Ik heb helaas ook een miskraam gehad enige tijd geleden en sta nu onder controle bij de gyneacoloog. Op dit moment heb ik bloedingen, maar nu lijkt de bloeding te stoppen. Ze worden in ieder geval minder, maar ik had eergisteren een inwendige echo waarop duidelijk te zien was dat er nog wel weefsel zat dat eruit moest komen. Voor mijn gevoel is nog niet alles eruit. Over 2wkn moet ik terugkomen om te kijken of alles schoon is. Nu is mijn vraag aan jullie...wat gaan ze doen als het niet schoon is? Ben ik dan echt aangewezen om een curretage te laten doen? Of kan ik ook gewoon wachten tot een nieuwe ongesteldheid? Wat is slim om te doen? Ik heb hier echt totaal geen ervaring mee...een curretage lijkt me ook doodeng dus dat wil ik het liefst voorkomen en mijn lichaam het zelf op laten lossen (als dat kan!)...
Ik denk zelf dat je daar weinig zeggenschap over hebt. Het lijkt erop dat ze nu 2 weken willen afwachten of het zelf komt, en dat er anders weinig anders op zit dan een curettage. Ik heb dit zelf meegemaakt na een miskraam in november, gecuretteerd, restweefsel blijven zitten, dus 6 weken later nog een curettage. Op zich is een curettage lichamelijk niet zwaar. Geestelijk vind ik het een ander verhaal. De narcose is maar zo kort dat je er weinig last van hebt. Sterkte ermee.
hai Banaantje81!! Hier ook een miskraam gehad,...hartje klopte met bijna 12 weken niet meer,... ivm onze vakantie deze zaterdag hebben wij gekozen vooe een curretage,...dat is vorige week donderdag gebeurt,... Ik was echt panisch ervoor, ik was zo bang, maar echt, ik kan het zeggen, het valt mee, het is echt minder erg dan je denkt en je bent snel weer op de been erna,...echt! Ik hield al vrij snel op met vloeien en dacht, dat gaat goed,..tot dinsdagavond,...erg warm (denken koorts) en buikpijn, heftige steken en het voelde niet goed...dus vandaag naar het ziekenhuis geweest en blijkt dat er ook hier nog restweefsel achter is gebleven,...erg vervelend natuurlijk!! maar op de een of andere manier wist ik het al,...voelde het aan, en ik hhoor/lees het vaker dat het dus echt vaak voorkomt dat na de eerste curretage niet alles weg is,... ook met medicijnen die het opwekken of vanzelf op gang laten komen laat vaak nog restweefsel achter en moet je toch een curretage,... afwachten op je menstruatie heeft geen nut, want dat komt niet op gang zolang er weefsel zit,...je lichaam denkt dan nog steeds dat je zwanger bent en komt je cyclus niet op gang,...het moet echt weg.... ik moet morgen bellen wat we verder gaan doen, want zolang ik geen koorts heb gaat het goed, en kan het zijn dat het laatste beetje nog vanzelf komt, maar ook niet altijd,...dus misschien morgen nog een curretage zei de gyn, en anders na de vakantie,.... pffff ik zie er ook weer tegenop hoor, want ziekenhuis vind ik gewoon niks, maar je krijgt een korte narcose en je merkt er niks van.... heel veel succes meis! ik hoop dat alles vanzelf eruit komt en anders de curretage en echt meis, ook dat kun je! sterkte! dikke knuffel
Bedankt voor jullie reacties! Jemig, ik word toch wel een beetje bang nu hoor, dat je dus blijkbaar een curretage moet zodra er restweefsel achterblijft omdat anders je menstruatie niet op gang komt...wat balen zeg Nou dan kan ik bijna met zekerheid zeggen dat ik er ook een moet, want ik ben inmiddels vrijwel helemaal gestopt met bloeden en er zaten nog wat restjes. En ik ben zo bang voor narcose ook! Gaat het via injectie? Of zo'n mondkapje? Ik vind het sowieso vreselijk eng dat je dan een of ander middel toegediend krijgt waardoor je gaat slapen, dat is net alsof je je lichaam niet in de hand hebt zeg maar, dat lijkt me zo eng! Berretje wat vervelend dat je nu misschien nog een keer moet joh! Laten we hopen van niet en dat het laatste beetje vanzelf komt en die koorts wegblijft. Zodat je optimaal van je vakantie kunt genieten! Mag je eigenlijk meteen na een curretage weer 'aan de slag', of moet je wachten?
