laten jullie je pasgeboren baby na keizersnee gelijk vasthouden door anderen??

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door frouk85, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frouk85

frouk85 Niet meer actief

De titel zegt t al, ik ben nieuwschierig hoe jullie dat deden?

Ik zelf weet niet zo goed wat hiermee te doen het is voor ons ook nieuw en spannend allemaal. Ik denk dat ik ons kindje t liefst de eerste dag alleen bij mij of mm vriend wil hebben en niet gelijk naar alle naaste familie ( opa's, oma's, zus, stief opa's en oma's 12 man in totaal) maar is dat niet raar?? Ik denk dat t dan te druk word voor ons kindje.
    Ik hoor graag jullie mening.

2. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Mijn moeder was aanwezig bij de kz, zij heeft ook de eerste fles gegeven, en mn vader had haar savonds vast en dan mn (inmiddels ex)partner.
    Vond het genoeg zo.
    Mn nicht en broertje waren er ook maarheb hun haar niet vast laten houden.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    de dag van de ks bij de eerste ( was ongepland) hebben alleen mijn ouders onze dochter vast gehad. Ik vond het zoooo mooi om te zien!
    Bij de tweede was het een geplande keizersnee. Onze dochter werd alleen in een luiertje bij mij gelegd, heeft binnen een uur bv gekregen en eenmaal terug op de kraamafdeling heeft mijn moeder haar aangekleed. zo mooi weer om te zien.
    Verder zijn de andere opa en oma geweest en 's avonds wat vrienden en mijn broer.
    En wie wilde mocht haar even vasthouden. De rest van de dag heeft ze eigenlijk vooral bij mij gelegen. Eerste nacht kon ik toch niet slapen en ze was zo onrustig in haar bedje, vond het maar niets allleen had ik het idee. Uiteindelijk heeft ze de hele nacht bij mij in bed gelegen en al veel aan de borst gelegen. Heerlijk want verder kon ik nog niets .

Wij zijn er nooit mee bezig geweest wie wel en wie niet vast mocht houden. Iedereen kwam maar eventjes kijken en ze was op schoot juist best rustig.

Zou het nu weer precies zo doen.

4. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier geen ks maar de eerste dag hebben alleen wij haar vastgehad (man en ik). Ze was ook wat misselijk en dronk nog niet goed bij mij. Het werd bij ons zelfs afgeraden door het ziekenhuis en kraamverzorgster om haar van hand tot hand te laten gaan.
    Wij hebben hier ook geen vreemde reacties op gehad.

Dag erna hebben de oma's haar wel vastgehad en dat was een heel mooi moment!

5. 19831

19831 Actief lid

16 mrt 2012
    199
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik en mijn man hebben onze zoon alleen vastgehouden de eerste dag,
    Ik wilde niet dat hij van hand tot hand ging en nog steeds niet. De dag erna de opa en oma,s en zussen. Maar verder in de kraamweek niemand anders

6. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij zijn over 5 weken uitgerekend..... En vroeg me dit dus ook af.
    Bij de intake van de kraamhulp hier wel over gehad en hun raden het af om de eerste de dagen de kleine van hand naar hand te laten gaan ivm de vele prikkels...
    We zullen maar zien hoe het loopt denk ik. Vind het zo moeilijk om te zeggen dat mensen de kleine niet vast mogen houden...

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hahaha ik was n moederleeuw en straks ws weer...

Nu was onze kleine ook te vroeg, maar ook al blijft deze wel lekker lang zitten; ik bepaal wie de kleine vast mag houden...
    En misschien de eerste dagen of week wel niemand anders dan mijn vriend en ik...

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt op dat moment...

8. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ons ventje was zo misselijk dat de zusters in het ziekenhuis zeiden dat hij niet bij iemand anders mocht liggen...hij mocht zo weinig mogelijk aan geraakt worden...Raakte hij ook van overstuur!

Zelfs bij mij in bed liggen werd af geraden omdat hij dan idd ook weer ging spugen......:(

Daarom werd er hier pas vast gehouden na een week....

9. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    De oudste hebben alleen mijn man en ik vastgehouden op de geboortedag. Omdat het uiteindelijk een heel heftige bevalling was en de kleine in de couveuse lag mocht er zelfs die dag maar 1 persoon op bezoek. Dus alleen mijn zus heeft onze oudste gezien op de dag van de geboorte.

Volgens mij was de eerste dag dat een ander dan wij 'm heeft vast gehouden pas de tweede of derde dag na de geboorte.

De jongste is ook met een keizersnede geboren. Een paar uur na de geboorte waren er alweer grijpgrage handjes, die m uit mn armen wilde graaien, maar ik heb 'm gewoon niet afgestaan. Dus toen hebben ook alleen mijn man en ik hem vast gehouden en verder niemand. De dag erna hebben mijn ouders hem vast gehouden. En weer een dag later mn schoonouders pas. Dat was ook omdat het op dat moment zo uitkwam.

Ik vond t ook niet prettig dat gelijk anderen mn kersverse beebje vast wilde houden. Zal ook wel door de hormonen zijn geweest. Ik had een enorme beschermingsdrang en ik wilde het liefst heel hard roepen van mij, van mij, van mij blijf af! Hahaha. In het begin zat ik ook echt de kleine weer uit handen te kijken zodra een ander 'm beet had. Geef nu maar weer hier, dacht ik al na een minuutje.

Doe waar je jezelf prettig bij voelt. Als je je kindje niet uit handen wilt geven, dan mag je best liegen dat niemand anders m vast mag houden van de verpleging, omdat de bevalling zwaar was voor de kleine. Misschien vinden ze t niet leuk, maar dat is dan maar pech. Jij beslist, laat t vooral niet afdwingen als t niet goed voelt.

10. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    De eerste dag hebben alleen mijn man en ik en mijn schoonouders hem vastgehouden. Mijn vader heeft m wel even geaaid, maar dat was met name omdat ie toen net geboren was en nog bij mij onder de dekens lag.

Het eerste uur heb ik m overigens alleen vastgehad. Dat was zo'n fijn moment. Echt onze eerste kennismaking samen. Dat vond ik van het zkh heel fijn geregeld.

Je moet lekker doen wat je zelf het beste lijkt en wat anderen daarvan vinden is niet van belang.

11. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Gelukkig konden ze onze dochter met 36 weken draaien dus was een ks niet nodig. Maar anders had niemand anders behalve mijn man haar vast gehouden tot ik haar zelf vast had gehouden. Sterker nog, niemand anders had haar gezien tot ik terug zou zijn van het hechten etc. En daarna zouden we wel verder zien hoe zij en ik ons zouden voelen, net zoals bij een natuurlijke bevalling :).

12. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vooraf dacht ik dat ik niet wilde dat iemand hem vast hield die eerste dagen. Ik had gedacht dat ik hem helemaal even voor mijzelf en mijn man wilde hebben.

Toen hij eenmaal geboren was, was ik enorm beroerd en verzwakt. Ik vond het heerlijk om iedereen te zien genieten van ons mannetje. Maar de eerste dagen kwamen alleen direct naaste familie.

13. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    De eerste dag heeft alleen mijn moeder de kleine vastgehouden, mijn vader wilde zelf niet omdat ie hem zo klein vond :(. Ik heb hem sowieso in het begin niet van hand naar hand laten gaan, dat vond ik niet fijn.
    Wat wij wel gedaan hebben is wachten met bellen tot ik weer op zaal lag en de kleine zelf bij me had. Direct na de ks zie je je kleintje maar heel kort, eerst even met z'n drietjes genieten vonden wij erg fijn.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik ben niet zo krenterig met m'n babies, haha. Grapje hoor, ik snap het best, maar zal had ik dat gevoel niet zo. Iedereen mocht ze altijd gelijk vasthouden, ik wilde hem juist graag delen. En ik snap ook wel dat de opa's en oma's niets liever willen dan hun kleinkindje bewonderen en knuffelen, lijkt me logisch, dus daar had ik geen probleem mee.

De enige keer dat ik hem niet uit handen ga geven is vanmiddag, dan komen er 9 collega's van mijn man op bezoek. Dat gaat me iets te ver, van hand tot hand laten gaan, dus ik denk dat ik hem dan maar gewoon zelf vasthoud of in de box laat liggen.

15. frouk85

frouk85 Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties :D
    we bellen ze zoiezo pas als ik gehecht ben enz. en de eerste paar uur wil ik het graag zelf vast houden of mn vriend. voor de rest kijken we het wel aan misschien denk ik er dan wel anders over.

16. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    De eerste dagen echt alleen door de mama en de papa en misschien samen op schoot met grote broer of zus. De omas ook pas later in de week. Anderen liever niet de eerste week.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je moet doen wat goed voelt, maar bedenk dat van hand tot hand gaan echt niet fijn is voor een pasgeboren baby.

Hier hebben mijn ouders onze dochter pas na een week vastgehouden. Daarvoor alleen mijn man en ik. Ze kwamen wel de eerste dag na de bevalling maar toen lag mijn dochter continu op mij (heerlijk!), ook om de borstvoeding goed op gang te brengen.

Het volgende kraambezoek was toen we thuis waren en toen hebben ze haar wel vastgehouden, en mijn grootouders ook. Voor ons voelde dit goed zo.

18. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Volgens mij hadden wij afgesproken dat alleen wij onze meiden in het zh vasthielden en dan thuis de opa's/oma's en tantes. Andere visite sowieso pas na de 1e week gevraagd.
    Nou hadden mijn meiden allebei wel een zware bevalling meegemaakt. Oudste zat vast bij eht persen en werd toen met een keizersnee gehaald en jongste zat vast schuin overdwars en hebben ze met de vacuumpomp en daarna nog de tangen eruit moeten trekken. Al met al wat het advies van de kinderarts ook om ze zo min mogelijk te verplaatsen en uit bed te halen.

19. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik heb geen ks gehad maar zoontje had war opstartprobleempjes. Hij dronk slecht, was onrustig en misselijk. Ons werd afgeraden om hem van hand tot hand te laten gaan. Dit advies hebben we ook opgevolgd. Niet iedereen begreep dat, maar dat maakte ons niet uit. Wij zijn zijn ouders en we doen alles in het belang van ons zoontje.

20. NiteOwl

NiteOwl Actief lid

1 feb 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb spijtig genoeg een spoedkeizersnede onder volledige narcose gehad. Ik was op de dag van de bevalling pas rond 19.30u op mijn kamer en bezoek was compleet uit den boze. Die avond is de gyne nog bij mij geweest en had ons wel duidelijk gemaakt dat ze niet wou dat we de dag daarna al bezoek hadden omdat het zowel voor mij als de baby een heel zware bevalling was geweest.

Wij zaten natuurlijk onder enorme druk van de grootouders, die het al niet leuk vonden dat ze de dag van de geboorte niet mochten langskomen, en hebben hen uiteindelijk maar laten komen die dag. Mijn moeder heeft ons kindje toen ook al vastgehouden.

Achteraf bekeken heb ik hier eigenlijk wel spijt van, ik had naar de gyne moeten luisteren, want ik was er absoluut nog niet klaar voor, zowel lichamelijk als mentaal.

De raad die ik jou kan geven is, luisteren naar jezelf en je lichaam. Ben je er niet klaar voor, dan is het maar zo, de rest moet er zich maar bij neerleggen.

Deel Deze Pagina