Trage schildklier

Discussie in 'Miskraam' gestart door Miek74, 3 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    Ik zit niet bij een internist..
    Dit gaat via de huisarts.

Vorige zwangerschap (2,5 jaar geleden) verliep goed,
    ik was in een keer zwanger, geen medicatie verhoging, waardes waren goed,
    maar vorig jaar dus 4 miskramen gehad..

Dénk dat het met mijn schildklier te maken heeft.
    Ik ga waarsch. iig 0,025mg extra slikken, ik slik normaal 0,05mg.
    Want ik lees overal dat je meteen moet ophogen, omdat de baby van je vrije T4 ´meesnoept´.

2. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Ik zou ff contact met je huisarts opnemen...

3. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Ja, inderdaad even contact opnemen!

Ik ga as woensdag weer met de huisarts overleggen wat nu te doen (nu het dus geen suiker is), hopelijk stuurt ze me door naar de internist, en anders probeer ik haar zover te krijgen...

Fijne zonnige zondag allemaal,
    liefs Miek

4. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    Vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek:

TSH: 1,9
    FT4: 15,3

FT4 moet volgens mij minimaal 14 zijn, in het eerste trimester..
    En als het alleen maar daalt gedurende de zwangerschap, zit ik niet echt heel veilig met mijn waardes, toch?

Misschien toch maar even langs de huisarts morgen...

5. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Ik zou inderdaad liever wat aan de hoge kant gaan zitten! Bellen met je huisarts klinkt als een goed idee!

6. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    'kHeb morgen een afspraak met de huisarts... ben benieuwd..

7. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    Pfff.. vanmiddag aardig wat bloedverlies gehad,
    en de test geeft het wat minder duidelijk aan..

Bloedverlies was wel donker en niet helderrood,
    maar het vloeide er wel echt uit, zegmaar.. :(

Ik vrees dat het weer mis is..

8. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben even wat informatie aan het zoeken, omdat ik morgen een gesprek heb bij de gynaecoloog. De verloskundige had namelijk meteen een afspraak gemaakt, omdat mijn schildklierwaarden niet goed waren.
    Ik had een week eerder ook al laten prikken op advies van de nieuwe arbo-arts en toen kwamen de volgende waarden eruit:
    FT4 10 en TSH 4,9 Volgens mijn huisarts leek het op een trage schildklier. Hij adviseerde om twee weken later nog eens te prikken voor de waarden. Verder werd er geen actie ondernomen. Ik had nog wel gevraagd of het kwaad kon m.b.t. mijn prille zwangerschap, maar dat was niet zo.
    En als ik hier jullie verhalen zo lees, kan dat dus wel zo zijn!

De zwangerschappen van mijn dochters verliepen trouwens zonder problemen. Na de geboorte van de tweede ben ik lang blijven lopen met klachten en had ik me bij een postnatale depressie neergelegd.
    Maar nu blijkt dus waarschijnlijk mijn schildklier de schuldige.
    Wel fijn dat het iets lichamelijks is en er medicatie voor is, maar toch... Weten jullie of die medicijnen/hormoonpreparaten? kwaad kunnen voor borstvoeding? Dat geef ik ook nog steeds.

Sorry voor dit ego berichtje, maar er schiet vanalles door mijn hoofd...
    Even stoom afblazen. 'k Heb meteen een vragenlijstje gemaakt voor de gyn onder het mom van er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Ik vind het zo erg dat sommigen van jullie al zoveel nare dingen hebben moeten doormaken. Hele dikke knuffel!

Groetjes,
    Nelly

9. Lindsay33

Lindsay33 Niet meer actief

Ook ik heb info gezocht na net een 2e VMK en vond het volgende, vrij algemeen verhaal maar toch.

In de romeinse tijd wisten ze al dat de schildklier belangrijk was voor de zwangerschap, want vrouwen in die tijd bonden een rietje van stro om hun hals en als dat te strak kwam te zitten of knapte wisten ze dat ze zwanger waren. De schildklier is onmisbaar voor een zwangerschap en werkt voor twee aan het begin van iedere zwangerschap. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom een zwangere zo moe is in die tijd. Vooral de eerste 4 maanden is de foetus volledig afhankelijk van de schildklierwerking van de moeder! Het schildklierhormoon dat door de moeder wordt geleverd speelt een belangrijke rol bij de groei, ontwikkeling en stofwisseling van alle weefsels, maar het effect op het zenuwweefstel is het meest essentieel.
    Wanneer er een (onbehandelde) hypo- of hyperthyreoïdie bestaat (dat is een te langzaam of te snel werkende schildklierfunctie), is bevruchting moeilijk, soms zelfs onmogelijk. Met name bij een te traag werkende schildklier is de menstruatiecyclus verstoord. Soms blijft de eisprong helemaal weg. Normaal gesproken komt dat goed als je voldoende schildkliermedicijnen gebruikt.
    Zolang je, bij een te traag werkende schildklier, geen medicijnen krijgt die je ontbrekende hormonen aanvullen is de kans dat je in verwachting raakt klein. Raak je toch zwanger, dan heb je een verhoogde kans op een miskraam doordat het bevruchte eitje niet goed kan innestelen.

10. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Hallo,

Ik heb ook een traagwerkende schildklier. Ik slik hiervoor al jaren Thyrax.

Het kan voor veel problemen zorgen, omdat het hormoon dat je schildklier aanmaakt de gehele ontwikkeling in het lichaam aanstuurt. Als je goed op medicatie bent ingesteld kun je echter prima zwanger raken en blijven. Je moet dan wel veel vaker bloed laten prikken om te kijken of je waardes goed blijven. De dosis medicatie gaat ook omhoog wanneer je zwanger bent.

Symptomen van traagwerkende schildklier waren bij mij: moe zijn, snel koud hebben, moeilijke stoelgang en makkelijk in gewicht aankomen.

@TS: wat vreselijk van je miskraam. Veel sterkte en ik hoop dat nu je weet van je schildklier, het volgende keer goed zal gaan!

11. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Op het www.hypomaarniethappy.nl forum heb ik gevonden dan voor de zwangerschap wordt aangeraden:
    Aanbevolen minimum ft4 waardes tijdens de zwangerschap...

eerste drie maanden 14
    tweede kwartaal 13
    en laatste loodjes 12

Ook las ik ergens dat de TSH rond de 1 moet liggen.

Ik ben vanmorgen weer naar de huisarts geweest en heb nu thyrax gekregen, morgenochtend begin ik met 1 tabletje. Hopelijk heeft het effect. 11 mei heb ik een afspraak bij de gynecoloog, hopelijk weet hij er ook wat meer vanaf. Hopelijk blijft de volgende beeb welplakken.

liefs miek

12. L78

L78 Fanatiek lid

7 sep 2009
    2.463
    0
    0
    Noord Holland
    Goed dat je a/d thyrax zit, Miek! Reken nt op veel kennis over je schildklier bij de gyn. Althans dat is mijn ervaring en ook van andere meiden hier.

Duma: hoe is het met jou? Ik hoop dat t nog goed zit meis!

13. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    Hm, gister best wat 'oud' bruin bloed verloren,
    vandaag amper wat...

Heb nog wel wat hoop dus.

Vandaag bij de huisarts geweest, en die heeft me een verwijsbrief voor de gyn meegegeven.
    Hij zei dat ik zo snel mogelijk daar heen moest.

Net via de telefoon een afspraak gemaakt, maar ik kon op zn vroegst pas 20 mei,
    ik zeg dus: ik moest zo snel mogelijk...
    Ze zegt zij: Ja, maar anders kunnen we niets zien op de echo...

Pfff.. het gaat me er om, dat ik goed ben ingesteld, niet om een echo...
    Maar ja, volgens mij weet een gyn daar niet veel van af idd..
    Ach, misschien stuurt hij me dan wel door naar een internist.

En als het toch op een miskraam uitloopt,
    dan is het misschien wel zinnig om met die gyn te praten..

14. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    toch klinken deze waarden niet heel erg slecht. Na 12 weken maakt de baby ook zlef hormoon aan en heeftie minder van je nodig. Het schijnt dat veel gynecologen er niet veel vanaf weten en dan kan je misschien beter naar een internist doorgestuurd worden.

Hopelijk blijft je beeb netjes plakken!
    liefs miek

15. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.087
    1.069
    113
    Hier is het ook weer mis.. helaas..
    Aan mijn schildklier zal het dus wel niet liggen, want de waardes waren wel oke..

16. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hoi,

ik wet niet of het al geniemd is, maar laat je b12 ook checken. Er is een relatie met b12tekort en schildklier en er is dus ook een relatie met b12 tekort en miskramen of onvruchtbaar.

Kijk een sop stichtingb12tekort, veel duidelijke en goede info.

17. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    @misstiana; goeie tip, ik zal het aankaarten en even googelen:)

@Duma; heb bah meid, ik hoopte dat hij zou blijven plakken ondanks het bloed :( heel veel sterkte en een dikke knuffel!!

liefs miek

18. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Dag meiden,
    ik ben net bij de gyn geweest en hij heeft niet het idee dat hij iets voor me kan doen. Schildklier kan inderdaad leiden tot miskramen maar daarvoor sta ik onder controle bij de huisarts. Aan zwanger worden kunnen ze wel dingen uitzoeken maar zwanger blijven bar weinig. En omdat ik een gezonde zoon heb zal er denk ik niet snel echt vervolgonderzoek gedaan worden. Wel adviseerde hij me om snel een echo te maken als ik zwanger ben, misschien om snelte zien of er iets mis is, nu had ik pas bij 10 weken een echo afgesproken en ging het 2 dagen daarvoor mis.
    Ik had niet veel verwachtingen dus ik ben niet terleurgesteld. We gaan gewoon vol goeie moed verder en hopen dat de volgende week een plakbeeb wordt. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst.
    Miek

Deel Deze Pagina