Harde buiken met bijna 28 weken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Juffie26, 13 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dames,

Hier is het vast al heel vaak overgegaan, maar wil toch even mijn verhaal doen.

2 weken geleden op een woensdag dacht ik de kleine minder te voelen, mijn vk wilde het zekere voor het onzekere en stuurde me door naar het zk voor een ctg. Eenmaal aan de ctg was de kleine weer lekker druk alles goed dus. Wel zag ik de meter van de harde buike regelmatig uitslaan, zocht hier niks achter dacht zal wel goed zijn....?
    De gyn maakte nog een echo en concludeerde 'ik kan niks geks vinden' dus nog een afspraak ter controle maken en naar huis, dacht ik....
    De gyn kwam toen ik bij de afspraken balie stond nog achter me aan, ze had ze ctg nog eens bekeken en vond mijn harde buiken teveel, moest even terug komen en baarmoederhals meten. Deze bleek 3 cm te zijn vond ze te kort, en moest ter observatie een nachtje blijven.
    'S avonds in het ziekenhuis nogmaals ctg en weer hetzelfde, baarmoederhals was nog steeds 3cm niemand werd warm of koud verder....

Volgende dag mocht ik om 5uur weer naar huis, paar dagen helemaal geen 'last' gehad al deden en doen ze überhaupt geen pijn of zo, de meeste merk ik nog geen eens.
    4 dagen daarna op zondag vertrouwde ik het toch niet had weer harde buiken, maar ik zit er nu ook de hele dag wat op te letten......
    Weer ctg buik blijft onrustig en weer baarmoederhals meten was zelfs langer dan de vorige keer nu 3,67cm. Dus mooi lang zei ze, terwijl de vorige gyn het te kort vond..
    Als het meer werd moest ik maar weer terug bellen en dus weer naar huis.

Afgelopen week eigenlijk zowat helemaal niks gemerkt van harde buiken, zo af en toe maar niet noemenswaardig.
    Doen ook absoluut geen pijn, kan er prima van slapen. Maar ze komen ook gewoon als ik alleen maar op de bank zit....werk heb ik niet meer helaas dus ik doe al zowat niks meer overdag, maar toch de afgelopen twee dagen weer meer harde buiken gehad.....de kleine voel ik heel goed bewegen, ze is druk genoeg.
    Maandag moet ik ter controle weer naar de gyn dan zullen ze wel weer mijn baarmoederhals meten.
    Niemand kan me tot nu toe vertellen waar die harde buiken vandaan komen....? Ben aankomende dinsdag 28 weken zwanger.

Is er iemand die zich herkent in dit verhaal?
    Ik ben van mezelf ook erg slank, dus mijn buik voelt voor mijn gevoel altijd al strak aan.....maar nu ik er hele dagen op zit te letten word ik ook gek van mezelf.
    Maar goed lang verhaal, hoor graag ervaringen van jullie.

Bedankt meiden.
    Juffie

2. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Hoi! Ik heb ook veel harde buiken, ben nu 25 weken zwanger. Afgelopen week 2x kort opgenomen in het ziekenhuis. Baarmoederhals gemeten, 3.5 cm, vonden ze perfect. Ook verder geen ontsluiting ofzo. Zag er allemaal goed uit. Ik heb al harde buiken zodra ik ga staan. In rust ook harde buiken. Ongeveer 6, 7 per uur. In het ziekenhuis zeggen ze dat alles in orde is. Ik moet woensdag weer terug. Ze weten bij mij dus ook niet waar de harde buiken vandaan komen. Moet rustig aan doen, maar verder maken ze er bij mij ook niet echt een probleem van. Vind het ook allemaal erg spannend, maar zolang ze geen pijn doen... Heb nu een week vakantie, dus lig merendeel van de dag op de bank. Ik ga woensdag met gynaecoloog overleggen hoe het moet met werk. Ik sta voor de klas, maar ik denk dat werken er de komende tijd niet in zal zitten. Ik sta en loop de hele dag in de klas en als ik sta meteen harde buik die ook aanhoudt... Dus gok al vroeg 'verlof'.

