voorliggende placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maryam27, 8 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    Dag dames,

Ik heb net mijn termijnecho gehad. Alles zag er goed uit. Maar toen zei ze opeens je hebt een voorliggende placenta.

Wie heeft dit ook?
    Wat zijn de nadelen hiervan?
    Voel je de baby later?
    Krijg je een lage buik?
    Krijg je een ks?
    groeit je buik later pas?
    wie heeft antwoorden op de bovenstaande vragen?
    Misschien zijn dit stomme vragen maar dit is mijn eerste, dus ik heb er helemaal geen verstand van.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Hoi!

Het hoeft niet perse een nadeel te zijn hoor. Dit is het pas als het over je baarmoedermond heen ligt, en dat is (denk ik) niet het geval? Pas dat is het reden om voor een keizersnee te moeten kiezen.

Het kan wel zijn dat je je baby wat later voelt bewegen omdat er een extra laagje tussen zit, maar dat hoeft niet hoor. En het heeft ook totaal geen invloed op de groei van je buik. Bij mij ligt de placenta ook voor, maar hoog, en ik voelde 'm snel bewegen, bij 16 weken duidelijk.

Dus geen zorgen en als je vragen hebt, gewoon aan je verloskundige voorleggen, daar zijn ze voor!

3. essie1973

essie1973 Actief lid

14 dec 2009
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een voorliggende placenta, nadelen zijn er geen.
    Wat ik merk is dat ik het rond 17 weken voelde, heel zachtjes.
    mijn buik groeit sneller dan tijdens mijn eerste zwangerschap, heb al een behoorlijke toeter nu.
    Nu voel ik de kleine heel duidelijk, het verschil tussen schoppen of verschuiven is nu heel duidelijk.
    Ik voel het het duidelijkst onder in mijn buik net boven het schaambot, volgens de echo ligt mijn placenta iets lager dan mijn navel, helemaal van links naar rechts.

zolang je placenta niet voor de baarmoedermond zit is er niets aan de hand.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Er is een heel topic met dames met een voorliggende placenta waarbij deze in zijn geheel over de baarmoedermond ligt. http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/197225-placenta-praevia-totalis-8.html#post7037502

Ter geruststelling in ongeveer 90-95% van de vrouwen trekt de placenta voor de baarmoedermond weg doordat je baarmoeder nog groeit. Je bent zelfs nog zo pril zwanger dat de kans heel groot is dat dit gebeurd.

Het heeft trouwens niks met de baby voelen etc. te maken. Ik heb een voorliggende placenta die aan de rugzijde ligt en voelde de baby rond de 16-17 weken ondanks dat dit de eerste is. Een voorliggende placenta is namelijk wat anders dan een placenta die aan de buikzijde ligt. De termen worden nogal eens verward.

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ik lees net bovenstaande berichtjes, maar gaat het echt om een voorliggende placenta (voorliggend betekent voor de baarmoedermond) of een placenta die aan de voorkant/ buikzijde ligt? Is nogal een verschil.

6. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ik denk dat ze bedoeld voorkant buikzijde, ik heb dat zelf ook en het heeft wel degelijk te maken met het kindje voelen hoor, ik voel het nog niet nl en volgens de vk komt dat door de placenta.
    gr regi

7. Dejah

Dejah Lid

23 feb 2009
    51
    1
    0
    Beveiligingsbeambte
    Den Haag
    Ik had een voorliggende placenta met een slip over de baarmoeder mond. Met 30 weken is er een placenta loklisatie echo gedaan en ik kreeg groen licht om thuis te bevallen.
    Ik voelde de baby al heel vroeg in de zwangerschap met 18 weken ongeveer maar ik denk niet dat het er mee te maken heeft. Mijn buik wat net als bij m`n eerste zwangerschap gigantisch en ook had ik al snel een buik.

8. Trees

Trees Niet meer actief

Een placenta aan de buikzijde is geen voorliggende placenta. Zie ook het medisch webboek Voorliggende placenta.

