me aan de medicijnen moet zetten, hopelijk zegt de gyn dat ik naar een internist moet.

Miek

14. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Je moet erop staan dat je naar de internist doorgestuurd wordt. Je waardes kunnen nu net goed zijn maar je schildklier moet extra hard werken als je zwanger bent. Je wilt niet weten hoe vaak mijn medicatie bijgesteld is in het begin en hoe hard de waardes achteruit gaan.

15. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Ik ben gisteren teruggebeld door de assistente van de internist. Ik zou op 29 april mogen langskomen en 3 dgn daarvoor bloedprikken. Je schijnt nl de verdubbeling van de Thyrax (die ik sinds zondag neem) de tijd te moeten geven en kan dan pas wat zien. Ik heb echter mijn zorgen geuit over mijn huidige waardes en mag nu deze week extra bloedprikken en word daar dinsdag door internist over teruggebeld. Spannend allemaal, hoop zo dat deze beeb blijft plakken!

16. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Hopelijk gaat de gyn dat inderdaad zeggen, en als het geen suiker is wil ik me inderdaad laten doorsturen. Ik ben een beetje klaar met de miskramen!

Miek

17. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Ik ook!!! EN HOE!!!

18. Trees

Trees Niet meer actief

Ik kom me er ook nog even mee bemoeien ;), maar je moet inderdaad doorhameren op doorverwijzing naar een internist. Je TSH is te hoog en je Ft4 is te laag bij een kinderwens. In een zwangerschap worden de volgende Ft4-waardes geadviseerd:

1e trimester minimaal 14
    2e trimester minimaal 13
    3e trimester minimaal 12

Kans dat tijdens een zwangerschap je Ft4 alleen maar meer daalt onder invloed van de hormonen.

Volgens mij is met jouw waardes sprake van een subklinische hypothyreoide en de richtlijnen zijn dat deze bij een kinderwens behandeld moeten worden ivm een verhoogde kans op miskramen, vroeggeboortes etc.

Huisartsen en zelfs veel gynaecologen hebben weinig verstand van deze materie.

Succes ermee!

19. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    Ik heb ook een te trage schildklier maar dat is al vanaf vlak na mijn geboorte bekend.. heb wel steeds sterkere medicijnen gekregen maar is goed bij te houden nu. kreeg vroeg levotheroxine, nu euthyrox 150mg.
    heb 1 MK gehad bij bijna 7 weken en nu opnieuw zwanger en gaat, tot nu toe, allemaal goed.

succes ermee! hoop dat je snel helemaal in orde bent en opnieuw zwanger raakt en blijft ...

20. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    @L78; hopelijk zijn je waardes nu goed genoeg en blijft deze wel plakken!!!! ik duim heel hard voor je!

@Chantal en Trees; ik zal gaan zeuren voor de internist, hopelijk is het niet nodig maar anders ga ik dat zeker doen, dank voor de tip :)

@Wendy: ben je direct na de miskraam zwanger geworden??? wow goed zeg! hopelijk blijft deze beeb wel plakken! laat je nu regelmatig je bleod controleren?

liefs Miek

Deel Deze Pagina