Opstarten kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door marb, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vinden jullie een leuke naam voor het kdv?

1. Buiten de box

2. Buitenkans

3. Buitenbeentjes

4. De Bloemetjes Buiten

5. Buitengewoon (eventueel met iets erachter)

6. Buitenspel

7. Buitenaards (eventueel met iets erachter)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hoi allemaal,

Ik wil in januari starten met een kdv in (de omgeving van) Amsterdam. Ik heb al een hoop op papier, maar ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Kan iemand me vertellen wat ik (stap voor stap) precies moet doen om open te kunnen? Of is er een site waar het duidelijk staat?
    Ik heb wel het e.e.a. gevonden, maar daar staan dan steeds kleine brokjes informatie, ik probeer het nu concreet te krijgen.

Alvast bedankt!

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, en dan een ander vraagje:
    Wat vinden jullie het belangrijkst voor een kdv? En als het wat duurder mag zijn: waar zouden jullie dan het liefst de extra's in zien? Meer leiding? Beter opgeleide leidsters? Extra service naar de ouders toe (bijv. taxiservice, opvanggarantie, kapper etc... )? Of warm eten tussen de middag?

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dankjewel! Met de enquete ben ik nog bezig, maar ik zou het wel fijn vinden als mensen toch hier vast willen reageren. Dan kan ik eventuele nieuwe ideeën ook nog toevoegen. Zodra de enquete klaar is zal ik m hier posten.

Ik vind de stappen nog steeds niet duidelijk hoor... :) Pfff... Als ik op 'inzien bestemmingsplan google' dan staat er dat het gewoon mag, maar hoé... Geen idee... :(

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Spannend! Ik wil over een tijdje me hier ook in gaan verdiepen. Er komt inderdaad heel veel bij kijken, maar het lijkt mij een geweldige uitdaging. In ieder geval heel veel succes!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Misschien kan de kamer van koophandel iets voor je betekenen? Of de gemeente zelf? Of de GGD?

Om heel eerlijk te zijn komt het op mij een beetje gemakzuchtig over. Je wilt een bedrijf starten, maar komt met een enorm open vraag het forum op, zo van: kan iemand even al het denkwerk voor me doen, want ik kom er niet uit.
    Misschien bedoel je het niet zo, maar ik denk ik zeg het toch maar even, zie het maar als goedbedoelde feedback. Volgens mij kun je meer respons verwachten als je een wat meer concrete vraag stelt.

Wat vind ik als ouder met kinderen op een kdv het belangrijkst als extra (boven de basisvereisten rond veiligheid en hygiene): leidsters die hun vak verstaan en met heel veel liefde voor kinderen zorgen, en continuïteit in de bezetting. Investeer in je relatie met leidsters dus, en zorg ervoor dat zij er zó graag werken dat ze jáááren willen blijven, zodat kinderen met zo min mogelijk wisselingen worden geconfronteerd.
    Het gaat erom dat het kdv voor hen een enorm veilige omgeving biedt, waar zij met plezier naartoe gaan.

7. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ok, ik vond het wel een duidelijk stappenplan :) Hoe moeilijk je het ook vindt, het is toch materie die je je eigen moet maken als je echt serieus bent met je plan. Google is uiteraard geen betrouwbare bron om het bestemmingsplan in te zien, daarvoor moet je contact opnemen met de gemeente waarin je je wilt vestigen.

Kijk ook eens op de website van de KvK. Zij organiseren het hele jaar door seminars voor mensen die een eigen onderneming willen starten, ook bij jou in de buurt.

8. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Bedankt voor jullie feedback tot nu toe.

@ Bri: ik snap wel wat je bedoelt hoor. Ik zit nu nog in de brainstormfase, dus ik heb ook gewoon nog niet zoveel feiten op papier. Ik heb vooral een droom over een kinderdagverblijf waar de leidsters met plezier werken en waar de kinderen met plezier heengaan (en waar dus de ouders tevreden over zijn).