Banaantje en Berretje, een curettage kan ook onder plaatselijke verdoving, maar daar moet je in de meeste ziekenhuizen wel zelf om vragen. Van tevoren breng je twee misoprostol-pillen in (Cytotec) zodat de baarmoedermond vast wat open gaat staan. Dan hoeft hij meestal niet meer te worden opgerekt voor de curettage, en dat kan ik je erg aanbevelen, want dat is het pijnlijkst van alles. Vervolgens krijg je een paar prikjes in de baarmoedermond, die ik zelf nauwelijks voel, en brengen ze voorzichtig een slangetje naarbinnen. Dan zuigen ze de restjes eruit. Dat is wel even gevoelig, maar goed te doen, vooral omdat het nog geen vijf minuten duurt. Een curettage is nooit leuk, maar op deze manier duurt het heel kort, kan je man erbij zijn, en mag je 20 minuten later alweer naar huis. Suus
hai meiden! ik ben onder gehele narcose gegaan, ik wilde het niet meemaken en geen pijn voelen, en ik was na 30 min weer wakker, dus da ging goed,... je voelt je nog wel draaierig daarna, maar ook dat is na een uurtje weer minder.... ik hoefde geen curretage vandaag, ze hopen dat het vanzelf komt en ik mag gewoon op vakantie. Moet wel na de vakantie kijken of het weg is anders alsnog, maar goed dan kan ik er een beetje naar toe leven.... ik doe het niet graag, maar als het moet, kan ik het nog een keer,....en ik was echt heeeel erg bang,...en zou ik weer zijn, maar ook jij kan het banaantje als het moet, echt! bij mij werd de narcose in infuus gespoten, een infuus krijg je altijd want mocht er iets gebeuren kunnen ze alles toedienen, maar er gebeurd niks bij zo een ingreepje hoor, echt niet.... heel veel sterkte meis! ik denk aan je! dikke knufff
ik heb een curetage gehad met 12 weken zwangerschap nadat met 11 weken op een echo bleek dat het hartje die dag gestopt was met kloppen. na 1 week afwachten in het ziekenhuis (omdat ik ook koorts had en erg ziek was) had ik geen andere keus dan een curetage. het liefst wilde ik iets poberen zoals een abortuspil. dit heeft echter weinig effect als je de 8 weken voorbij bent dus dat was geen optie. langer wachten was bij mijn ook geen optie omdat ik dus erg ziek was. na de curetage was ik erg opgeknapt maar emotioneel vond ik het erg zwaar. het zwangerschapsweefsel is onderzocht omdat het hartje zo onverwachts was gestopt met kloppen (met 9 wk nog goede echo) en ik bleek een infectie in mijn zwangerschapsweefsel te hebben. daardoor was ik zo ziek. ook het geslacht is ons bekent gemaakt waardoor ik hem toch een plaatsje heb kunnen geven. het is bij mijn op de ok gebeurd onder algehele narcose (via infuus) ingreep duurde 1,5 uur en had zeer veel bloed verlies omdat het vruchtje erg goed vastzat. ik moest 1 dag blijven omdat ik zoveel bloed had verloren en de volgende dag was ik thuis. ik heb nog vrij lang echt pijn gehad en naweeen. na 1 week begon ik het oude leventje weer wat op te pakken. heel veel sterkte
Ik heb met 10 weken bij de eerste zwangerschap een curretage gehad, het bleek dat het hartje van de kleine al 2 weken niet meer kloptte het leek er dus ook op dat het niet vanzelf op gang zou komen dus kreeg ik een curretage... TIjdens de curretage zijn ze ruim een uur bezig geweest omdat ik een flinke bloeding kreeg die niet te stoppen was.... Na 4 dagen kreeg ik ineens koorts en bleek er dus nog wat weefsel te zitten wat aan het ontsteken was dus op zondag ochtend moest ik nog een keer een curretage ondergaan + zware antibiotica via het infuus.... Wat betreft de narcose: ik heb beide keren algehele narcose gehad en de eerste keer heb ik echt heerrrllliijkkk gedroomd!! Het klinkt raar maar ik droomde over ons kleintje dat in een wereld was met allemaal anderen, een hele mooie wereld met allemaal bloemen, mooi gras en water, ik liep daar doorheen en zag dat onze kleine goed terecht was gekomen. Het was zoooo apart die droom maar het heeft me wel voor een groot gedeelte geholpen om het een beetje af te sluiten! Ik denk idd dat je weinig keuze hebt als blijkt dat er over 2 weken nog weefsel in zit... Ik wens je veel sterkte!
hoi Banaantje, Ik heb bijna twee weken geleden een currettage ondergaan. Hier ook een MA, maar het vruchtje zat ook goed vast. Heel veel bloed verloren thuis. Uiteindelijk hebben ze in het ziekenhuis met een speculum en een gaasje op een tang geprobeerd om het restweefsel aan te sporen uit mijn baarmoeder te gaan. Toen dit niet gelukt was bleef ik maar bloeden en uiteindelijk gecuretteerd. De currettage is me heel erg meegevallen. De narcose vond ik ook niet erg. Ze spuiten wat in je infuus en je kunt niet meer tot 3 tellen. Een half uur later werd ik wakker en had het gevoel lekker te hebben geslapen en geen krampen en stolsels meer, hoera! Ik heb helemaal geen last gehad van de ingreep, maar ik moest wat langer blijven omdat ik tijdens de miskraam erg veel bloed was verloren. Ik heb nog 2 dagen heel licht bloedverlies gehad. Ik wilde echt dat ik veel eerder had aangedrongen op een curettage. Het vruchtje zat al 5 weken levenloos in mijn baarmoeder en wij hebben op de vk vertrouwd dat het beter was om het lichaam het zelf te laten doen. Al die onzekerheid van wanneer gaat het nu beginnen en de schrik van de heftigheid van de miskraam....echt heel naar. Heel veel sterkte.