slaapjes baby 11 maanden: naar behoefte of op schema?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje is 11 maanden en gaat (denk ik) naar een ander slaapritme.
    Hij deed altijd 2 slaapjes van gemiddeld 1,5 uur. Meestal was het smorgens lang (2,5 uur, soms 3) en smiddags wat korter (3 kwartier-1,5 uur).
    Dit ging al maanden zo.
    s Morgens is hij altijd weer snel moe en gaat ie dus voor een lang slaapje weer terug naar bed. Smiddags houdt hij het nu steeds langer vol met als gevolg dat hij nu vaak op is van ca 12 uur tot 4 uur en dan nog vrolijk wakker is.
    Als ik m wakker zou houden (nooit geprobeerd) dan redt hij het waarschijnlijk niet tot 19 uur. Zelfs niet tot 18 uur denk ik.
    Ik leg hem nu dus maar op bed zo rond 16 uur en dan gaat ie ook wel slapen, maar dan is hij vaak pas om 17 uur, soms later wakker en is hij rond 19/20 uur nog lang niet moe.
    Wat deden jullie in zo;n geval? Eerder op bed s middags? Hij gaat altijd wel slapen, maar dit is toch zielig als hij nog lekker aan het spelen is? Wakker houden totdat hij zelf aangeeft moe te worden?? Met kans dat het middagslaapje en zn nachtslaap later worden? Of zn bedtijd veel vroeger?
    Ik denk dat het ideaal zou zijn als hij naar 1 slaapje op de dag zou gaan maar dan begin vd middag. Dan trekt hij het wrs wel tot de avond. Maar ik krijg zn ochtendslaapje echt niet gerekt naar een later tijdstip
    !Hij slaapt nu ca van: 9:30-11:30 en van 16-17 uur. En dan van 19:30-7:00

2. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Mijn zoontje gaat naar bed overdag wanneer hij wilt zeg maar. zie ik dat hij moe is dan gaat hij naar bed. Is het nou net bijv een half uurtje voor de lunche, dan houd ik hem nog wel even wakker. Maar verder bepaald meneer wat er gebeurd. hahahaha ook raar he. Eigenlijk ben ik de baas.:D.<

Savonds ligt hij tussen 18,30/19,30 uur op bed, want dan is mamma weer de baas.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik laat hem ook aangeven, maar komt meestal wel op ongeveer de zelfde tijden neer. Alleen wordt zn tweede slaapje tegenwoordig dus later...
    Ik probeer idd wel een vaste tijd te hebben 's avonds, maar wordt wel lastig als hij pas om 17:30 uit zn middagslaapje komt! Heb jij dat dan nooit??

4. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Hier ligt het eraan hoe laat hij wakker is.
    Meestal is dat rond 7 uur/half 8. Rond half 10 is ie dan weer moe en gaat naar bed, meestal slaapt ie dan anderhalf uur. In de middag slaapt ie ook nog eens anderhalf uur (3-half 5)
    Ik laat het hem ook zelf aangeven, maar het komt idd vaak op hetzelfde neer.
    Hij komt idd vaak laat uit zijn middagslaap, als ie om half 6 nog slaapt, maak ik hem dan ook wakker. Hij gaat trouwens 's avonds nooit voor half 8 naar bed, meestal is het 8 uur.

Als ie later wakker is 's ochtends lukt het vaak wel met 1 slaapje. dan gaat ie na de lunch, rond half 1/1 uur naar bed en slaapt dan 2/2,5 uur.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier haast het zelfde! Alleen gaat ons zoontje dus pas om 16 uur naar bed (dan leg ik hem er zelf maar in, hij geeft t nog niet echt aan dan.) En ook ik maak m altijd wakker als hij om 17:30 uur nog slaapt.
    Maar hoe laat wordt jouw zoontje smorgens dan wakker op de dagen dat je het met 1 slaapje kan doen?