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hoi Sam, wat een herkenning zeg jou verhaal. Ik heb ook altijd voor de klas gestaan 7 jaar maar wegens bezuinigingen en leerlingen krimp zit ik vanaf begin nieuwe schooljaar thuis, ontslagen.....
    Dus werk heb ik helaas of gelukkig misschien in dit geval nu niet meer.
    Ik heb ook heel snel inderdaad een harde buik, bij staan, lopen enz bij zitten valt het wel mee. Ben nu vanaf 12:12uur aan het bijhouden en 1x is mijn buik helemaal hard geworden en in keer alleen maar aan de rechterkant hard.
    In het ziekenhuis deden ze er zeer dramatisch over hadden het al over bevallen, en dat ik dan naar het academisch ziekenhuis in Maastricht moest, dus de angst zit me vrij hoog! Mijn baarmoederhals was de laatste keer ongeveer week geleden 3,67cm dus als ik dat zo lees is dat ook prima nog van (bijna) 28 weken.
    Ik vind het ook erg spannend allemaal, zeker omdat van te voren (zwaar icsi traject, overstimulatie, erg ziek geweest) ook al niet leuk was, had ik gehoopt nu langzaam wel te kunnen gaan genieten, maar dat durf ik dus niet, want ze hebben me aardig bang gemaakt in het ziekenhuis.....

4. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Zie aan jou onderschrift dat je ook al het nodige hebt meegemaakt meis.

5. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Hier ook niet echt een vlekkeloze carrière in het onderwijs.vorig jaar zou ik vast contract krijgen, wegens bezuinigingen ook ontslag.toen toch een baan op zelfde school, dag voor einde van de vakantie terug gedraaid omdat er iemand van de stichting thuis zat die voorrang op mij had. Toen vervanging gevonden op andere school en voor dit jaar een jaarcontract gekregen, maar als ik nu al thuis kom te lopen, heb ik een hard hoofd in een contract voor volgend jaar. Maar dat zien we dan wel weer! Inderdaad ook al het een en ander meegemaakt, dus vind het allemaal ook erg spannend. Wel vervelend dat ze je in het ziekenhuis zo bang maken! Hier proberen ze me juist heel erg gerust te stellen... En ik mag altijd bellen, dus daar reageren ze heel begripvol. Ik geloof dat ze bij ons in het ziekenhuis zich pas zorgen gaan maken als de baarmoeder hals korter wordt dan 2,5 cm. Ik hou me nu maar zoveel mogelijk rustig! Dus zo min mogelijk lopen... Als ik lig heb ik de minste harde buiken. Ze doen bij mij ook geen
    Pijn, heel erg het gevoel alsof ik heel nodig moet plassen.

6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja in het onderwijs is het momenteel 'huilen met de pet op' ik had dan wel al een vast contract, maar ja toch eruit wegens bezuinigingen.....ontzettend balen maar goed kan er toch niets meer aan veranderen, mis de kids en mijn collega's wel heel erg en ook het werk opzich.

Ik heb ook een nummer wat ik altijd mag bellen, dan laten ze me gelijk weer komen moet ik weer een uur aan de ctg en dan wordt mijn baarmoederhals weer gemeten of ik moet weer blijven en dan komen ze weer tot de conclusie 'geen idee' ga maar weer naar huis en als het meer wordt bellen.....ik vind het zo moeilijk wanneer ik moet bellen.....? Ze doen bij mij ook absoluut geen pijn helemaal niet, voel alleen af en toe dat het strak wordt, en zelfs dat voel ik niet altijd, soms voel ik toevallig aan mijn buik dat die wat strak voelt dus dan denk ik 'is dit een harde buik?' Dan merk ik dat geen eens.....moeilijke toestand allemaal.

