Traktatie en ander eten zonder varkensvlees

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jojo85, 17 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Volgende week viert mijn jongste zoon zijn eerste kinderfeestje.
    1 van zijn vriendjes mag geen varkensvlees. Inmiddels weet ik al het een en ander waar ik dan op moet letten (vooral dankzij dit forum). Zo gaan we voor de traktatie voor de uitdeelzakjes van Katja (van school moet het een voorverpakte traktatie).

    Ik weet alleen niet zo goed waar ik nog meer op moet letten. We willen ze zelf hun eigen taartje laten versieren (slagroom, spikkels en andere dingetjes voor erop) of gewoon een taartje kopen. Verder wat chips oid en als avondeten frietjes net een snack. Misschien nog een ijsje toe.

    Wie heeft er tips?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Dingen zonder gelatine. Dus volgens mij zit je met cupcakes of gewone cake wel goed.
    Je zou het zelf ook kunnen maken, cake is niks anders dan boter, suiker, bloem en ei. Slagroom zie ik ook geen probleem en bij spikkels lijkt me niet dat het het meer is dan suiker en kleurstof. Je hebt van die potjes waar veel verschillende spikkels in 1 potje zit.

    Chips, gewone chips zit alleen aardappel, zout en olie van het bakken. Volgens mij heb je bij chips verder geen restricties.

    Betreft eten als je patat/friet wil doen zou je kipknakworst / kipnuggets kunnen doen. Ijsje als toetje is ook goed.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.718
    113
    idd geen gelatine in snoepjes, mijn vegetariër vind dat ook belangrijk.
    En als snack zou je ook aan iets vegetarisch kunnen denken: vegakroket, vegafrikandel of een kaassoufle.
    Of gewoon even aan de ouders vragen, want de ene mag wel iets hebben wat van kip/rund is en de ander absoluut alleen halal. Vriendin van dochter nam vaak zelf haar vlees (salami) mee als ze bijv. Pizza gingen bakken hier met een stel vriendinnen.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Geen marsmallows/spekjes is met varkensgelatine.

    waar frituur je in? En frituur je daar ook varkensvlees produkten?
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.718
    113
    Je hebt ook vegetarische marshmallows.
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Waaar? Ik kan niet tegen varkesvlees/gelatine ect. Maaar vind marschmallows wel erg lekker en vooral in de zomer haha lekker op bbq
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.718
    113
    Ik bestel ze eigenlijk altijd online. Jumbo en Ah schijnen ze ook te verkopen, maar daar heb ik ze nooit gezien.
    Of je zou een Turkse of Marokkaanse winkel in de buurt moeten hebben, heb ik niet.
    Online hebben ze veel meer vegasnoep nml dat de paar soorten Katja snoepjes die vega zijn.
     
    jojo85 en Loveischocola vinden dit leuk.
  8. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    @Catou Ja klopt action heeft ook tijdje vega snoep gehad. Helaas nu niet meer.
    Ik ga eens googlen
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  9. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Gewoon bij de Turkse supermarkt. Ze zijn nog best lekker.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  10. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Of frituren in hetzelfde vet als waar een varkensfrikandel in heeft gezeten zijn de meningen over verdeeld.
    De goedkoopste frikadellen in de supermarkt zijn vaak alleen met kippenvlees. Tip die ik ooit gekregen heb van de algerijnse man van mijn nicht
     
    jojo85 en Loveischocola vinden dit leuk.
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Klopt die hebben wij ook vaak en die zijn heerlijk
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  12. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Slagroom is goed (sowieso Campina, bij Albert Heijn staat het ook aangegeven met een V van vega). Spikkels (discodip) valt over te twisten ivm e120 (karmijn). Het is maar net hoe streng ze de regels hanteren.
    Ik eet het niet, de ander kiest ervoor om het wel te doen.

    Taart (van supermarkt) zit vaak gelatine (e471 kan dierlijk of plantaardig zijn) en/of weipoeder. Taart van de bakker is meestal goed.

    Friet is goed, snacks kun je vega of halal doen (halal frikandellen, kroket etc. is vaak te vinden in de gewone supermarkt. Mekkafood is een bekend merk)

    Lief dat je wil meedenken!
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  13. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Bedankt voor je reactie. Ik zit dus op zich wel het best als ik zelf de taart bak en ze die zelf kunnen versieren. Ik gebruik bijv funcakes mix en daar staat ook op dat die halal is, dus ga er vanuit dat dat goed is. Ik zag dit ook bij de fondant van funcakes staan. Denk dat ik gewoon allerlei figuurtjes van fondant maak waarmee ze kunnen versieren.
    Is weipoeder ook niet goed? Geen idee eigenlijk wat dat is.

    Weet jij toevallig of aardbeien jam ook gewoon kan? En klopfix? Als ik die laatste opzoek heb ik het idee dat t oké is. Dan zou ik de bodem alvast kunnen vullen met een beetje jam en verstevigde slagroom.
     
  14. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Bedankt voor alle reacties. We wilden eigenlijk gewoon friet bij de friettent halen. Had er niet aan gedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn. Misschien is dat nog wel iets om even aan zijn moeder te vragen.
     
  15. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Heb je misschien een linkje?
     
  16. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Ik heb even gekeken en klopfix is prima. Aardbeienjam ook geen probleem.

    Als er een halal certificiering op het product staat kun je het gebruiken.
    Dan zitten er misschien ingrediënten in van dierlijke afkomst, maar dan is dat dier wel religieus geslacht.
     
  17. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Je kunt ze zelf ook nog laten kleien, figuurtjes maken van fondant.
    En een simpele plak cake is ook leuk om te versieren. Hoef je niet ingewikkeld te doen met jam enz

    Geen antwoord op je vraag maar dacht even mee ;)
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  18. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Waarschijnlijk mag het ook geen ander vlees als het niet halal is? Bij turkse en marokkaanse winkels heb je van alle snacks een halalversie, van mekkafood bijv (en soms ook bij de supermarkt). Dan niet frituren met snacks waar wel ander vlees in zit, je kunt dan t beste allemaal die snacks laten eten, je merkt geen verschil qua smaak :)

    Snoepjes van katja zijn allemaal zonder gelatine dus kan heel goed en best groot assortiment. Chocoladedingen kan gewoon, dus mini reepjes bijv. Slagroom uit spuitbus kan ook en lekker versieren. Chips ook geen probleem (behalve hamkas, al zit t daar geloof ik niet eens in, velen willen t toch niet eten).
     
  19. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jam en klopfix is geen probleem. Weipoeder is melkpoeder, kan ook.
     
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    kaassouffle is niet vegetarisch ;)
     

Deel Deze Pagina