Als ik dan ga uitzoeken wat er precies moet gebeuren dan raak ik het overzicht compleet kwijt. Ik moet toestemming vragen aan de gemeente (logisch), maar de gemeente wil dat je eerst een pand hebt. Van dat soort dingen raak ik erg in de war, daarom hoopte ik dat iemand me duidelijker kon vertellen wat de volgorde is. Ik heb 20.000 lijstjes met dingen die moeten gebeuren, maar niet in welke volgorde :p

Dus ik dacht dat er misschien mensen waren die al iets dergelijks hebben opgezet en die me tips kunnen geven. Zijn zij bijvoorbeeld begonnen met leidsters zoeken of met ouders (kinderen)? Of doe je aan voorinschrijvingen?
    Hoe hebben zij hun pand gevonden? Via de bedrijvensite van funda (daar heb ik best een paar aardige panden gevonden, maar niet mijn droompand) of zijn ze er tegenaan gelopen?
    En de leidsters: hoe zijn ze daaraan gekomen?

Hoe kun je het bestemmingsplan van de gemeente inzien en wat doe je daar precies mee?

Snap je een beetje wat ik bedoel?

9. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Overigens sta ik al ingeschreven bij de kvk, dus stap 1 is genomen! :D

10. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar ook met het bestemmingsplan inzien moet je volgens mij eerst een pand hebben, klopt dat? Je kunt niet een bestemmingsplan voor een hele stad inzien, maar het gaat per gemeente. Dus dan zou ik een pand zoeken en dan kan ik dan vragen of we daar ook daadwerkelijk een vergunning voor moeten krijgen?

11. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dat 'gemakzuchtig' stak me trouwens best een beetje :) Ik ben al 4 maanden 20 uur per week bezig om een plan te schrijven :D

12. Bri

Bri Niet meer actief

oh sorry, ik wil je zeker niet steken, maar ik heb wel een scherpe bewoording gekozen om duidelijk te maken hoe het op mij overkwam... als jij weet dat je er hard mee aan het werk bent, hoef je je niks aan te trekken van zo'n zinnetje van mij (wie de schoen past, trekke hem aan - en anders niet!).
    Je ziet hier soms de gekste proefballonnetjes langskomen, terwijl degene zelf er nog niet serieus mee bezig is geweest. Als jij er al zo lang mee werkt, slaat dat duidelijk niet op jou!

ik zie dat je inderdaad heel concrete vragen hebt (waar ik helaas geen antwoord op heb, heb nog nooit te maken gehad met de start van een kdv) en ik hoop dat je informatie vindt die je echt verder helpt.

Ik ben bang dat het geen stap-voor-stap plan kan zijn, maar dat je een aantal paden tegelijk moet bewandelen, waarbij je op ieder pad steeds concreter wordt en dus ook verder kunt met de andere paden.
    oei, nou word ik zelf wel heel abstract. ik bedoel: je oriënteert je vast op het bestemmingsplan in het gebied waarin je je zou willen vestigen, dan kijk je naar concrete panden, en als je er een gevonden hebt ga je weer naar het bestemmingsplan.
    net zoiets geldt voor leidsters en ouders. je zult met allebei tegelijk aan de slag moeten, want met leidsters in dienst maar geen kinderen red je het niet lang, maar met kinderen en geen leidsters kun je ook niks.

Veel succes gewenst!

13. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik was ook niet heel beledigd hoor (daarom zei ik 'een beetje' ). Je had ook heel duidelijk erbij gezet dat het aardig bedoeld was, dus dan kan ik veel hebben.

Heel erg bedankt voor je laatste reactie. Ik denk idd dat dat mijn grootste probleem is: ik wil graag duidelijk weten waar ik aan toe ben, en alles in kunnen plannen in mijn agenda, maar dat gáát gewoon niet. Dus ik zal maar gewoon beginnen aan de brei en alles zal wel duidelijker worden. Ik heb een aanvraag gedaan voor het bestemmingsplan en ik heb 2 bezichtigingen staan voor panden (die stonden al gepland), dus ik ben weer een stapje verder.