Heb nu een uur bijgehouden (waarbij ik alleen maar op de bank zit) en heb 1 keer een harde buik gehad en 1 keer was die alleen aan de rechterkant hard en links niet. Dus 2 per uur afgelopen uur wat ik gemerkt had.
    Ben ook wel zenuwachtig voor maandag, hoop dat mijn baarmoederhals nog steeds netjes meer dan 3cm is. De laatste gyn die ik gesproken heb zei ook dat als het korter dan 2,5cm wordt ze zich zorgen gaan maken.

7. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Vind ik ook heel lastig inschatten. Je wil niet zeuren, maar je wil ook niet dat er iets aan de hand is en je hebt niet gebeld... 1 of 2 harde buiken is netjes toch! Ik was vanmorgen heel even met mijn man naar de stad om wat op te halen en zodra ik uit auto stapte harde buik en die blijft dan ook hard zolang ik loop (niet meer dan een paar honderd meter geweest). Als ik dan ga zitten zakt het weer af. Woensdag gelukkig weer afspraak met de Gyn, dus dan ga ik ervan uit dat hij het wel even checkt. Het is wel een geruststelling dat baarmoederhals goed blijft en er geen ontsluiting komt, maar wil wel wat ze dat nu regelmatig blijven controleren. Kun je de dagen een beetje doorkomen nu je thuis zit? Ik had allerlei plannen voor de herfstvakantie, lekker rommelen in huis enz., maar dat zit er nu dus niet in. Gelukkig wel een hele lieve man die me nu alles uit handen neemt en goed voor me zorgt... Als hij thuis is hoef ik de bank niet af. Maar als volgende week de vakantie voorbij is wordt dat natuurlijk toch anders.

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja dagen doorkomen is wat saai hier momenteel, gisteren even gaan winkelen en wordt gelijk gestraft 's avonds hele tijd harde buiken....
    Dus zit vooral veel op de bank dan blijft het nog wel binnen de perken tot 3 per uur of zo, dat mag geloof ik wel....?
    Als mijn vriend in het weekend thuis is doet hij veel gelukkig, maar vind het zo jammer dat we niet samen de hele dag op pad kunnen.
    Vanavond een verjaardag van vrienden eigenlijk en weet niet wat ik zal doen.....? Meegaan? Of thuis blijven?
    Een keertje van huis vind ik ook wel fijn, want thuis ga ik alleen maar googlen en nadenken....maar als ik te vaak harde buiken krijg maak ik me weer de hele tijd zorgen lees stressen.

9. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Als ik loop kam ik wel een harde buik krijgen maar die is ook maar kort, blijft niet hele tijd hard dan. Maar zit wel constant te voelen aan mijn buik of die nou wel of niet hard is.....pffff

10. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    We zitten echt met dezelfde situatie haha... Voel nu ook continu aan die buik, al voel ik ze vrij goed aankomen. Soms vraag ik me ook af of ik door het stressen zoveel harde buiken heb. Gisteren aan ctg gewoon bijna geen harde buiken gehad, zul je altijd zien... Verjaardag is inderdaad lastig. Misschien eventjes gaan? Een hele avond zou ik nu ook niet zo snel doen, maar misschien dat je anderhalf uur ofzo kunt gaan? Inderdaad erg ongezellig hè! Zit ook alleen maar beetje op die bank te hangen.. Heb het er natuurlijk voor over! Maar had ook wel lekker op pad willen gaan en dingen samen willen doen.

11. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja we zitten echt in dezelfde situatie inderdaad.
    Ik denk ook vaak dat het van het stressen dan komt? Dan ga ik nog meer nadenken en heb ik het idee dat ik nog meer harde buiken krijg, tis wat!
    Denk dat we eventjes gaan vanavond....vind het moeilijk te beslissen, wil mijn vriend niet alles alleen laten doen, en even van huis lucht ook wel op af en toe. Och ik weet het ook niet.....hoop zo dat mijn baarmoederhals maandag nog steeds 3cm is of meer. Als dat zo is dan concludeer ik dat het 'gewoon' bij mijn zwangerschap hoort....denk ik....?

12. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Dat denk ik zelf ook. Heb echt het idee dat van stress ook harde buiken vaker terug komen, in rust dan... Als ik loop heb ik ze sowieso al. Misschien hoort het er bij ons inderdaad bij. Zolang ze het maar blijven controleren, dan heb ik straks misschien wat meer rust ervan.... Zou het nu niet fijn vinden als ze me gewoon elke 3 weken willen zien. Wil eigenlijk wel dat ze het vaker controleren. Eigenlijk gewoon elke week....

13. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja inderdaad ik zou het ook erg fijn vinden dat ze me het liefste elke week even controleren, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust, ik ga dat ook gewoon vragen maandag of dat kan, voorlopig nog even, totdat ik een soort van veilige grens heb van 32 weken of zo, dan maak ik me minder druk als nu. Ik heb niet het idee dat ze van plan is al geboren te worden.....dat hoop ik niet althans.
    Als ze nu zou komen zijn de kansen ook best wel redelijk volgens mij met 28 weken maar goed wil liever dat ze zolang mogelijk lekker in mijn buikje blijft.
    We hebben misschien gewoon een erg gevoelige baarmoeder die snel prikkelbaar is of zo kan ook, kam meerdere oorzaken hebben hoeft niet meteen het ergste te betekenen.

Voel jij alle harde buiken duidelijk als een strak gevoel?
    De meeste harde buiken merk ik zelf helemaal niet, alleen als ik dan voel aan mijn buik en niet kan indrukken dan heb ik een harde buik maar zonder voelen zou ik daar niets van merken.
    En nu meen ik toch al dat ik alles voel, beetje dwangmatig haha

14. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    28 weken zijn de kansen inderdaad al goed, maar zolang je harde buiken geen pijn doen zijn het nog geen weeën en zelfs dan kunnen ze nog weeeen remmers geven en wil het niet zeggen dat ze meteen geboren wordt. De 'echte' harden buiken voel ik, omdat ik dan het gevoel heb dat ik moet plassen. Als ik ga lopen voel ik ze ook, omdat buik dan echt strak voelt. Maar het is niet zo dat ik continu last heb van die harde buik. Ik ga inderdaad ook vragen om wekelijkse controle en wat ik moet doen met mijn werk. Zie het niet zitten om de hele dag met harde buiken te lopen, dat lijkt me dan ook niet echt goed. Denk dat we moeten proberen om wat meer te relaxen, rustig aan te doen, maar wel alert moeten zijn op signalen. Ik denk ook dat onze baarmoeder sneller geprikkeld is. De verloskundige in het ziekenhuis zei ook tegen me dat dit per vrouw heel erg kan verschillen en niet meteen betekent dat de kleine vroeg geboren gaat worden. Maar ik moest wel rustig aan doen... Dus dat doen we dan maar!

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Yep rustig aan doen en relexen inderdaad maar dat is al moeilijk genoeg Hahaha! Ja met je werk maar eens goed navragen inderdaad, en anders gewoon aankaarten bij je baas, alles voor de beeb!
    Ik voel inderdaad ook de 'echte' harde buiken wel, de rest alleen als ik het toevallig voel, regelmatig zijn ze niet, en pijnlijk ook niet.
    Inderdaad weeenremmers kunnen dan altijd nog, en elke week controle wil ook wel heel graag als dat zou kunnen.
    Mijn vk is ook super begripvol mag en kan altijd bellen en kan elke week een echo krijgen, maar probeer langer anders ga ik mezelf ook gek maken, hoop wel dat ik elke week naar de gyn mag puur om even de boel na te lopen ben ik weer gerust hopelijk.