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    wij voeden op verzoek en slapen doet hij ook op verzoek. behalve s avonds, half 8 in bad, tandjes poetsen, pyama aan, en slaapzakje aan en een flesje en dan naar bed.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Maar als je op verzoek doet heb je dan ook altijd rond dezelfde tijden?
    En/of komt t ook wel voor dat je dan een heel laat middagslaapje hebt? Doe je m dan desondanks toch om half 8 naar bed? En slaapt ie dan wel??

8. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Ja dat is dus vandaag. Mijn zoon krijgt alleen trouwens al 3 maanden geen flessen meer. Maar nu had ik hem dus om 16 uur op bed gelegd omdat hij koorts had. Hij sliep tot 17.15 uur dus alles werd later. Hij zit nu pas in bad terwijl hij eigenlijk altijd al lang op bed ligt om deze tijd.

9. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Hier is het al maanden zo dat hij 's morgens rond half 10 een uurtje maximaal (anders maak ik hem wakker) naar bed gaat. 's Middags gaat hij rond 1 uur naar bed. Soms slaapt hij 1,5 uur maar meestal zo'n 2 uurtjes. En is daarna wakker tot aan half 7 / 7 uur en slaapt hij tot aan de volgende morgen 7 uur.

10. Gem

Gem Actief lid

14 dec 2009
    230
    0
    0
    NULL
    En gaat hij niet om uiterlijk 19.30 uur weer slapen als je hem weglegt? Dan is het toch niet zo erg dat hij van 16 tot 17 uur slaapt?

Of heb je tijd te kort met eten en naar bed brengen?

Gr.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hij slaapt wonderlijk genoeg wel als ik m vaste tijd savonds naar bed breng, maar ik vind het ergens wat zielig omdat hij echt nog hartstikke wakker is, net zoals in de middag als hij nog lekker zit te spelen en ik m rond 16 uur toch maar naar bed breng...
    Misschien moet ik morgen eens proberen wat er gebeurd als ik m niet naar bed breng? Tis dan toch bijna weekend?

12. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.205
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier hebben wij sinds een maand ook 2 slaapjes. Meestal van 8.30 tot 10.00 en van 13.00 uur tot 15.30 dit kan natuurlijk weleens verschillen. Ons zoontje is ook weleens laat terug gegaan en werd pas tegen 5e wakker. Wij dachten toen nog van nou die wilt/gaat vast niet dezelfde tijd slapen om 19.00. Nou om 19.00 uur gewone bedtijd zat hij alweer in zijn oogjes te wrijven. Hier maakt het dus niets uit.

Ik zou het toch zo laten en hem proberen ook gewoon naar bed te doen normale tijd. Hoogstwaarschijnlijk slaapt hij door tot zelfde tijd volgende ochtend. Denk het proberen waard toch. Beter dan zijn slaapjes in de war maken.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ow, wat lastig! Ja, hier kan ik me ook in vinden! En als ik mn zoontje om 16 uur naar bed breng, maar ook om 19:30 uur dan slaapt hij wel gewoon, ook al was hij nog hartstikke wakker! Dus tsja: waarom zn ritme dan omgooien?
    Maar aan de andere kant: ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als ik het echt aan hem overlaat. Misschien is hij toe aan minder slaap, alhoewel ik dat niet echt verwacht. Als hij slaapt slaapt hij wel minstens 3 kwartier smiddags.

14. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik zou het idd eens proberen!

Zoonlief hier geeft overigens zijn middagslaap ook niet altijd goed aan. Maar als ik hem in bed leg, slaapt ie meestal wel direct.

Ow en nog antwoord op je vraag: de dagen dat het met 1 slaapje lukt is ie rond half 9 wakker. Of ik smokkel en leg hem na de voeding (BV) van 7 uur nog even terug. Maar eigenlijk pikt hij dat zelden.