De enquete is overigens bijna klaar, die zal ik z.s.m. hier plaatsen.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Aangezien je het hebt over Amsterdam e.o., ben ik heel benieuwd.
    Ik zou in elk geval checken hoe het in de buurt staat met het aanbod van kdv's en de demografische ontwikkeling daar. De verschillen zijn enorm.

Als je de enquete plaatst, vul ik 'm met alle plezier voor je in!

15. adi

adi Niet meer actief

Ik wil ook wel een enquete invullen! En idd zou ik eerst goed orienteren WAAR je wilt zitten in Amsterdam, en wat daar al aanwezig is qua aanbod.

Als je dan een pand op het oog hebt, kun je naar de gemeente.

Als je al ingeschreven bent bij KvK kun je daar ook om begeleiding en advies vragen, dat doen ze wel vaker.

Daarnaast zou ik als ouder benieuwd zijn naar:
    - hoeveel ervaring heb jij in kdv-branche?
    - wat is je cv?
    - heb je zelf leidinggevende skills?
    - wat voor pedagogische insteek wil je bij het kdv?
    enz

16. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik ben nu bezig met een gruwelijk pdf bestand over de verschillende stadsdelen (aantal kinderen, inkomen etc.) en op basis daarvan wil ik beslissen in welk stadsdeel we gaan zitten. We gaan zelf in Diemen wonen, dus het wordt waarschijnlijk Zuid/Watergraafsmeer/Ooost, iets in die richting.

Dan kan ik daarna het bestemmingsplan voor die gemeente inzien en kijken of er überhaupt nog een kdv mag komen.

De enquete laat nog even op zich wachten, daar is wat misgegaan :( Had m bijna af, maar blijkbaar niet goed opgeslagen, grrrr....

@ adi: super, dankje! Ik heb daar inderdaad al een behoorlijk lang stuk over geschreven voor op de website. Had alleen niet bedacht dat mijn eigen cv er ook op moest, kan me voorstellen dat ouders dat ook interessant vinden inderdaad! Zal m erbij zetten!

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Veel succes ermee!

Vind je overigens januari niet een beetje snel?

18. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Jawel :p Maar ik moet érgens een grens trekken. Het kan altijd later worden, maar als ik maart zeg, dan wordt het waarschijnlijk nóg later. Nu zit er tenminste een beetje vaart achter ;)

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik weet wel dat het erg erg moeilijk is een geschikt pand te vinden in Amsterdam. Er worden heel veel eisen aan gesteld en de omwonenden kunnen nogal eens protesteren. Ik weet van iemand dat zij geprobeerd heeft in deze buurt (watergraafsmeer) een KDV op te zetten maar dat ze gewoon geen locatie kon vinden.

Ik weet wel dat er wachtlijsten zijn in deze omgeving en dat een extra KDV denk ik wel te vullen is. ;)

Persoonlijk betaal ik liever niet heel veel meer dat het maximaal te vergoeden tarief. Aan de andere kant wonen er in de watergraafsmeer en in zuid veel mensen die goed verdienen. Het allerbelangrijkste blijft lieve leidsters en veel sensitiviteit richting de kinderen. En ik vind een voorschools programma voor de oudere kinderen belangrijk (heeft mijn KDV niet, wat ik als een minpunt ervaar).

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk trouwens dat het veel kan opleveren als je gokt op een nieuwbouwproject. Daar staan de bestemmingsplannen veel meer open (geen gezeik van omwonenden) en in zulke projecten is altijd veel vraag naar KDV's. In Ouderkerk a/d Amstel, Diemen en Weesp wordt er momenteel gebouwd. In Oost/Watergraafsmeer gaan ze ook bouwen (Nieuwpoort), bij de Amstel gaan ze bouwen en natuurlijk op IJburg (daar is volgens mij ook veel vraag naar KDV's; Bri?).

Deel Deze Pagina