Zucht.. ik had gehoopt dat mijn zoontje inmiddels volledig zindelijk zou zijn maar helaas. Hij poept al 3/4 maanden niet meer in de luier, maar het plassen gaat nog moeilijk. Soms als ik het vraag of hij naar de wc wil dan wil hij wel. Maar ook heel vaak niet . Snachts is zijn luier altijd droog. En als hij onder de douche staat zegt ie wel dat hij moet plassen. Maar op de wc? Liever niet.. heb zijn luier al paar keer af gedaan maar dan plast hij toch kleine beetjes per ongeluk in zijn broek. iemand tips?
Gewoon luier afdoen en niet meer omdoen. Laat hem maar merken hoe vies het is als hij met een natte broek rond moet lopen.
Ik zou het echt doorzetten en geen luier meer om doen hoor. Dan zal hij vast snel doorhebben dat hij wel zal 'moeten'. Dan maar even veel wasjes draaien. Zal voor hemzelf ook vervelend zijn als hij als enige met een luier om naar school zal gaan.
Onze zoon vond het in het begin makkelijker om in zij blootje te lopen (althans: z'n onderlijf, wel een shirt of truitje aan o.i.d.) Dan dacht hij er wel aan om naar de wc te gaan. Als hij een onderbroek aan had, voelde dat denk ik te 'vertrouwd' en vergat hij dat hij geen luier aan had. Het is deze week nog aardig weer, misschien kun je dat eens proberen. Even een paar dagen kijken hoe dat gaat. In het begin zal het heus een aantal keer mis gaan, maar het voordeel van bloot rondlopen is dat je dan alleen de vloer hoeft te dweilen. (Als je tenminste heen vloerbedekking hebt.) Je hebt er geen was van. Als je na een paar dagen vooruitgang merkt, kun je beginnen om zijn benen bloot te laten als 'reminder' maar wel een onderbroek aan. Als dat ook redelijk goed gaat, kan de broek weer aan. Begin dan met een joggingbroek of iets met een drukknoop ofzo. De ervaring leer bij ons (nog steeds!) dat zoon vaak vrij laat besluit naar de wc te gaan omdat hij het 'te druk' heeft en het daardoor pas laat opmerkt. Een broek met zo'n lastig haakje kan in een 'panieksituatie' net het verschil maken tussen plas IN de wc of plas NAAST de wc. Echt even een week of twee doorpakken en accepteren dat het mis gaat, maar dat je hopelijk ook snel verbetering gaat zien. (Een paar dagen 2 natte broeken per dag is een prima score, als het er daarboor nog 4 waren.) Word niet boos als het mis gaat. Geef een simpel complimentje als het goed gaat, maar leg er niet te veel nadruk op. Het is op zijn leeftijd eigenlijk vanzelfsprekend dat hij naar de wc gaat, straal dat ook uit. Bovendien 'nadruk' = 'druk'. Dus een hoop toestanden en stickers en applaus als het goed gaat klinkt allemaal leuk en aardig, maar kan ook ervaren worden als druk om het volgende keer weer te doen en dus verdriet en teleurstelling als het niet lukt. Op zich miet erg als hij er van baalt als het mis gaat, als dat hem stimuleert om het beter te doen. Maar het moet niet gaan doorslaan in een soort angst, want dat werkt alleen maar averechts. Verder schrijf je dat het vaak kleine beetjes zijn. Hoe bedoel je dat precies? Is hij net te laat? Voelt hij de nattigheid en houdt hij het dan toch nog even op om op de wc verder te plassen? Of heeft hij een 'lekke kraan' en kan hij zijn urine gewoon niet lang genoeg ophouden om in 1 keer een grotere plas op de wc te doen? Als je over dit laatste twijfelt, ga dan eens met hem langs de huisarts en overleg daar. Het is voor alle partijen (en vooral voor je zoontje!) erg vervelend als je gaat proberen iets te trainen, wat hij lichamelijk gewoon niet kan.
Maar dat kleine beetjes plassen in zijn onderbroek gaat wel over hoor na een paar weken. Dat gebeurde hier ook van de zomer. Gewoon net steeds een beetje te laat ook door buitenspelen. Maar nu gaat het wel vaak goed. Even doorzetten en wees blij dat hij wel wil poepen op wc. Hier is het andersom ..maar we hebben nog even
Inderdaad de luier uitdoen en niet meer gebruiken. Onze meid was vrijwel zindelijk, maar plaste zo nu en dan nog in de luier. Puur uit gemakzucht, omdat ze geen zin had om naar de wc te gaan. Op een gegeven moment de luier verbannen. De eerste dag heeft ze zes keer in haar broek geplast, de volgende dag was ze helemaal droog. Geen gedoe meer gehad, het was meteen klaar. Zolang jij een luier blijft omdoen, zal hij er in blijven plassen. Dus ik denk dat je zelf even moet doorzetten en de vuile onderbroeken maar voor lief moet nemen. Het is even wat meer werk, maar je hebt geen keus. Als je kind naar school gaat, moet het echt zindelijk zijn. Anders moet je straks zelf naar school om zijn luier/broek te verschonen, de leerkrachten doen het echt niet. De regel is hier dat ouders dan zelf naar school komen. En ik zou niet vragen of je zoontje naar de wc wil. Zet hem er op gezette tijden op: bijvoorbeeld bij het opstaan, tussen de middag, voor het avondeten, voor het naar bed gaan en tussendoor misschien ook nog op vaste tijden. Dan pakt hij het daarna zelf wel op. Maar in ieder geval niet vragen of hij wil en dan altijd meegaan in wat hij zegt. Ik zou er iets consequenter in zijn en meer zelf de leiding nemen: Nu eerst naar de wc en daarna mag je weer verder spelen. Succes!