Als haar verloskundige letterlijk heeft gezegd dat het om een voorliggende placenta gaat, heeft het niks met een placenta aan de buikzijde te maken en dus ook niks met wel/ niet voelen. Een voorliggende placenta kan natuurlijk wel aan de buikzijde liggen, maar ook aan de zijkant of aan de rugzijde.

Maar goed ik weet niet wat haar verloskundige exact heeft gezegd ;)...

Het is nogal verwarrend aangezien er hier twee verschillende reacties worden gegeven. Dejah en ik hebben het over een voorliggende placenta en de rest over een placenta aan de buikzijde.

9. kat

kat Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.402
    2
    0
    Met 9 weken heb ik een echo gehad toen lag de placenta voor de uitgang.
    Maar nu met de 20 weken echo is die mooi naar boven gegroeid en lag ie wel nog voor maar tegen de buikwand aan.

Ik voelde de beep net zo vroeg alleen niet zo vaak als bij de eerste.

10. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    dag dames,

dank voor jullie reacties.

IK was in het ziekenhuis voor de termijnecho bij de gyn. Zij zei letterlijk: je hebt een voorliggende placenta. Niks meer verder.
    Dus niet over de baarmoedermond ofzo, wat hierboven is gezegd.
    En dames, voor de duidelijkheid. Ik heb geen idee wat dit allemaal is. placenta aan de buikwant of boven de baarmoederwand of aan achterzijde ofzo....ik snap dat gewoon allemaal niet.
    Ik kijk net in de bevestigingsbrief van de gyn wat zij mij meegaf voor als bewijs voor de verloskundige en daar staat weer: locatie placenta: achterwand.
    nou nu snap ik het helemaal niet meer....pfffff...

11. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0
    dat ha dik bij mij 1e ook, en hij bedekte mijn hele buikwand, en placenta was ook dik.. heb de hele zwangerschap geen 1x mijn kindje voelen schoppen.. wel de laatste 4 weken zag ik haar hoofdje bewegen.. (ze lag hele zwangerschap in een stuit)

voordeel was wel, ik heb de hele zwangerschap gewoon lekker kunnen slapen, want ze heeft me niet wakker kunnen schoppen

12. Trees

Trees Niet meer actief

Ik snap het denk ik wel. Je hebt een voorliggende placenta die aan de achterwand ligt. Ik heb namelijk exact hetzelfde en zo staat het ook omschreven in mijn papieren. Anders zou een gynaecoloog het niet letterlijk zo noemen. Deze weet namelijk het verschil wel tussen een voorliggende placenta en wat anders. Een voorliggende placenta houdt in dat deze voor de baarmoedermond ligt in zijn geheel of gedeeltelijk.

Je krijgt waarschijnlijk rond de 30 weken een extra echo (mits de placenta bij 20-wekenecho al niet is opgeschoven) om de placenta exact te localiseren. Bijna altijd ligt de baarmoedermond t.z.t. vrij en kun je normaal bevallen. Als de placenta tegen de baarmoedermond aanligt, moet je wel in het ziekenhuis bevallen. Soms blijft de placenta in zijn geheel voor uitgang liggen en kun je alleen bevallen dmv een keizersnee. Aangezien de rest van de placenta aan de achterwand ligt heeft dit geen enkele invloed op wanneer je kind voelt en hoe je buik groeit.

Zoals ik al eerder schrijf bij 90-95% van de vrouwen trekt de placenta voor de baarmoedermond weg bij het groeien van de baarmoeder. In dat geval zul je waarschijnlijk niet eens merken dat je ooit een voorliggende placenta hebt gehad. Officieel spreken veel gynaecologen om deze reden ook pas vanaf een voorliggende placenta als je rond de 26-30 weken bent. Nu is het toch veels te pril om er iets mee te kunnen doen en bij de 20-wekenecho wordt het weer bekeken. Als je nog vragen hebt stel gerust!

13. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    trees,

heel erg bedankt voor je uitleg...Ik snap het nu een stuk beter. En ik maak me veel minder ongerust nu.

thanks!

14. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0

Deel Deze Pagina