15. Jonie2

Jonie2 Bekend lid

10 apr 2008
    579
    0
    0
    Mijn zoontje doet de laatste weken nog maar 1 reuzetuk van 11.00-15.00. Soms is hij ook wel wat eerder wakker. Hij is dan 's ochtends rond 7.00 wakker en gaat 's avonds rond 19.00 weer slapen. Wel apart, op het kdv doet hij vaak nog een slaapje aan het eind van de middag. Is wrs vermoeiender zo'n dag. Zijn er nog meer kindjes die zo'n lange tuk doen?

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik hoor vaker dat als ze 1 slaapje doen dat ze dan of snachts langer slapen of inderdaad 1 lang slaapje doen!
    Hier is het soms 3 uur en dan een klein tukje van 3 kwartier. (deze zal dan tzt wel komen te vervallen? Wie weet dat hij die lange dan nog iets langer maakt??)
    @ MG2009: oei! Half 9 redt hij hier nooit hoor, dus dat zie ik m niet doen. Als hij voor 7 uur wakker wordt en ik geef m een papfles dan leg ik m terug, maar slaapt hij tot hooguit 8 uur. dan moet ik wel erg rekken.

Maar ga het morgen toch eens aankijken wat er gebeurt denk ik...
    In het ergste geval moet ik m om 17 uur bijv toch nog op bed leggen maar dan maak ik m wel na 3 kwartier wakker. Of hij trekt t om 18 uur niet meer, maar heb m vaker naar bijv een drukke kdv dag om 18:15 op bed gelegd.

17. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Laat je even weten hoe het is gegaan? Ben ik wel errug benieuwd naar!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vandaag was hij weer vroeg wakker en heb ik m na de papfles terug naar bed gedaan. Om 8 uur werd hij wakker en nu rond 10:15 uur is ook nog wakker terwijl hij er meestal om 9:30 uur wel in ligt! Ik probeer m dus nog even wakker te houden zodat hij straks een lang slaapje kan gaan doen tot begin van de middag??? Misschien redt hij het dan wel met 1 slaapje? halverwege de middag moeten we ook nog weg dus kan hij hooguit in de auto slapen? ben erg benieuwd hoe het zal gaan en zal t even laten weten!

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    druif

hij heeft min of meer een vast schema ontwikkeld maar er kan een uur tot 2 uur verschil inzitten. en als hij te lang slaapt
    s middags wat eigenlijk niet meer gebeurd nu hij wat ouder is dan maakte ik hem om 6 uur wakker.

neem nu een dag net als vandaag. normaal is hij om 8 uur wakker nu vandaag was hij om 6 uur al wakker en sukkelde net terwijl ik het flesje aan het klaarmaken was in slaap. hij is verkouden dus gauw moe denk ik. ik heb hem nu in bed gelegd het flesje verschuift de fruit dus ook. en waarschijnlijk leg ik hem om een uur of 4 nog even op bed en dan moet ik hem inderdaad om 6 uur misschien uit bed halen. maar meestal is hij zelf voor die tijd al wakker en krijgt dan met ons zijn avondeten. met het huidige schema gaat hij van ongeveer half 12 kan uitlopen tot 1 uur een uur of 2 tot 2 en half slapen. alleen vandaag zullen dat 2 slaapjes worden. van een uur tot 2 uur schat ik zo. ben ik duidelijk zo anders vraag nog maar hoor.

20. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

17 jul 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Misschien gaat hij al richting 1 slaapje? Heb je geprobeerd om hem 's middags niet naar bed brengen, wat doet hij dan?

Mijn dochter gaat vrij laat 's avonds naar bed, tegen 20-20:15 ligt ze daar en rond 20:30 valt ze in slaap. Rond 11 maanden begon ze te proberen het met 1 slaapje te doen, dat wilt zeggen: ochtendslaap laat doen (rond 11:30 tot 14) en geen middagslaapje maar dat trekt ze niet aan en is dan rond 18:30 al doodmoe.

Deel Deze Pagina