Doorzetten was ook mijn enige idee, soms zijn kinderen gewoon een beetje onzeker over hun kunnen. Ik geloof ook dat een kind niet naar de basisschool mag als die nog niet zindelijk is, of was dat een nieuwe regel voor in de toekomst?
Nou hier gisteren direct de luier maar afgedaan.. en hij heeft 2 keer in 24uur geplast in zijn broek.. hij gunt zichzelf geen tijd om naar de wc te gaan.. hopelijk komt dat gauw.
hier was de truc met onze zoon staand plassen, dat ging hem veel natuurlijker en vertrouwde af dan zittend.
Luier uit en als er een ongeluk gebeurd zelf een schone broek en onderbroek aan doen ... dan is het wellicht snel afgelopen want dat is heel wat gehannes voor die kleintjes dus worden ze er op gewezen dat het makkelijker kan!
misschien kun je vaste momentjes instellen? Voor het eten even plassen (brood, fruit, tussendoortje) , voor je weggaat? Zodat hij er zelf ook aan went om naar de wc te gaan. Als ze dan bij ons zeiden 'ja maar ik hoef niet' (lees: ik heb nu geen tijd/zin) - dan kregen ze als antwoord 'ga maar even kijken of er toch een plasje verstopt zit' en eenmaal op de wc moesten ze dan toch (flink) plassen...
Hij zegt inderdaad ook van ik hoef niet.. wordt hartstikke boos. gisteren weer 2 ongelukjes. Vanmiddag naar de psz , benieuwd hoe dat gaat..
Nou, 2 ongelukjes vind ik echt heel netjes. Mijn dochter (in april 4 geworden) is sinds de zomer zindelijk. Het heeft bij haar wel wat langer dan gemiddeld geduurd voor ze goed zindelijke was (want een verstandelijke beperking), maar we hebben echt doorgezet en nu gaat het super. Ze geeft het zelf goed aan, maar moet van mij ook op vaste momenten op de wc gaan, voornamelijk wanneer we van huis gaan. Dat is wel echt belangrijk denk ik, om hem op vaste momenten op de wc te zetten. Onze dochter wilde daar eerst ook niks van weten, halve vechtpartijen om haar op het potje te krijgen en te houden, maar het moest van mij, anders was ik echt bang dat het helemaal niks zou worden. Uiteindelijk heeft ze zich er maar aan overgegeven en toen ging het snel beter.
Kinderen mogen zonder medische verklaring niet met een luier naar school. Ik heb een jongetje met down in de klas, die heeft nog een luier om maar moeder komt nasr school als hij verschoont moet worden. Verder idd weg met die luier en zorgen voor genoeg schoon goed. Succes!
Offtopic: Dat lijk me onhandig. Begrijpelijk, maar wel onhandig, voor de moeder dus. Moet je ook maar net elke keer gelegenheid voor hebben. Eigenlijk kan je dan dus nooit de hort op als je kind op school zit, want het kan zomaar dat hij/zij ineens een schone luier nodig heeft.
hier vorige week tegen dochter (van 3,5) verteld dat de luiers 'op' zijn. eerste dag 7 setjes kleding er doorheen, ze gaf niks aan en als je haar op het potje/wc zette deed ze ook niks. 2e dag nog een ongelukje of 4 en de 3e dag was ze zo goed als droog ze poept nog wel steeds in dr onderbroek een beetje en de rest op het potje maar dat komt ook wel goed
Mindy Je kindje wordt boos omdat het niet op bepaalde momenten naar de wc wil. Ja, en?! Jij bent de moeder en mag er best wat consequenter in zijn. Onze meid heeft er soms ook geen zin in, maar dan moet ze toch. Eerst naar de wc en dan de rest. Onze meid is inmiddels 6,5, maar ze heeft de neiging om het zo lang mogelijk op te houden. Ze wil vaak ook niet naar de wc als we weg gaan of als ze naar bed moet. Maar in zulke gevallen zijn we consequent en gaat ze maar gewoon. Als ze eenmaal zit, moet ze vaak ook wel nodig. Ik denk dat je dus wat meer op je strepen moet staan. Anders heb je straks gewoon een probleem, als je kind naar school moet. Dan mag hij niet naar school of je moet zelf komen verschonen. En dan zul je ook a la minute moeten komen als hij geplast heeft, want ze laten hem niet in natte kleding zitten en verschonen hem niet zelf, als je niet thuis bent. Als je steeds in je kindjes gedrag mee gaat en niks doet als hij nee zegt of boos wordt, zal er waarschijnlijk weinig vooruitgang in zitten. Hij zal moeten leren dat hij naar de wc moet als hij moet plassen. Geen zin om te gaan en vervolgens in je broek plassen, lijkt mij niet echt een optie.