Gaan nu lekker eten bij mams, altijd fijn!
    Vanavond dan toch maar even verjaardag, kan gewoon gaan zitten en dan zien we wel weer. Beetje afleiding kan ook goed zijn wellicht?

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook al vrij vrieg last van harde buiken gehad (23 weken) op zich toen geen zorgen gezien ze geen pijn deden. Met 32 weken slijmprop verloren en naar ziekenhuis aan Ctg. Een uur lang om de 2-3 minuten harde buiken. Reden voor inwendig onderzoek en baarmoederhals was 2,3 cm. Dit in combinatie met regelmatig harde buiken en verlies slijmprop leek het erop dat bevalling zou kunnen beginnen dus snachts moeten blijven. Volgende dag waren haree buiken iets kinder frequent en was baarmoederhals nog steeds hetzelfde. Dus mocht ik naar huis. Eerder was mijn baarmoederhals niet gemeten dus wellicht altijd een kortere gehad. Ook voor de zekerheid een antibiotic gekregen, had lichte sporen van beginnende blaasontsteking en dit kan ook voor harde buiken zorgen!
    Daarnaast ben ik erg klein ,1.55m en 58 kg inmiddels dus beeb heeft niet veel plek over. Iedere beweging levert dan ook een harde buik op en heb nogal een drukke beeb ;)

Weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt maar wellicht nog even testen op blaasontsteking. Succes!

17. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    in mijn vorige zwangerschap had ik ook geregeld harde buiken. werken deed ik alleen nog maar zittend, in de middag rusten/slapen op bed en verder niet heel veel meer. Had wel steeds last van mijn prikkelbare darm. Nu gebruik ik medicijnen om de darmwerking te stimuleren en ik heb nauwelijks harde buiken. Alleen als ik het echt te bont maak met sjouwen ofzo. Blaasontsteking kan ook harde buiken geven, maar dat hoeft dus niet altijd de reden te zijn.

18. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Ik herken het wel. Ik heb extreem veel harde buiken, als ik actief ben en met actief bedoel ik iets anders dan liggen, zitten of staan. Kan makkelijk oplopen tot 20 per uur dan.
    Aangezien ik eerder zwanger ben geweest, weet ik dat dt geen weeen zijn, maar dat ik op die momenten gewoon gelijk rust moet nemen. De harde buike zouden namelijk wel kunnen omslaan. Omdat het er 2 zijn, beiden nogal groot en heel veel vruchtwater heb, is die kans nog groter.
    Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.

19. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Ik heb dus ook sinds een week of wat last van harde buiken, die soms wat vervelend aanvoelen. Ik ga er morgen even contact over opnemen met mijn VK. In ieder geval om mezelf een beetje gerust te stellen. Ik heb daarbij ook nog last van bandenpijn (met name met opstaan/gaan zitten, verkeerde houdingen). Nou is die kleine ook wel heel erg druk!

20. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Meiden bedankt voor jullie reacties allemaal, schijnt dus vaker voor te komen dit vervelende geval, moeten jullie daarvoor ook naar de gyn ter controle?

Hier snap ik er echt niets meer van.....:(
    Zo overdag valt het wel mee met de harde buiken, denk ik althans want de meeste harde buiken voel ik geen eens alleen als ik toevallig aan mijn buik kom en denk 'mmmm dit lijkt wel een harde buik' anders had ik er niets van gemerkt, alleen de 'echte' harde buiken merk ik wel.
    Zaterdagavond en gisterenavond een uur of twee veel harde buiken gehad, en daarna zo snel als ze kwamen zijn ze ook weer weg en heb ik de hele avond nergens last van.....zo raar....:(
    Zit totaal niks geen regelmaat in of zo, alleen zo raar waar ze dan opeens vandaan komen???

Straks om 13:30uur moet ik weer op controle bij de gyn, en ben super zenuwachtig pfff. Hoop zo dat het niks gedaan heeft met mijn baarmoederhals en dat die nog steeds 3,5cm is....
    We zullen zien.

Deel Deze Pagina